Rapid developments
in technology have affected the world of education as well as it is in every
field of life. Bloom's taxonomy, which is widely used to write educational
goals and achievements and to measure the cognitive steps taken by students, is
also affected by this rapid change. First, the taxonomy is rearranged. Then
digital skills and actions were added to the taxonomy in line with the needs
and Bloom digital taxonomy emerged. In this study, it was tried to show what
kind of digital interactions can be used to provide high level cognitive skills
to the students in the educational environments where the education process of
the trainers and the technology are integrated. In addition, it has been tried
to show what actions students can take to measure their cognitive skills. In
this context, we focused on the actions that could be done digitally according
to the steps of the taxonomy and tried to give opinions to the trainers.
Teknolojide yaşanan hızlı gelişmeler hayatın her
alanında olduğu gibi eğitim dünyasını da yakından etkilemiştir. Eğitim hedef ve
kazanımların yazılması ve öğrencilerin edindiği bilişsel basamakların ölçülmesi
açısından yaygın bir şekilde kullanılan Bloom taksonomisi de bu hızlı
değişimden etkilenmiştir. Öncelikle yeniden düzenlenen taksonomi, ihtiyaçlar
doğrultusunda dijital beceri ve eylemleri de içeren bir sınıflandırmaya geçmiş
ve sonuç olarak Bloom dijital taksonomisi ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada, eğitimcilerin
öğretim süreçleri ile teknolojinin entegre edildiği eğitim ortamlarında
öğrencilerin üst düzey bilişsel beceriler kazandırmak için ne gibi dijital
etkileşimlerden faydalanabilecekleri ve öğrencilerin kazandıkları bilişsel
becerileri ölçmede hangi eylemleri yoklayabilecekleri ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Bu kapsamda taksonominin basamaklarına göre dijital olarak
yapılabilecek eylemlere odaklanılmış ve eğitimcilere fikir verilmeye
çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |