Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 468 - 482, 13.12.2019
https://doi.org/10.33200/ijcer.563490

Abstract

References

  • Akyol, B., & Kapçak, C. B. (2017). Pre-service teachers’ perceptions of “administration” and “school principal” reflected through metaphors. European Journal of Education Studies, 3 (10), 293-309. doi: 10.5281/zenodo.1009723
  • Alataş, H. (2017). Türkiye’de 2016 yılında uygulanan “aday öğretmen yetiştirme programı” uygulamasının değerlendirilmesi [The evaluation of 'induction program' implementation in Turkey in 2016]. Unpublished master's thesis, Yüzüncü Yıl University, Institute of Education Sciences, Van, TURKEY.
  • Balcı, A. (2000). Örgütsel sosyalleşme [Organizational socialization]. Ankara: Pegem A.
  • Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher. Education Journal of Teacher Education, 60 (5) 497 –511. doi: 10.1177/0022487109348479
  • Bohannon, K. J. (2015). The impact of early field experiences in a partnership. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. UMI Number: 3708811
  • Casey, C. E. (2005). The relationships among teacher education admission criteria, practice teaching, and Candidate teacher preparedness. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. ISBN: 0-494-02733-9
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları [Qualitative and mixed method research], M. Sever (Çev.), [M. Sever Trans]. A. Aypay (Çev. Ed.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz içinde (s. 400-433) [In A. Aypay, (Trans. Ed.), Research methods design and analysis (pp. 400-433)]. Ankara: Anı.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma tasarımı [Qualitative research design]. A. Budak ve İ. Budak, (Çev.) [A. Budak, & İ. Budak (Trans.)]. M. Bütün, & S. B. Demir, (Çev. Ed.), Nitel araştırma desenleri içinde (s. 42-68). [In M. Bütün, & S. B. Demir, (Trans. Ed.), Qualitative research patterns (pp. 42-68). Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri [30 basic skills for qualitative researchers]. H. Özcan, (Çev.), [H. Özcan, (Trans)]. Ankara: Anı.
  • Çakır, A. (2016). Aday öğretmen performans değerlendirme modelinin incelenmesi [The examination of the performance evaluation model of candidate teachers]. Unpublished master's thesis, Bahçeşehir University, Institute of Education Sciences, İstanbul, TURKEY.
  • Çakmak, M. (2011). Değişen öğretmen rolleri: öğretmen adaylarının düşünceleri [Changing roles of teachers: prospective teachers’ thoughts]. Eğitim ve Bilim, 36 (159).
  • Çimen, G. (2010). İlköğretim aday öğretmenlerinin yetiştirilmesi sürecinin ilköğretim müfettişleri ve okul müdürlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale ili örneği) [Primary school inspectors? and headmasters? evaluation on their roles in training pre-service teachers of primary schools: Kırıkkale case]. Unpublished master's thesis, Kırıkkale University, Institute of Social Sicences, Kırıkkale, TURKEY.
  • Doğan, Z. G. (2015). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yaşadığı sosyal kültürel ve mesleki sorunlar [Social, cultural and vocational problems that the novice teachers face]. Unpublished master's thesis, Uşak University, Institute of Social Sicences, Uşak, TURKEY.
  • Düzyol, M. A. (2012). Aday öğretmenlere uygulanan aday öğretmen yetiştirme programının etkililiğinin değerlendirilmesi [The effectiveness of induction program for candidate teachers]. Unpublished master's thesis, Middle East Technical University, Institute of Social Sicences, Ankara, TURKEY.
  • Ergünay, O. (2018). Aday öğretmenlerin ilk yıl mesleki deneyimlerinin Hammerness, Darling-Hammond ve Bransford’un öğretmen eğitimi modeli bağlamında incelenmesi: birçoklu durum çalışması [Examining the first year teaching experiences of Candidate teachers with Hammerness, darling-Hammond and Bransford teacher education model: A multi-case study]. Unpublished doctoral dissertation, Eskişehir Anatolian University Institute of Education Sciences, Eskişehir, TURKEY.
  • Erkoç, A. (2010). Aday öğretmenlerin göreve başladıklarında karşılaştıkları sorunlar [Teacher candidates' problems faced at the beginning of the profession]. Unpublished master's thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University, Institute of Social Sicences, Kahramanmaraş, TURKEY.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji [Phenomenology]. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 51-110). [In A. Saban and A. Ersoy (Ed.), Qualitative research patterns in education, (pp.51-110)]. Ankara: Anı.
  • Everard, K. B., Morris, G., & Wilson, I. (2004). Effective school management, Paul Chapman Publishing: London.
  • Glesne, C. (2015). Öykünüzü keşfetmek: veri analizi [Exploring your story: data analysis]. A. Ersoy, (Çev.) [A. Ersoy, (Trans.)]. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, (Çev. Ed.), Nitel araştırmaya giriş içinde (s. 255-300). [In A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, (Trans. Ed.), Introduction to qualitative research (pp. 255-300)]. Ankara: Anı.
  • Hill L. A. (2010). Yöneticiliğe giden yol [The road to management]. Ü. Şensoy (Çev.) [Ü.Şensoy (Trans.)]. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Son söz: okulu sosyal bir sistem olarak yeniden değerlendirme [Final word: re-evaluation of the school as a social system]. (S. Turan), (Çev.) [S.Turan, (Trans.)]. S.Turan (Çev. Ed.), Eğitim yönetimi: teori, araştırma ve uygulama içinde (s. 410-423). [In S. Turan (Trans. Ed.), Educational management: theory, research and practice (pp.410-423)]. Ankara: Nobel.
  • James, C., & Conolly, M., Dunning and G. Ellott, T. (2006). How very effective primary schools work., Paul Chapman Publishing: London.
  • Katzenbach, J. R.& Smith. D. K. (2011). Ekip disiplini insan yönetimi [Team discipline people administration]. M. İnan, (Çev.) [M. İnan, (Trans.)]. Optimist Yayınları: İstanbul.
  • Kaymak, M. N. (2017). Aday öğretmenlerin yetişme sürecinin değerlendirilmesi ve mentorluk önerilerinin uygulanmasına ilişkin görüşler [Evaluation of the progression of teachers candidates and opinions on the application of mentoring guidelines]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Institute of Education Sicences, Ankara, TURKEY.
  • Kozikoğlu, İ. (2016). Öğretimin ilk yılı: mesleğin ilk yılındaki öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler, hizmet öncesi eğitim yeterlikleri ve mesleğe adanmışlıkları [First year in teaching: Challenges faced by novice teachers, their pre-service education's competency and commitment to the profession]. Unpublished doctoral dissertation, Yüzüncü Yıl University, Institute of Education Sicences, Van, TURKEY.
  • Langlie, T. J. (2015). Teacher performance assessments: exploring student perspectives of the edtpa. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. UMI Number: 3714122
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili okul yöneticilerinin on özelliği [Ten characteristics of effective school administrators]. N. Cemaloğlu (Çev. Ed.) [N. Cemaloğlu (Trans. Ed.)]. Ankara: PegemA.
  • Merriam, S. B. (2015a). Nitel araştırma nedir? [What is qualitative research?]. S. Turan , (Çev.) [S. Turan, (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 3-20). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 3-20)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015b). Nitel araştırma türleri [Types of qualitative research]. F. K. Canbaz ve M. Öz, (Çev.), F. K. Canbaz ve M. Öz, (Çev.) [F. K. Canbaz and M. Öz, (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 21-38). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 21-38)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015c). Araştırmanın desenlenmesi ve örneklem seçimi [Research design and sample selection]. S. Turan ve D. Yılmaz, (Çev.), [S. Turan and D. Yılmaz, (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 55-82). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 55-82)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015d). Görüşmelerin etkin yönetimi [Effective management of negotiations]. (S. Turan, (Çev.), [S. Turan, (Trans.)]. S. Turan (Çev. Ed.). Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 85-110). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 85-110)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015e). Dikkatli bir gözlemci olmak [Being a careful observer]. H. Özen, ve M. Yalçın (Çev.), [ H. Özen, and M. Yalçın (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 111-130). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 111-130)]. Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman A. M. (2015). Veri toplamaya odaklanmak ve veri toplamayı sınırlamak: anlamlı bir başlangıç [Focus on data collection and limit data collection: a meaningful start]. D. Örücü (Çev.), [D. Örücü (Trans.)]. S. Akbaba Altun, ve A. Ersoy, (Çev. Ed.), Nitel veri analizi içinde (s. 16-39). [In S. Akbaba Altun, and A. Ersoy, (Trans. Ed.), Qualitative data analysis (pp. 16-39)]. Ankara: PegemA.
