Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Are We Measuring Teachers’ Attitudes towards Computers in Detail?: Adaptation of a Questionnaire into Turkish Culture

Yıl 2017, , 166 - 181, 01.07.2017
https://doi.org/10.21449/ijate.307973

Öz

Teachers’ perceptions of computers play an important role in integrating computers into education. The related literature includes studies developing or adapting a survey instrument in Turkish culture measuring teachers’ attitudes toward computers. These instruments have three to four factors (e.g., computer importance, computer enjoyment, computer confidence) and 18 to 26 items under these factors. The purpose of the present study is to adapt a more detailed and stronger survey questionnaire measuring more dimensions related to teachers’ attitudes. The source instrument was developed by Christensen and Kenzek (2009) and called Teachers’ Attitudes toward Computers (TAC). It has nine factors with 51 items. Before testing the instrument, the interaction (e-mail) factor was taken out because of the cultural differences. The reliability and validity testing of the translated instrument was completed with 273 teachers’ candidates in a Faculty of Education in Turkey. The results showed that the translated instrument (Cronbach’s Alpha: .94) included eight factors and consisted of 42 items under these factors, which were consistent with the original instrument. These factors were: Interest (α: .83), Comfort (α: .90), Accommodation (α: .87), Concern (α: .79), Utility (α: .90), Perception (α: .89), Absorption (α: .84), and Significance (α: .83). Additionally, the confirmatory factor analysis result for the model with eight factors was: RMSEA=0.050, χ2/df=1.69, RMR=0.075, SRMR=0.057, GFI= 0.81, AGFI= 0.78, NFI= 0.94, NNFI=0.97, CFI=0.97, IFI= 0.97. Accordingly, as a reliable, valid and stronger instrument, the adapted survey instrument can be suggested for the use in Turkish academic studies.

Kaynakça

  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69-86.
  • Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Aypay, A. & Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 339-362.
  • Bahar, E. & Kaya, F. (2013). Meslek yüksekokulu sosyal programlar öğrencilerinin bilgi teknolojileri kullanımlarına yönelik tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 70-79.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. & Kaplan, K. (2009). An investigation of the computer and internet attitudes on primary school teachers from Kars province. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Başol, G., & Çevik, V. (2006). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları ile internet kullanım alışkanlıklarının karşılaştırılması VII. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, 1, 127-131. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Berberoğlu, G. & Çalıkoğlu, G. (1991). Türkçe bilgisayar tutum ölçeğinin yapı geçerliliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-845.
  • Bindak, R. & Çelik, H. C. (2006). Öğretmenler İçin Bilgisayar Tutum Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 38-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10th Ed). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Christensen, R. W. & Knezek, G. A. (2009). Construct validity for the teachers’ attitudes toward computers questionnaire. Journal of Computing in Teacher Education, 25(4), 143-155.
  • Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çavuş, H. & Gökdaş, İ. (2006). Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 56-78.
  • Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 27- 38.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş.(2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Cohen, P., Cohen, J., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral analysis. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Dorman, J. P., & Knightley, W. M. (2006). Development and validation of an instrument to assess secondary school students’ perceptions of assessment tasks. Educational Studies, 32(1), 47-58.
  • Deniz, L. (2000). Öğretmen adaylarının bilgisayar yaşantıları ve bilgisayar tutumları. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 12, 135–166
  • Deniz, K., Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(1), 1–16
  • Deniz, L. & Köse, H. (2003). Öğretmen adaylarının bilgisayar yaşantıları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilişkiler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 18, 39-64.
  • Demir, Ö. & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 247-256.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: Theory and applications. Second Edition. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ekici, G , Uzun, N , Sağlam, N . (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 658-667..
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 141-145.
  • Güzeller, C. O. (2011). PISA 2009 Türkiye örnekleminde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 182-203.
  • Hashim, H. R. H., & Mustapha, W. N. (2004). Attitudes toward learning about and working with computers of students at UITM. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 3-7.
  • Hambleton, R. K., & Bollwark, J. (1991). Adapting tests for use in different cultures: technical issues and methods. Bulletin of the International Test Commission, 18, 3-32.
  • Hambleton, R. K., & Kanjee, A. (1993). Enhancing the validity of cross-cultural studies: improvements in instrument translation methods. The Annual Meetings of the American Educational Research Association: Atlanta, GA.
  • Hung, D. W. L., & Koh, T. S. (2004). A social-cultural view of information technology integration in school contexts. Educational Technology, 44(2), 48-53.
  • Hoe, S. L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83.
  • Kay, R. H. (1990). Predicting student teacher commitment to the use of computers. Journal of Educational Computing Research, 6(3), 299-309.
  • Kinzie, M. B., & Delcourt, M. A. (1991). Computer technologies in teacher education: The measurement of attitudes and self-efficacy. The Annual Meeting of the American Educational Research Association: Chicago, IL.
  • Knezek, G., Christensen, R., & Miyashita, K. (1998). Instruments for assessing attitudes toward information technology. In Demir, Ö. & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 247-256.
  • Inglés, C. J., Hidalgo, M. D., & Méndez, F. X. (2005). Interpersonal difficulties in adolescence. European Journal of Psychological Assessment, 21(1), 11-22.
  • Lehimler, E. (2016). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Tutum ve Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(14).
  • Levine, T., & Donitsa-Schmidt, S. (1998). Computer use, confidence, attitudes, and knowledge: A causal analysis. Computers in Human Behavior, 14(1), 125-146.
  • Loyd, B. H. ve Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scale. In Berberoğlu, G. & Çalıkoğlu, G. (1991). Türkçe bilgisayar tutum ölçeğinin yapı geçerliliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-845.
  • Jacobucci, R., Grimm, K. J., & McArdle, J. J. (2016). Regularized Structural Equation Modeling. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 23(4), 555-566.
  • Khine, M. S. (2001). Attitudes Toward Computers Among Teacher Education Students in Brunei Darussalam. In Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 141-145.
  • McInerney, V., McInerney, D. M., & Sinclair, K. E. (1994). Student teachers, computer anxiety and computer experience. Journal of Educational Computing Research, 11(1), 27-50.
  • McMillan, J. H. (2012). Educational research: Fundamentals for the consumer (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education Inc.
  • Mitzner, T. L., Rogers, W. A., Fisk, A. D., Boot, W. R., Charness, N., Czaja, S. J., & Sharit, J. (2016). Predicting older adults’ perceptions about a computer system designed for seniors. Universal Access in the Information Society, 15(2), 271-280.
  • Mumcu, H. Y., & Usta, N. D. (2014). Öğretmen adaylarının bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(3), 44-55.
  • Oğuz, E., Ellez, A. M., Akamca, G. Ö., Kesercioğlu, T. İ., & Girgin, G. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ve bilgisayara yönelik tutumları. İlköğretim Online, 10(3), 934-950.
  • Ozden, M., Aktay, S., Yilmaz, F., & Ozdemir, D. (2007). The Relation between Pre-Service Teachers' Computer Self-Efficacy Believes and Attitudes Towards Internet Use. International Journal of Learning, 14(6), 53-60.
  • Rana, N. (2012). A study to access teacher educators’ attitudes towards technology integration in classrooms. MIER Journal of Educational Studies, Trends & Practices, 2(2), 190–205.
  • Savaşır, I. (1994). Ölçek uyarlamasındaki sorunlar ve bazı çözüm yolları. Türk Psikoloji Dergisi, 9(33), 27-32.
  • Slough, S. W., & Chamblee, G. E. (2000). Implementing technology in secondary science and mathematics classrooms: A perspective on change. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. 1, 1021-1026.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şahin, A., & Akçay, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2), 909-918.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics, Fourth Edition. New York: Harper Collins Publishers.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Teo, T. (2008). Assessing the computer attitudes of students: An Asian perspective. Computers in Human Behavior, 24, 1634-1642.
  • Teo, T. (2009). The impact of subjective norm and facilitating conditions on pre-service teachers' attitude toward computer use: A structural equation modeling of an extended technology acceptance model. Journal of Educational Computing Research, 40(1), 89-109.
  • Teo, T., Milutinović, V., & Zhou, M. (2016). Modelling Serbian pre-service teachers' attitudes towards computer use: A SEM and MIMIC approach. Computers & Education, 94, 77-88.
  • Usta, E., & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2007). Bilgisayar kullanma becerileri ve bilgisayarlara yönelik tutum ölçeği (BKBBYTÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 79-88.
  • Yıldırım, S., & Kaban, A. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime karşı tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 158-168.

