In this study, it is
aimed to design activities for computer hardware unit. Material was developed
with a Web 2.0 tool that provides the designation of
different activities in the context of the ADDIE instructional design model. In
the analysis phase, the computer hardware unit were chosen in cooperation with
subject matter experts and information technology teachers. During the design
phase, Web 2.0 tools that might be appropriate for the unit were searched and
it was decided to use hook puzzle, word
stack, free text answer, find partner, matching activities modules of LearningApps
tool. Worksheets containing these modules were designed during the development
phase. A homepage has been designed with the help of a template from a website
design platform in order to present the worksheets as a whole and to provide
easier access. One instruction for each activity was prepared which includes the
tasks that students will perform during the activity. Expert opinions were
received while activities were planned. At the application phase, ten students
from the Computer Operating and Operator Program of a vocational college of a
university in Western Anatolia were asked to use the material. The students who
use the material expressed that they learned by having fun and they wanted to
see such activities in other lessons.
Bu çalışmada, bilgisayar donanım
birimleri ünitesinin öğretimi için çalışma yapraklarından oluşan materyal
tasarlanması amaçlanmıştır. Materyal, ADDIE öğretim tasarım modeli çerçevesinde,
farklı etkinliklerin oluşturulmasına imkan veren bir Web 2.0 aracı ile
geliştirilmiştir. Analiz basamağında konu alanı uzmanlarıyla ve bilişim
teknolojileri öğretmenleriyle işbirliği içinde olunarak bilgisayar donanım
birimleri konusu seçilmiştir. Tasarım aşamasında, konuya uygun olabilecek Web
2.0 araçları araştırılmış ve LearningApps aracının çengel bulmaca, kelime
yığını, serbest metinli cevaplar, eşini bul, eşleştirme etkinlikleri
modüllerinin kullanılmasına karar verilmiştir. Geliştirme aşamasında bu
modülleri içeren çalışma yaprakları oluşturulmuştur. Çalışma yapraklarının bir
bütün olarak sunulması ve daha kolay erişimin sağlanması amacıyla bir web
sitesi tasarım platformundan bir şablon yardımıyla ana sayfa oluşturulmuştur.
Her bir etkinlik için öğrenciye o etkinlik süresince yapacağı görevleri içeren
bir yönerge hazırlanmıştır. Etkinlikler planlanırken uzman görüşü alınmıştır.
Uygulama basamağında, Batı Anadolu’da bulunan bir üniversitenin bir meslek
yüksek okulunun Bilgisayar İşletmenliği ve Operatörlüğü Programında öğrenim
görmekte olan on öğrenciden oluşturulan materyali kullanmaları istenmiştir.
Materyali kullanan öğrenciler, eğlenerek öğrendiklerini ve bu tip etkinlikleri
diğer derslerde de görmek istediklerini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |