Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 34 - 45, 31.12.2020
https://doi.org/10.17985/ijare.814259

Öz

The concept of nature of science, which deals with the structure of science and scientific research methods, has a very important place in science education. However, teachers, teacher candidates, and students have various scientific myths. In this study, elementary teacher candidates’ views of nature of science was examined. This non-experimental quantitative study was designed by using a survey method with participation of 119 (63 female and 56 male) elementary teacher candidates. Student Understanding of Science and Scientific Inquiry (SUSSI) was used to determine elementary teacher candidates’ views of nature of science. The survey consists of 24 items with six factor. For data analysis, descriptive and inferential statistics were performed. Results show that the teacher candidates had mostly transitional/mixed or less informed views related to the objectivity of scientists, variation in their observations, scientific laws as proven theories, social and cultural effects on science, and creativity and imagination. On the other hand, they had scientifically sufficient knowledge regarding that there is not a single scientific way in the formation of scientific knowledge and that experiments are not the only way to produce scientific knowledge. In addition, no significant gender difference was observed in terms of teacher candidates’ opinions related to nature of science.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F. & Akerson, V. (2004). Learning as conceptual change: factors mediating the development of preservice elementary teachers’ views of nature of science. Science Education, 88(5), 785-810.
  • Abd-El-Khalick, F., Waters, M.. & Le, P. (2008). Representations of nature of science in high school chemistry textbooks over the past four decades. Journal of Researching In Science Teaching, 45(7), 835-855.
  • Altındağ, C., Tunç Şahin, C. & Saka, Y. (2012). Bilimin doğasi öğretimine yönelik etkinlik örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 2(1), 1-9.
  • Aslan, O., Yalçın, N. & Taşar, F. (2009). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğasi hakkindaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-8.
  • Aydemir, S., Kazanç, S. & Karakaya Cirit, D. (2016). Fen Bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarinin bilimin doğasina ilişkin görüşlerinin araştirilmasi. Turkish Journal of Educational Studies, 3(3), 425-70.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü ulusal matematik ve fen araştırması (TIMMS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42-51.
  • Bayır, E. (2016). Fen Bilimleri öğretmenlerinin bilimin doğasina ilişkin görüşleri: bilişsel harita örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1419-1436.
  • Çokadar, H. & Demirtel, Ş. (2012). Doğrudan yansitici etkinliklerle öğretimin öğrencilerin bilimin doğasi anlayişlarina ve fene yönelik tutumlarina etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-79.
  • Dorsah, P. (2020). Pre-service teachers’ view of nature of science (noS). European Journal of Education Studies, 7 (6), 124-146.
  • Ecevit, T., Yalaki, Y. & Kingir, S. (2018). Improving elementary school teacher candidates’ views of nature of science through intensive education. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 4(2), 155-171.
  • Erduran, S., & Dagher, Z.R. (2014). Regaining focus in Irish junior cycle science: Potential new directions for curriculum and assessment on Nature of Science. Irish Educational Studies, 33(4), 335-350.
  • Eyceyurt Türk, G. & Tüzün, U.N. (2017). Lise öğrencilerinin bilim insani imajlari ve bilimin doğasi mitleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 19-36.
  • Han, B. & Bilican, K. (2018). Bilim merkezlerinde bilimin doğasi öğretimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XV. Uluslararasi katilimli sinif öğretmenliği eğitimi sempozyumu (11-14 Mayıs 2016) USOS 2016 Özel Sayısı, 1-27.
  • İnce, K. & Özgelen, S. (2017). Bilimin doğası ve öğretimi (Editör; Behiye Akçay). Pegem Akademi yayınları, Ankara. Johnson, B. (2001). Toward a new classification of nonexperimental quantitative research. Educational Researcher, 30 (2), 3–13.
  • Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigma whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Karaman, A. & Apaydın, S. (2014). Fizik, Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenleri’nin bilimin doğasi konusundaki gelişimleri: Yaz bilim kampi örneği. Elementary Education Online, 13(2), 377‐393.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi( 10. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kıran, R., 2019. Sinif öğretmeni adaylarinin tartişmaya yönelik öz-yeterlikleri, bilimin doğasina yönelik inanişlari ve eleştirel düşünmeleri arasindaki ilişkinin incelenmesi. Aydin Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Aydın.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire (VNOS): Toward valid and meaningful assessment of learners„ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39, 497–521.
  • Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature ofscience: a review of the research. J. Res. Sci. Teach., 29, 331–359.
  • Lederman, N.G., Schwartz, R. S., Abd-El-Khalick, F.,& Bell, R.L. (2001). Preservice teachers’ understanding and teaching of the nature of science: An intervention study. The Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education, 1(2), 135-160.
  • Liang L. L., Chen S., Chen X., Kaya O. N., Adams A. D., Macklin M. & Ebenezer J. (2008). Assessing preservice elementary teachers‟ views on the nature of scientific knowledge: A dual-response instrument. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(1), Article 1,retrived from http://www.ied.edu.hk/apfslt/v9_issue1/liang/liang3.htm (20 August 2020).
  • McComas, W. (1996). Ten myths of science: Reexamining what we think we know about the nature of science. School Science and Mathematics, 91, 10-16.
  • McComas, W. F. (2000). The principal elements of the nature of science: dispelling the myths In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education. Rationales and Strategies. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • McComas, W. F., Clough, M. P. & Almazroa, H. (2002). The role and character of the nature of science. In W. F. McComas (Ed.), The Nature of Science in Science Education: Rationales And Strategies (pp. 3-39). Netherlands: Kluwer Academic.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretim programi ve kilavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2018). İlkokul Fen Bilimleri dersi öğretim programi ve kilavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Murcia, K. & Schibeci, R. (1999). Primary student teachers' conceptions of the nature of science. International Journal of Science Education, 21(11), 1123-1140.
  • Önen, F. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin aktivite temelli bilimin doğasi öğretimine yönelik görüşleri ile bu öğretimin bilimsel tutum ve süreç becerilerine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (7), 843-868.
  • Özden, M. & Cavlazoğlu, B. (2015). İlköğretim Fen dersi öğretim programlarinda bilimin doğasi: 2005 ve 2013 programlarinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 40-65.
  • Palmquist, B.C. & Finle, F.N. (1997). Preservice teachers’ views of the nature of science during a post baccalaureate science teaching program. Journal of Research in Science Teaching, 34(6), 595–615.
  • Peşman, H., Arı, Ü. & Baykara, O. (2017). fen bilimleri öğretmen adaylarinin bilimin doğasiyla ilgili görüşleri ve karar verme becerisi arasindaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1):856-887.
  • Şahin, Ş. & Köseoğlu, F. (2016). Bilimin doğasina ilişkin kazanimlar açisindan türkiye’deki lise kimya ders kitaplari. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 103 –125.
  • Saraç, E. & Cappellaro, E. (2015). Sınıf öğretmenleri ve sinif öğretmeni adaylarinin bilimin doğasina ilişkin görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 2, 331-349.
  • Seyis Uğurlu, K. (2019). Argümantasyon temelli deney tasarımlarının fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası konusundaki anlayışlarına etkisi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yüksek lisans tezi, Bursa.
  • Tatar E., Karakuyu Y. & Tüysüz C. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının bilimin doğası kavramları hakkındaki yanlış anlamaları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisii 29, 153-161.
  • Uluçınar-Sağır, Ş. & Kılıç, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilimin doğasini anlama düzeylerine bilimsel tartişma odakli öğretimin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 308-318.
  • Yenice, N., Özden, B. & Balcı, C. (2015). Fen bilgisi ve sinif öğretmeni adaylarinin bilimin doğasina yönelik görüşlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 237-281.
Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 34 - 45, 31.12.2020
https://doi.org/10.17985/ijare.814259

Öz

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F. & Akerson, V. (2004). Learning as conceptual change: factors mediating the development of preservice elementary teachers’ views of nature of science. Science Education, 88(5), 785-810.
  • Abd-El-Khalick, F., Waters, M.. & Le, P. (2008). Representations of nature of science in high school chemistry textbooks over the past four decades. Journal of Researching In Science Teaching, 45(7), 835-855.
  • Altındağ, C., Tunç Şahin, C. & Saka, Y. (2012). Bilimin doğasi öğretimine yönelik etkinlik örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 2(1), 1-9.
  • Aslan, O., Yalçın, N. & Taşar, F. (2009). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğasi hakkindaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-8.
  • Aydemir, S., Kazanç, S. & Karakaya Cirit, D. (2016). Fen Bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarinin bilimin doğasina ilişkin görüşlerinin araştirilmasi. Turkish Journal of Educational Studies, 3(3), 425-70.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü ulusal matematik ve fen araştırması (TIMMS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42-51.
  • Bayır, E. (2016). Fen Bilimleri öğretmenlerinin bilimin doğasina ilişkin görüşleri: bilişsel harita örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1419-1436.
  • Çokadar, H. & Demirtel, Ş. (2012). Doğrudan yansitici etkinliklerle öğretimin öğrencilerin bilimin doğasi anlayişlarina ve fene yönelik tutumlarina etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-79.
  • Dorsah, P. (2020). Pre-service teachers’ view of nature of science (noS). European Journal of Education Studies, 7 (6), 124-146.
  • Ecevit, T., Yalaki, Y. & Kingir, S. (2018). Improving elementary school teacher candidates’ views of nature of science through intensive education. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 4(2), 155-171.
  • Erduran, S., & Dagher, Z.R. (2014). Regaining focus in Irish junior cycle science: Potential new directions for curriculum and assessment on Nature of Science. Irish Educational Studies, 33(4), 335-350.
  • Eyceyurt Türk, G. & Tüzün, U.N. (2017). Lise öğrencilerinin bilim insani imajlari ve bilimin doğasi mitleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 19-36.
  • Han, B. & Bilican, K. (2018). Bilim merkezlerinde bilimin doğasi öğretimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XV. Uluslararasi katilimli sinif öğretmenliği eğitimi sempozyumu (11-14 Mayıs 2016) USOS 2016 Özel Sayısı, 1-27.
  • İnce, K. & Özgelen, S. (2017). Bilimin doğası ve öğretimi (Editör; Behiye Akçay). Pegem Akademi yayınları, Ankara. Johnson, B. (2001). Toward a new classification of nonexperimental quantitative research. Educational Researcher, 30 (2), 3–13.
  • Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigma whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Karaman, A. & Apaydın, S. (2014). Fizik, Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenleri’nin bilimin doğasi konusundaki gelişimleri: Yaz bilim kampi örneği. Elementary Education Online, 13(2), 377‐393.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi( 10. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kıran, R., 2019. Sinif öğretmeni adaylarinin tartişmaya yönelik öz-yeterlikleri, bilimin doğasina yönelik inanişlari ve eleştirel düşünmeleri arasindaki ilişkinin incelenmesi. Aydin Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Aydın.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire (VNOS): Toward valid and meaningful assessment of learners„ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39, 497–521.
  • Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature ofscience: a review of the research. J. Res. Sci. Teach., 29, 331–359.
  • Lederman, N.G., Schwartz, R. S., Abd-El-Khalick, F.,& Bell, R.L. (2001). Preservice teachers’ understanding and teaching of the nature of science: An intervention study. The Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education, 1(2), 135-160.
  • Liang L. L., Chen S., Chen X., Kaya O. N., Adams A. D., Macklin M. & Ebenezer J. (2008). Assessing preservice elementary teachers‟ views on the nature of scientific knowledge: A dual-response instrument. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(1), Article 1,retrived from http://www.ied.edu.hk/apfslt/v9_issue1/liang/liang3.htm (20 August 2020).
  • McComas, W. (1996). Ten myths of science: Reexamining what we think we know about the nature of science. School Science and Mathematics, 91, 10-16.
  • McComas, W. F. (2000). The principal elements of the nature of science: dispelling the myths In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education. Rationales and Strategies. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • McComas, W. F., Clough, M. P. & Almazroa, H. (2002). The role and character of the nature of science. In W. F. McComas (Ed.), The Nature of Science in Science Education: Rationales And Strategies (pp. 3-39). Netherlands: Kluwer Academic.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretim programi ve kilavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2018). İlkokul Fen Bilimleri dersi öğretim programi ve kilavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Murcia, K. & Schibeci, R. (1999). Primary student teachers' conceptions of the nature of science. International Journal of Science Education, 21(11), 1123-1140.
  • Önen, F. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin aktivite temelli bilimin doğasi öğretimine yönelik görüşleri ile bu öğretimin bilimsel tutum ve süreç becerilerine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (7), 843-868.
  • Özden, M. & Cavlazoğlu, B. (2015). İlköğretim Fen dersi öğretim programlarinda bilimin doğasi: 2005 ve 2013 programlarinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 40-65.
  • Palmquist, B.C. & Finle, F.N. (1997). Preservice teachers’ views of the nature of science during a post baccalaureate science teaching program. Journal of Research in Science Teaching, 34(6), 595–615.
  • Peşman, H., Arı, Ü. & Baykara, O. (2017). fen bilimleri öğretmen adaylarinin bilimin doğasiyla ilgili görüşleri ve karar verme becerisi arasindaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1):856-887.
  • Şahin, Ş. & Köseoğlu, F. (2016). Bilimin doğasina ilişkin kazanimlar açisindan türkiye’deki lise kimya ders kitaplari. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 103 –125.
  • Saraç, E. & Cappellaro, E. (2015). Sınıf öğretmenleri ve sinif öğretmeni adaylarinin bilimin doğasina ilişkin görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 2, 331-349.
  • Seyis Uğurlu, K. (2019). Argümantasyon temelli deney tasarımlarının fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası konusundaki anlayışlarına etkisi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yüksek lisans tezi, Bursa.
  • Tatar E., Karakuyu Y. & Tüysüz C. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının bilimin doğası kavramları hakkındaki yanlış anlamaları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisii 29, 153-161.
  • Uluçınar-Sağır, Ş. & Kılıç, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilimin doğasini anlama düzeylerine bilimsel tartişma odakli öğretimin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 308-318.
  • Yenice, N., Özden, B. & Balcı, C. (2015). Fen bilgisi ve sinif öğretmeni adaylarinin bilimin doğasina yönelik görüşlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 237-281.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Kaya

İrfan Emre

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2020
Kabul Tarihi 11 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, Z., & Emre, İ. (2020). Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research. International Journal of Academic Research in Education, 6(1), 34-45. https://doi.org/10.17985/ijare.814259
AMA Kaya Z, Emre İ. Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research. IJARE. Aralık 2020;6(1):34-45. doi:10.17985/ijare.814259
Chicago Kaya, Zehra, ve İrfan Emre. “Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research”. International Journal of Academic Research in Education 6, sy. 1 (Aralık 2020): 34-45. https://doi.org/10.17985/ijare.814259.
EndNote Kaya Z, Emre İ (01 Aralık 2020) Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research. International Journal of Academic Research in Education 6 1 34–45.
IEEE Z. Kaya ve İ. Emre, “Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research”, IJARE, c. 6, sy. 1, ss. 34–45, 2020, doi: 10.17985/ijare.814259.
ISNAD Kaya, Zehra - Emre, İrfan. “Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research”. International Journal of Academic Research in Education 6/1 (Aralık 2020), 34-45. https://doi.org/10.17985/ijare.814259.
JAMA Kaya Z, Emre İ. Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research. IJARE. 2020;6:34–45.
MLA Kaya, Zehra ve İrfan Emre. “Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research”. International Journal of Academic Research in Education, c. 6, sy. 1, 2020, ss. 34-45, doi:10.17985/ijare.814259.
Vancouver Kaya Z, Emre İ. Elementary Teacher Candidates’ Opinions About Science and Scientific Research. IJARE. 2020;6(1):34-45.
e-ISSN:2149-2913 © 2015 IJARE