Comparison of Teacher Training Programs in terms of Attitudes towards Teaching Profession and Teacher Self-Efficacy Perceptions: A Meta-Analysis
Yıl 2020,
, 549 - 569, 20.12.2020
İsmail Yelpaze
,
Levent Yakar
Öz
The aim of this study is to conduct a meta-analysis of studies comparing teacher training programs in terms of attitude towards teaching profession and perception of teacher self-efficacy. For this purpose, the results of the study comparing the faculty of education (FE) and other teacher training programs/faculties were searched and recorded separately for both subjects. A total of 36 studies were recorded in accordance with the criteria, and 27 of these studies were used for the attitude towards teaching profession and 24 for the teacher self-efficacy perceptions. According to the results of the meta-analysis conducted according to the random effect model, teacher candidates in FE have more negative attitude and lower self-efficiency than ones in other teacher training faculties/programs. The difference in both subjects was found to be weak but not statistically significant. The effect size of most common comparison, FE-Pedagogical Formation Certificate Program comparisons in the literature is similar to the general effect. It is concluded that faculties of education whose main purpose is to train teachers do not increase these features of their students sufficiently.
Destekleyen Kurum
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri birimi
Proje Numarası
2018/2-48 M
Kaynakça
- Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12) 15-28.
- Arastaman, G. (2013). Eğitim ve fen edebiyat fakültesi öğrencilerinin öz-yeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 205-217.
- Atalmış, E., & Köse, A. (2018). Türkiye’deki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları : Bir meta-analiz çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 393-413.
- Bağçeci, B., Yıldırım, İ., Kara, K., & Keskinpalta, D. (2015). Pedagojik formasyon ve eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 307-324.
- Bakioğlu, A., & Göktaş, E. (2018). Bir eğitim politikası belirleme yöntemi: Meta analiz. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-54.
- Bandura, A. (1997). Self- efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
- Baykara Özaydınlık, K. (2018). A comparative analysis of preservice teachers’ metacognitive learning strategies and teacher self-efficacy perceptions. Hacettepe University Journal of Education, 33(1), 125-143. doi: 10.16986/HUJE.2017028409
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analiysis.. 9 John Wiley & Sons, Ltd.
- Borenstein, M. , Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2010). A basic introduction to fixed effect and random effects models for meta analysis. Res. Synth. Method, 1, 97-111. doi:10.1002/jrsm.12
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2013). Meta-analize giriş. (Çev. S. Dinçer). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Brown, A. L., Lee, J., & Collins, D. (2015). Does student teaching matter? Investigating pre-service teachers’ sense of efficacy and preparedness. Teaching Education, 26(1), 77-93.
- Canales, A., & Maldonado, L. (2018). Teacher quality and student achievement in Chile: Linking teachers' contribution and observable characteristics. International Journal of Educational Development, 60, 33-50.
- Cohen, J. (1990). Things I have learned (so far). American Psychologist, 45(12), 1304-1312
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). New York: Routledge.
- Çakmak, M., & Ercan, L. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13).
- Çapa, Y., & Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
- Çapri, B., & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(15), 33–53.
- Çelik, Ö. C., Koç Erdamar, G., & Toraman, Ç. (2016). Gender differences in teachers and student teachers’ self-efficacy beliefs: A Meta-Analysis. In E. Atasoy, R. Efe, I. Jażdżewska, & H. Yaldır (Ed.), Current advances in education (p: 587-602). Sofya: St. Kliment Ohridski University Press.
- Çelik, S., Örenoğlu Toraman, S., & Çelik, K. (2018). Öğrenci başarısının derse katılım ve öğretmen yakınlığıyla ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 209-217. DOI: 10.24106/kefdergi.378129.
- Çetin, O. (2017). An investigation of pre-service science teachers' level of efficacy in the undergraduate science teacher education program and pedagogical formation program. Journal of Education and Practice, 8(12), 22-32.
- Dadandı, İ., Kalyon, A., & Yazıcı, H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 253-269.
- Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Pegem Akademi.
- Doğan, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algısı ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C., & Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 76-86.
- Duval, S., & Tweedie, R. (2000a). A nonparametric" trim and fill" method of accounting for publication bias in meta-analysis. Journal of the American Statistical Association, 95(449), 89-98.
- Duval, S., & Tweedie, R. (2000b). Trim and fill: A simple funnel-plot-based method of testing and adjusting for publication bias in meta-analysis. Biometrics, 56(2), 455-463.
- Egger, M., Davey Smith, G., Schneider, M., & Minder, C. (1997). Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. BMJ (Clinical research ed.), 315(7109), 629–634. https://doi.org/10.1136/bmj.315.7109.629
- Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis, and the ınterpretation of research results. Cambridge, UK: Cambridge University.
- Erdamar, G., Aytaç, T., Türk, N., & Arseven, Z. (2016). The effects of gender on attitudes of preservice teachers towards the teaching profession: A meta-analysis study. Universal Journal of Educational Research, 4(2), 445-456.
- Glass, G. V. (1976). Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educational researcher, 5(10), 3-8.
- Gülebağlan, C. (2003). Öğretmenlerin işleri son ana erteleme eğilimlerinin mesleki yeterlilik algıları, mesleki deneyimleri ve branşları bakımından karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma (Unpublished master’s thesis). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Higgins, J. P., Thompson, S. G., Deeks, J. J., & Altman, D. G. (2003). Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ (Clinical research ed.), 327(7414), 557–560. doi:10.1136/bmj.327.7414.557
- Hong, J., & Greene, B. (2011). Hopes and fears for science teaching: The possible selves of preservice teachers in a science education program. Journal of Science Teacher Education, 22, 491-512.
- İlter, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Unpublished master’s thesis), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
- Kağıtçıbaşı, Ç. (2013). Günümüzde insan ve insanlar. İstanbul: Evrim.
- Karabıyık, B., & Korumaz, M. (2014). Relationship between teacher's self-efficacy perceptions and job satisfaction level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 826-830.
- Kartal, O. Y., Temelli, D., & Şahin, Ç. (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 922-943.
- Kaya, Z. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
- Kenrick, D. T., Neuberg, S. T., & Cialdini, R. B. (2005). Social psychology: Unraveling the mystery (3th edition). Boston, MA: Pearson.
- Kiraz, Z., & Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1008-1028. DOI: 10.17860/efd.37544
- Korukçu, A. (2011). İlahiyat fakültesi son sınıf öğrencilerinin yaygın din eğitimine bakışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21).
- Lenhard, W., & Lenhard, A. (2016). Calculation of effect sizes. Retrieved from https://www.psychometrica.de/effect_size.html. Dettelbach (Germany): Psychometrica. doi: 10.13140/RG.2.1.3478.4245
- Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. California: Sage Publications
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara
- Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem A Yayınları
- Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDU Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 29-48.
- Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(1), 311-326.
- Sakallı, N. (2001). Sosyal etkiler: Kim, kimi nasıl etkiler? Ankara: İmge.
- Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
- Sullivan, G. M., & Feinn, R. (2012). Using effect size-or why the p value ıs not enough. Journal of Graduate Medical Education, 4(3), 279–282. https://doi.org/10.4300/JGME-D-12-00156.1
- Şaşmaz Ataçocuğu, M., & Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI (1), 70-97.
- Tschannen-Moran, M., Woolfolk-Hoy, A. & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.
- Tucker, C. M., Porter, T., Reinke, W. M., Herman, K. C., Ivery, P. D., Mack, C. E., & Jackson, E. S. (2005). Promoting teacher efficacy for working with culturally diverse students. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 50(1),29-34.
- Tuncer, M. (2016). Evaluation of the attitude towards teaching profession in terms of gender through use of meta analysis method (A case study of Turkey). In E. Atasoy, R. Efe, I. Jażdżewska, & H. Yaldır (Ed.), Current Advances in Education (587-602). Sofya: St. Kliment Ohridski University Press.
- Üstün, U., & Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174).
- Yalçın-İncik, E., & Kılıç, F. (2014). Attitudes regarding the teaching profession, professional efficacy beliefs and vocational self-esteem of teacher canditates enrolled at education faculties and pedagogic formation programmes. International Journal of Social Science and Education, 4(2), 380-391.
- Yaşar Ekici, F. (2017). Okul öncesi öğretmen adayları ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik öz yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Journal of the Human and Social Sciences Researches, 6(5), 3003-3022.
- Yıldırım, I., Çırak-Kurt, S., & Şen, S. (2019). The effect of teaching “learning strategies” on academic achievement: A meta-analysis study. Eurasian Journal of Educational Research, 79, 87-114. doi: 10.14689/ejer.2019.79.5
Comparison of Teacher Training Programs in terms of Attitudes towards Teaching Profession and Teacher Self-Efficacy Perceptions: A Meta-Analysis
Yıl 2020,
, 549 - 569, 20.12.2020
İsmail Yelpaze
,
Levent Yakar
Öz
The aim of this study is to conduct a meta-analysis of studies comparing teacher training programs in terms of attitude towards teaching profession and perception of teacher self-efficacy. For this purpose, the results of the study comparing the faculty of education (FE) and other teacher training programs/faculties were searched and recorded separately for both subjects. A total of 36 studies were recorded in accordance with the criteria, and 27 of these studies were used for the attitude towards teaching profession and 24 for the teacher self-efficacy perceptions. According to the results of the meta-analysis conducted according to the random effect model, teacher candidates in FE have more negative attitude and lower self-efficiency than ones in other teacher training faculties/programs. The difference in both subjects was found to be weak but not statistically significant. The effect size of most common comparison, FE-Pedagogical Formation Certificate Program comparisons in the literature is similar to the general effect. It is concluded that faculties of education whose main purpose is to train teachers do not increase these features of their students sufficiently.
Proje Numarası
2018/2-48 M
Kaynakça
- Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12) 15-28.
- Arastaman, G. (2013). Eğitim ve fen edebiyat fakültesi öğrencilerinin öz-yeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 205-217.
- Atalmış, E., & Köse, A. (2018). Türkiye’deki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları : Bir meta-analiz çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 393-413.
- Bağçeci, B., Yıldırım, İ., Kara, K., & Keskinpalta, D. (2015). Pedagojik formasyon ve eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 307-324.
- Bakioğlu, A., & Göktaş, E. (2018). Bir eğitim politikası belirleme yöntemi: Meta analiz. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-54.
- Bandura, A. (1997). Self- efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
- Baykara Özaydınlık, K. (2018). A comparative analysis of preservice teachers’ metacognitive learning strategies and teacher self-efficacy perceptions. Hacettepe University Journal of Education, 33(1), 125-143. doi: 10.16986/HUJE.2017028409
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analiysis.. 9 John Wiley & Sons, Ltd.
- Borenstein, M. , Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2010). A basic introduction to fixed effect and random effects models for meta analysis. Res. Synth. Method, 1, 97-111. doi:10.1002/jrsm.12
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2013). Meta-analize giriş. (Çev. S. Dinçer). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Brown, A. L., Lee, J., & Collins, D. (2015). Does student teaching matter? Investigating pre-service teachers’ sense of efficacy and preparedness. Teaching Education, 26(1), 77-93.
- Canales, A., & Maldonado, L. (2018). Teacher quality and student achievement in Chile: Linking teachers' contribution and observable characteristics. International Journal of Educational Development, 60, 33-50.
- Cohen, J. (1990). Things I have learned (so far). American Psychologist, 45(12), 1304-1312
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). New York: Routledge.
- Çakmak, M., & Ercan, L. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13).
- Çapa, Y., & Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
- Çapri, B., & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(15), 33–53.
- Çelik, Ö. C., Koç Erdamar, G., & Toraman, Ç. (2016). Gender differences in teachers and student teachers’ self-efficacy beliefs: A Meta-Analysis. In E. Atasoy, R. Efe, I. Jażdżewska, & H. Yaldır (Ed.), Current advances in education (p: 587-602). Sofya: St. Kliment Ohridski University Press.
- Çelik, S., Örenoğlu Toraman, S., & Çelik, K. (2018). Öğrenci başarısının derse katılım ve öğretmen yakınlığıyla ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 209-217. DOI: 10.24106/kefdergi.378129.
- Çetin, O. (2017). An investigation of pre-service science teachers' level of efficacy in the undergraduate science teacher education program and pedagogical formation program. Journal of Education and Practice, 8(12), 22-32.
- Dadandı, İ., Kalyon, A., & Yazıcı, H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 253-269.
- Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Pegem Akademi.
- Doğan, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algısı ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C., & Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 76-86.
- Duval, S., & Tweedie, R. (2000a). A nonparametric" trim and fill" method of accounting for publication bias in meta-analysis. Journal of the American Statistical Association, 95(449), 89-98.
- Duval, S., & Tweedie, R. (2000b). Trim and fill: A simple funnel-plot-based method of testing and adjusting for publication bias in meta-analysis. Biometrics, 56(2), 455-463.
- Egger, M., Davey Smith, G., Schneider, M., & Minder, C. (1997). Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. BMJ (Clinical research ed.), 315(7109), 629–634. https://doi.org/10.1136/bmj.315.7109.629
- Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis, and the ınterpretation of research results. Cambridge, UK: Cambridge University.
- Erdamar, G., Aytaç, T., Türk, N., & Arseven, Z. (2016). The effects of gender on attitudes of preservice teachers towards the teaching profession: A meta-analysis study. Universal Journal of Educational Research, 4(2), 445-456.
- Glass, G. V. (1976). Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educational researcher, 5(10), 3-8.
- Gülebağlan, C. (2003). Öğretmenlerin işleri son ana erteleme eğilimlerinin mesleki yeterlilik algıları, mesleki deneyimleri ve branşları bakımından karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma (Unpublished master’s thesis). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Higgins, J. P., Thompson, S. G., Deeks, J. J., & Altman, D. G. (2003). Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ (Clinical research ed.), 327(7414), 557–560. doi:10.1136/bmj.327.7414.557
- Hong, J., & Greene, B. (2011). Hopes and fears for science teaching: The possible selves of preservice teachers in a science education program. Journal of Science Teacher Education, 22, 491-512.
- İlter, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Unpublished master’s thesis), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
- Kağıtçıbaşı, Ç. (2013). Günümüzde insan ve insanlar. İstanbul: Evrim.
- Karabıyık, B., & Korumaz, M. (2014). Relationship between teacher's self-efficacy perceptions and job satisfaction level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 826-830.
- Kartal, O. Y., Temelli, D., & Şahin, Ç. (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 922-943.
- Kaya, Z. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
- Kenrick, D. T., Neuberg, S. T., & Cialdini, R. B. (2005). Social psychology: Unraveling the mystery (3th edition). Boston, MA: Pearson.
- Kiraz, Z., & Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1008-1028. DOI: 10.17860/efd.37544
- Korukçu, A. (2011). İlahiyat fakültesi son sınıf öğrencilerinin yaygın din eğitimine bakışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21).
- Lenhard, W., & Lenhard, A. (2016). Calculation of effect sizes. Retrieved from https://www.psychometrica.de/effect_size.html. Dettelbach (Germany): Psychometrica. doi: 10.13140/RG.2.1.3478.4245
- Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. California: Sage Publications
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara
- Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem A Yayınları
- Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDU Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 29-48.
- Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(1), 311-326.
- Sakallı, N. (2001). Sosyal etkiler: Kim, kimi nasıl etkiler? Ankara: İmge.
- Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
- Sullivan, G. M., & Feinn, R. (2012). Using effect size-or why the p value ıs not enough. Journal of Graduate Medical Education, 4(3), 279–282. https://doi.org/10.4300/JGME-D-12-00156.1
- Şaşmaz Ataçocuğu, M., & Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI (1), 70-97.
- Tschannen-Moran, M., Woolfolk-Hoy, A. & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.
- Tucker, C. M., Porter, T., Reinke, W. M., Herman, K. C., Ivery, P. D., Mack, C. E., & Jackson, E. S. (2005). Promoting teacher efficacy for working with culturally diverse students. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 50(1),29-34.
- Tuncer, M. (2016). Evaluation of the attitude towards teaching profession in terms of gender through use of meta analysis method (A case study of Turkey). In E. Atasoy, R. Efe, I. Jażdżewska, & H. Yaldır (Ed.), Current Advances in Education (587-602). Sofya: St. Kliment Ohridski University Press.
- Üstün, U., & Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174).
- Yalçın-İncik, E., & Kılıç, F. (2014). Attitudes regarding the teaching profession, professional efficacy beliefs and vocational self-esteem of teacher canditates enrolled at education faculties and pedagogic formation programmes. International Journal of Social Science and Education, 4(2), 380-391.
- Yaşar Ekici, F. (2017). Okul öncesi öğretmen adayları ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik öz yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Journal of the Human and Social Sciences Researches, 6(5), 3003-3022.
- Yıldırım, I., Çırak-Kurt, S., & Şen, S. (2019). The effect of teaching “learning strategies” on academic achievement: A meta-analysis study. Eurasian Journal of Educational Research, 79, 87-114. doi: 10.14689/ejer.2019.79.5