Are We Measuring Teachers’ Attitudes towards Computers in Detail?: Adaptation of a Questionnaire into Turkish Culture

Yıl 2017, , 166 - 181, 01.07.2017
https://doi.org/10.21449/ijate.307973

Öz

Teachers’ perceptions of computers play an
important role in integrating computers into education. The related literature includes studies developing or adapting a
survey instrument in Turkish culture measuring teachers’ attitudes toward
computers. These instruments have three to four factors (e.g., computer
importance, computer enjoyment, computer confidence) and 18 to 26 items under
these factors. The purpose of the present study is to adapt a more detailed and
stronger survey questionnaire measuring more dimensions related to
teachers’ attitudes. The source instrument was developed by Christensen and
Kenzek (2009) and called Teachers’ Attitudes toward Computers (TAC). It has
nine factors with 51 items. Before testing the instrument, the interaction (e-mail)
factor was taken out because of the cultural differences. The reliability and
validity testing of the translated instrument was completed with 273 teachers’
candidates in a Faculty of Education in Turkey. The results showed that the
translated instrument (Cronbach’s Alpha: .94) included eight factors and consisted of 42 items under these factors,
which were consistent with the original instrument. These factors were:
Interest (α: .83), Comfort
(
α: .90), Accommodation
(
α: .87), Concern
(
α: .79), Utility
(
α: .90), Perception
(
α: .89), Absorption
(
α: .84), and Significance
(
α: .83). Additionally, the
confirmatory factor analysis result for the model with eight factors was:
RMSEA=0.050, χ2/df=1.69, RMR=0.075, SRMR=0.057, GFI= 0.81, AGFI= 0.78, NFI= 0.94, NNFI=0.97, CFI=0.97, IFI= 0.97. Accordingly, as a reliable, valid and stronger
instrument, the adapted survey instrument can be suggested for the use in
Turkish academic studies.