  • MoNE (1973). Milli eğitim temel kanunu. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2015). Milli eğitim bakanlığı öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2017a). Aday öğretmenlerin yetiştirilmesine yönelik yönetmelik. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2017b). Öğretmen strateji belgesi. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2017c). Asli öğretmenliğe geçiş sınavı e-kılavuzu. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • Myers, J., & Gray, E. (2017). Fostering pre-service teachers’ pedagogical content knowledge through collaborative coaching. SRATE Journal, 26 (2), 32-40.
  • Neuman, L.W. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri [Social research methods]. S. Özge (Çev.) [S.Özge (Trans.)]. İstanbul: Yayın Odası.
  • Orhan, N. (2013). Aday öğretmenlerin mesleki tutumları ve iş doyumu düzeyleri [Job satisfaction and occupational attitude levels' of trainee teachers ]. Unpublished master's thesis, Dokuz Eylül University, Institute of Education Sicences, İzmir, TURKEY.
  • Ozdas, F. (2018). Evaluation of pre-service teachers' perceptions for teaching practice course. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 87-103. doi: 10.29329/epasr.2018.143.5
  • Önder, E. (2018). Aday öğretmen görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme programı [Prospective teacher training program according to prospective teachers’ opinions]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24 (1), 143-189.
  • Özer, F. (2013). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları [The perception of candidate teachers related to competencies in classroom management]. Unpublished master's thesis, Fırat University, Institute of Education Sicences, Elazığ, TURKEY.
  • Öztürk, M. (2016). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşadıkları güçlükler [Induction challenges experienced by novice teachers teaching in villages and small towns]. İlköğretim Online, 15(2), 378-390. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.55573
  • Pala, A. (2017). MEB ilkokul ve ortaokul eğitim kurumlarına atanan aday öğretmenlere uygulanan mentorluk süreci [The teacher mentoring process appli̇ed to teacher candi̇tates appointed to primary and secondary schools]. Unpublished master's thesis, Gaziantep University, Institute of Education Sicences, Gaziantep, TURKEY.
  • Patton, M. Q. (2014a). Nitel araştırmanın doğası [The nature of qualitative research] . (M. Bütün ve S. B. Demir, (Çev.), [M. Bütün, and S. B. Demir, (Trans.)]. M. Bütün, ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri içinde (s. 1-36). [In M. Bütün, and S. B. Demir (Trans. Ed.), Qualitative research and evaluation methods (pp. 1-36)]. Ankara: PegemA.
  • Patton, M. Q. (2014b). Nitel araştırma tasarımı [Qualitative research design]. B. Tarman ve M. F. Yiğit, (Çev.), [ B. Tarman, and M. F. Yiğit, (Trans.)]. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri içinde (s. 209-258). [In M. Bütün, and S. B. Demir (Trans. Ed.), Qualitative research and evaluation methods (pp. 209-258)]. Ankara: PegemA.
  • Smith-Sherwood, H. (2018). Profiles of pre-service teacher education: an investigation into the nature of selected exemplary programs in Jamaica and Michigan. Journal of Education and Learning, 7 (2), 139-156. ISSN 1927-5250 E-ISSN 1927-5269
  • Tünay, T. (2017). MEB aday öğretmen yetiştirme süreci uygulamasının öğretmen bakış açısıyla değerlendirilmesi [Percieve of relevant parties to candidate teacher training process of ministry of national education in Turkey]. Unpublished master's thesis, Karabük University, Institute of Social Sicences, Karabük, TURKEY.
  • Umur, Z. & Demirtaş, H. (2016). Aday öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri ile kendini ayarlama becerileri arasındaki ilişki [The relationship between candidate teachers’ organizational socialization and their self-monitoring]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (1), 163-182.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods]. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. C. (2012). Temel eğitim kursunun aday öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkısı üzerine bir çalışma [A study on the contribution of the basic training course to the professional development of Candidate teachers]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3).
  • Zhang, S., Nishimoto, M., & Liu, K. (2019). Candidate teacher expectations of the principal’s role in teacher induction. New Waves Educational Research & Development, 22 (1), 72–89.

A Phenomenological Research on the Evaluation of Teacher Candidates from the Perspective of School Administrators

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 468 - 482, 13.12.2019
https://doi.org/10.33200/ijcer.563490

Abstract



Teacher candidate education is an important stage in the education
system. In this research, it was aimed to reveal teacher candidates from the
perspective of school administrators. In the research, phenomenological design,
a qualitative research method, was used. The participants of the study were ten
school administrators who work in state schools. Criterion sampling and chain
sampling were adopted. Interviews, observations and documents were used as data
sources. Descriptive analysis was used for data analysis. In the
reliability-validity phase of the research, data diversity, extensive field
work, external audit and direct quotation strategies were used. According to
the research data, three themes emerged. These were thoughts on teacher
candidate, effect of environmental factor on teacher candidates, effect of
school administration on training teacher candidates. In the last part of the
research, suggestions for both practitioners and researchers were presented.




References

  • Akyol, B., & Kapçak, C. B. (2017). Pre-service teachers’ perceptions of “administration” and “school principal” reflected through metaphors. European Journal of Education Studies, 3 (10), 293-309. doi: 10.5281/zenodo.1009723
  • Alataş, H. (2017). Türkiye’de 2016 yılında uygulanan “aday öğretmen yetiştirme programı” uygulamasının değerlendirilmesi [The evaluation of 'induction program' implementation in Turkey in 2016]. Unpublished master's thesis, Yüzüncü Yıl University, Institute of Education Sciences, Van, TURKEY.
  • Balcı, A. (2000). Örgütsel sosyalleşme [Organizational socialization]. Ankara: Pegem A.
  • Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher. Education Journal of Teacher Education, 60 (5) 497 –511. doi: 10.1177/0022487109348479
  • Bohannon, K. J. (2015). The impact of early field experiences in a partnership. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. UMI Number: 3708811
  • Casey, C. E. (2005). The relationships among teacher education admission criteria, practice teaching, and Candidate teacher preparedness. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. ISBN: 0-494-02733-9
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları [Qualitative and mixed method research], M. Sever (Çev.), [M. Sever Trans]. A. Aypay (Çev. Ed.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz içinde (s. 400-433) [In A. Aypay, (Trans. Ed.), Research methods design and analysis (pp. 400-433)]. Ankara: Anı.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma tasarımı [Qualitative research design]. A. Budak ve İ. Budak, (Çev.) [A. Budak, & İ. Budak (Trans.)]. M. Bütün, & S. B. Demir, (Çev. Ed.), Nitel araştırma desenleri içinde (s. 42-68). [In M. Bütün, & S. B. Demir, (Trans. Ed.), Qualitative research patterns (pp. 42-68). Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri [30 basic skills for qualitative researchers]. H. Özcan, (Çev.), [H. Özcan, (Trans)]. Ankara: Anı.
  • Çakır, A. (2016). Aday öğretmen performans değerlendirme modelinin incelenmesi [The examination of the performance evaluation model of candidate teachers]. Unpublished master's thesis, Bahçeşehir University, Institute of Education Sciences, İstanbul, TURKEY.
  • Çakmak, M. (2011). Değişen öğretmen rolleri: öğretmen adaylarının düşünceleri [Changing roles of teachers: prospective teachers’ thoughts]. Eğitim ve Bilim, 36 (159).
  • Çimen, G. (2010). İlköğretim aday öğretmenlerinin yetiştirilmesi sürecinin ilköğretim müfettişleri ve okul müdürlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale ili örneği) [Primary school inspectors? and headmasters? evaluation on their roles in training pre-service teachers of primary schools: Kırıkkale case]. Unpublished master's thesis, Kırıkkale University, Institute of Social Sicences, Kırıkkale, TURKEY.
  • Doğan, Z. G. (2015). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yaşadığı sosyal kültürel ve mesleki sorunlar [Social, cultural and vocational problems that the novice teachers face]. Unpublished master's thesis, Uşak University, Institute of Social Sicences, Uşak, TURKEY.
  • Düzyol, M. A. (2012). Aday öğretmenlere uygulanan aday öğretmen yetiştirme programının etkililiğinin değerlendirilmesi [The effectiveness of induction program for candidate teachers]. Unpublished master's thesis, Middle East Technical University, Institute of Social Sicences, Ankara, TURKEY.
  • Ergünay, O. (2018). Aday öğretmenlerin ilk yıl mesleki deneyimlerinin Hammerness, Darling-Hammond ve Bransford’un öğretmen eğitimi modeli bağlamında incelenmesi: birçoklu durum çalışması [Examining the first year teaching experiences of Candidate teachers with Hammerness, darling-Hammond and Bransford teacher education model: A multi-case study]. Unpublished doctoral dissertation, Eskişehir Anatolian University Institute of Education Sciences, Eskişehir, TURKEY.
  • Erkoç, A. (2010). Aday öğretmenlerin göreve başladıklarında karşılaştıkları sorunlar [Teacher candidates' problems faced at the beginning of the profession]. Unpublished master's thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University, Institute of Social Sicences, Kahramanmaraş, TURKEY.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji [Phenomenology]. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 51-110). [In A. Saban and A. Ersoy (Ed.), Qualitative research patterns in education, (pp.51-110)]. Ankara: Anı.
  • Everard, K. B., Morris, G., & Wilson, I. (2004). Effective school management, Paul Chapman Publishing: London.
  • Glesne, C. (2015). Öykünüzü keşfetmek: veri analizi [Exploring your story: data analysis]. A. Ersoy, (Çev.) [A. Ersoy, (Trans.)]. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, (Çev. Ed.), Nitel araştırmaya giriş içinde (s. 255-300). [In A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, (Trans. Ed.), Introduction to qualitative research (pp. 255-300)]. Ankara: Anı.
  • Hill L. A. (2010). Yöneticiliğe giden yol [The road to management]. Ü. Şensoy (Çev.) [Ü.Şensoy (Trans.)]. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Son söz: okulu sosyal bir sistem olarak yeniden değerlendirme [Final word: re-evaluation of the school as a social system]. (S. Turan), (Çev.) [S.Turan, (Trans.)]. S.Turan (Çev. Ed.), Eğitim yönetimi: teori, araştırma ve uygulama içinde (s. 410-423). [In S. Turan (Trans. Ed.), Educational management: theory, research and practice (pp.410-423)]. Ankara: Nobel.
  • James, C., & Conolly, M., Dunning and G. Ellott, T. (2006). How very effective primary schools work., Paul Chapman Publishing: London.
  • Katzenbach, J. R.& Smith. D. K. (2011). Ekip disiplini insan yönetimi [Team discipline people administration]. M. İnan, (Çev.) [M. İnan, (Trans.)]. Optimist Yayınları: İstanbul.
  • Kaymak, M. N. (2017). Aday öğretmenlerin yetişme sürecinin değerlendirilmesi ve mentorluk önerilerinin uygulanmasına ilişkin görüşler [Evaluation of the progression of teachers candidates and opinions on the application of mentoring guidelines]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Institute of Education Sicences, Ankara, TURKEY.
  • Kozikoğlu, İ. (2016). Öğretimin ilk yılı: mesleğin ilk yılındaki öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler, hizmet öncesi eğitim yeterlikleri ve mesleğe adanmışlıkları [First year in teaching: Challenges faced by novice teachers, their pre-service education's competency and commitment to the profession]. Unpublished doctoral dissertation, Yüzüncü Yıl University, Institute of Education Sicences, Van, TURKEY.
  • Langlie, T. J. (2015). Teacher performance assessments: exploring student perspectives of the edtpa. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. UMI Number: 3714122
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili okul yöneticilerinin on özelliği [Ten characteristics of effective school administrators]. N. Cemaloğlu (Çev. Ed.) [N. Cemaloğlu (Trans. Ed.)]. Ankara: PegemA.
  • Merriam, S. B. (2015a). Nitel araştırma nedir? [What is qualitative research?]. S. Turan , (Çev.) [S. Turan, (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 3-20). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 3-20)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015b). Nitel araştırma türleri [Types of qualitative research]. F. K. Canbaz ve M. Öz, (Çev.), F. K. Canbaz ve M. Öz, (Çev.) [F. K. Canbaz and M. Öz, (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 21-38). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 21-38)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015c). Araştırmanın desenlenmesi ve örneklem seçimi [Research design and sample selection]. S. Turan ve D. Yılmaz, (Çev.), [S. Turan and D. Yılmaz, (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 55-82). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 55-82)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015d). Görüşmelerin etkin yönetimi [Effective management of negotiations]. (S. Turan, (Çev.), [S. Turan, (Trans.)]. S. Turan (Çev. Ed.). Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 85-110). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 85-110)]. Ankara: Nobel.
  • Merriam, S. B. (2015e). Dikkatli bir gözlemci olmak [Being a careful observer]. H. Özen, ve M. Yalçın (Çev.), [ H. Özen, and M. Yalçın (Trans.)]. S. Turan, (Çev. Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 111-130). [In S. Turan, (Trans. Ed.), Qualitative research methods (pp. 111-130)]. Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman A. M. (2015). Veri toplamaya odaklanmak ve veri toplamayı sınırlamak: anlamlı bir başlangıç [Focus on data collection and limit data collection: a meaningful start]. D. Örücü (Çev.), [D. Örücü (Trans.)]. S. Akbaba Altun, ve A. Ersoy, (Çev. Ed.), Nitel veri analizi içinde (s. 16-39). [In S. Akbaba Altun, and A. Ersoy, (Trans. Ed.), Qualitative data analysis (pp. 16-39)]. Ankara: PegemA.
  • MoNE (1973). Milli eğitim temel kanunu. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2015). Milli eğitim bakanlığı öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2017a). Aday öğretmenlerin yetiştirilmesine yönelik yönetmelik. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2017b). Öğretmen strateji belgesi. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • MoNE (2017c). Asli öğretmenliğe geçiş sınavı e-kılavuzu. Retrieved from http://www.meb.gov.tr
  • Myers, J., & Gray, E. (2017). Fostering pre-service teachers’ pedagogical content knowledge through collaborative coaching. SRATE Journal, 26 (2), 32-40.
  • Neuman, L.W. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri [Social research methods]. S. Özge (Çev.) [S.Özge (Trans.)]. İstanbul: Yayın Odası.
  • Orhan, N. (2013). Aday öğretmenlerin mesleki tutumları ve iş doyumu düzeyleri [Job satisfaction and occupational attitude levels' of trainee teachers ]. Unpublished master's thesis, Dokuz Eylül University, Institute of Education Sicences, İzmir, TURKEY.
  • Ozdas, F. (2018). Evaluation of pre-service teachers' perceptions for teaching practice course. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 87-103. doi: 10.29329/epasr.2018.143.5
  • Önder, E. (2018). Aday öğretmen görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme programı [Prospective teacher training program according to prospective teachers’ opinions]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24 (1), 143-189.
  • Özer, F. (2013). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları [The perception of candidate teachers related to competencies in classroom management]. Unpublished master's thesis, Fırat University, Institute of Education Sicences, Elazığ, TURKEY.
  • Öztürk, M. (2016). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşadıkları güçlükler [Induction challenges experienced by novice teachers teaching in villages and small towns]. İlköğretim Online, 15(2), 378-390. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.55573
  • Pala, A. (2017). MEB ilkokul ve ortaokul eğitim kurumlarına atanan aday öğretmenlere uygulanan mentorluk süreci [The teacher mentoring process appli̇ed to teacher candi̇tates appointed to primary and secondary schools]. Unpublished master's thesis, Gaziantep University, Institute of Education Sicences, Gaziantep, TURKEY.
  • Patton, M. Q. (2014a). Nitel araştırmanın doğası [The nature of qualitative research] . (M. Bütün ve S. B. Demir, (Çev.), [M. Bütün, and S. B. Demir, (Trans.)]. M. Bütün, ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri içinde (s. 1-36). [In M. Bütün, and S. B. Demir (Trans. Ed.), Qualitative research and evaluation methods (pp. 1-36)]. Ankara: PegemA.
  • Patton, M. Q. (2014b). Nitel araştırma tasarımı [Qualitative research design]. B. Tarman ve M. F. Yiğit, (Çev.), [ B. Tarman, and M. F. Yiğit, (Trans.)]. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri içinde (s. 209-258). [In M. Bütün, and S. B. Demir (Trans. Ed.), Qualitative research and evaluation methods (pp. 209-258)]. Ankara: PegemA.
  • Smith-Sherwood, H. (2018). Profiles of pre-service teacher education: an investigation into the nature of selected exemplary programs in Jamaica and Michigan. Journal of Education and Learning, 7 (2), 139-156. ISSN 1927-5250 E-ISSN 1927-5269
  • Tünay, T. (2017). MEB aday öğretmen yetiştirme süreci uygulamasının öğretmen bakış açısıyla değerlendirilmesi [Percieve of relevant parties to candidate teacher training process of ministry of national education in Turkey]. Unpublished master's thesis, Karabük University, Institute of Social Sicences, Karabük, TURKEY.
  • Umur, Z. & Demirtaş, H. (2016). Aday öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri ile kendini ayarlama becerileri arasındaki ilişki [The relationship between candidate teachers’ organizational socialization and their self-monitoring]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (1), 163-182.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods]. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. C. (2012). Temel eğitim kursunun aday öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkısı üzerine bir çalışma [A study on the contribution of the basic training course to the professional development of Candidate teachers]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3).
  • Zhang, S., Nishimoto, M., & Liu, K. (2019). Candidate teacher expectations of the principal’s role in teacher induction. New Waves Educational Research & Development, 22 (1), 72–89.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Balıkçı 0000-0002-9824-0197

Publication Date December 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Balıkçı, A. (2019). A Phenomenological Research on the Evaluation of Teacher Candidates from the Perspective of School Administrators. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 468-482. https://doi.org/10.33200/ijcer.563490

133171332113318  2351823524 13319 13327 13323  13322


13325

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

IJCER (International Journal of Contemporary Educational Research) ISSN: 2148-3868