Kaynakça

  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69-86.
  • Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Aypay, A. & Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 339-362.
  • Bahar, E. & Kaya, F. (2013). Meslek yüksekokulu sosyal programlar öğrencilerinin bilgi teknolojileri kullanımlarına yönelik tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 70-79.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. & Kaplan, K. (2009). An investigation of the computer and internet attitudes on primary school teachers from Kars province. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Başol, G., & Çevik, V. (2006). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları ile internet kullanım alışkanlıklarının karşılaştırılması VII. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, 1, 127-131. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Berberoğlu, G. & Çalıkoğlu, G. (1991). Türkçe bilgisayar tutum ölçeğinin yapı geçerliliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-845.
  • Bindak, R. & Çelik, H. C. (2006). Öğretmenler İçin Bilgisayar Tutum Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 38-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10th Ed). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Christensen, R. W. & Knezek, G. A. (2009). Construct validity for the teachers’ attitudes toward computers questionnaire. Journal of Computing in Teacher Education, 25(4), 143-155.
  • Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çavuş, H. & Gökdaş, İ. (2006). Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 56-78.
  • Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 27- 38.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş.(2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Cohen, P., Cohen, J., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral analysis. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Dorman, J. P., & Knightley, W. M. (2006). Development and validation of an instrument to assess secondary school students’ perceptions of assessment tasks. Educational Studies, 32(1), 47-58.
  • Deniz, L. (2000). Öğretmen adaylarının bilgisayar yaşantıları ve bilgisayar tutumları. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 12, 135–166
  • Deniz, K., Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(1), 1–16
  • Deniz, L. & Köse, H. (2003). Öğretmen adaylarının bilgisayar yaşantıları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilişkiler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 18, 39-64.
  • Demir, Ö. & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 247-256.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: Theory and applications. Second Edition. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ekici, G , Uzun, N , Sağlam, N . (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 658-667..
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 141-145.
  • Güzeller, C. O. (2011). PISA 2009 Türkiye örnekleminde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 182-203.
  • Hashim, H. R. H., & Mustapha, W. N. (2004). Attitudes toward learning about and working with computers of students at UITM. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 3-7.
  • Hambleton, R. K., & Bollwark, J. (1991). Adapting tests for use in different cultures: technical issues and methods. Bulletin of the International Test Commission, 18, 3-32.
  • Hambleton, R. K., & Kanjee, A. (1993). Enhancing the validity of cross-cultural studies: improvements in instrument translation methods. The Annual Meetings of the American Educational Research Association: Atlanta, GA.
  • Hung, D. W. L., & Koh, T. S. (2004). A social-cultural view of information technology integration in school contexts. Educational Technology, 44(2), 48-53.
  • Hoe, S. L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83.
  • Kay, R. H. (1990). Predicting student teacher commitment to the use of computers. Journal of Educational Computing Research, 6(3), 299-309.
  • Kinzie, M. B., & Delcourt, M. A. (1991). Computer technologies in teacher education: The measurement of attitudes and self-efficacy. The Annual Meeting of the American Educational Research Association: Chicago, IL.
  • Knezek, G., Christensen, R., & Miyashita, K. (1998). Instruments for assessing attitudes toward information technology. In Demir, Ö. & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 247-256.
  • Inglés, C. J., Hidalgo, M. D., & Méndez, F. X. (2005). Interpersonal difficulties in adolescence. European Journal of Psychological Assessment, 21(1), 11-22.
  • Lehimler, E. (2016). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Tutum ve Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(14).
  • Levine, T., & Donitsa-Schmidt, S. (1998). Computer use, confidence, attitudes, and knowledge: A causal analysis. Computers in Human Behavior, 14(1), 125-146.
  • Loyd, B. H. ve Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scale. In Berberoğlu, G. & Çalıkoğlu, G. (1991). Türkçe bilgisayar tutum ölçeğinin yapı geçerliliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-845.
  • Jacobucci, R., Grimm, K. J., & McArdle, J. J. (2016). Regularized Structural Equation Modeling. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 23(4), 555-566.
  • Khine, M. S. (2001). Attitudes Toward Computers Among Teacher Education Students in Brunei Darussalam. In Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 141-145.
  • McInerney, V., McInerney, D. M., & Sinclair, K. E. (1994). Student teachers, computer anxiety and computer experience. Journal of Educational Computing Research, 11(1), 27-50.
  • McMillan, J. H. (2012). Educational research: Fundamentals for the consumer (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education Inc.
  • Mitzner, T. L., Rogers, W. A., Fisk, A. D., Boot, W. R., Charness, N., Czaja, S. J., & Sharit, J. (2016). Predicting older adults’ perceptions about a computer system designed for seniors. Universal Access in the Information Society, 15(2), 271-280.
  • Mumcu, H. Y., & Usta, N. D. (2014). Öğretmen adaylarının bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(3), 44-55.
  • Oğuz, E., Ellez, A. M., Akamca, G. Ö., Kesercioğlu, T. İ., & Girgin, G. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ve bilgisayara yönelik tutumları. İlköğretim Online, 10(3), 934-950.
  • Ozden, M., Aktay, S., Yilmaz, F., & Ozdemir, D. (2007). The Relation between Pre-Service Teachers' Computer Self-Efficacy Believes and Attitudes Towards Internet Use. International Journal of Learning, 14(6), 53-60.
  • Rana, N. (2012). A study to access teacher educators’ attitudes towards technology integration in classrooms. MIER Journal of Educational Studies, Trends & Practices, 2(2), 190–205.
  • Savaşır, I. (1994). Ölçek uyarlamasındaki sorunlar ve bazı çözüm yolları. Türk Psikoloji Dergisi, 9(33), 27-32.
  • Slough, S. W., & Chamblee, G. E. (2000). Implementing technology in secondary science and mathematics classrooms: A perspective on change. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. 1, 1021-1026.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şahin, A., & Akçay, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2), 909-918.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics, Fourth Edition. New York: Harper Collins Publishers.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Teo, T. (2008). Assessing the computer attitudes of students: An Asian perspective. Computers in Human Behavior, 24, 1634-1642.
  • Teo, T. (2009). The impact of subjective norm and facilitating conditions on pre-service teachers' attitude toward computer use: A structural equation modeling of an extended technology acceptance model. Journal of Educational Computing Research, 40(1), 89-109.
  • Teo, T., Milutinović, V., & Zhou, M. (2016). Modelling Serbian pre-service teachers' attitudes towards computer use: A SEM and MIMIC approach. Computers & Education, 94, 77-88.
  • Usta, E., & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2007). Bilgisayar kullanma becerileri ve bilgisayarlara yönelik tutum ölçeği (BKBBYTÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 79-88.
  • Yıldırım, S., & Kaban, A. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime karşı tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 158-168.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilgün Günbaş

Özden Demir

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Günbaş, N., & Demir, Ö. (2017). Are We Measuring Teachers’ Attitudes towards Computers in Detail?: Adaptation of a Questionnaire into Turkish Culture. International Journal of Assessment Tools in Education, 4(2), 166-181. https://doi.org/10.21449/ijate.307973

23823             23825             23824