Kültür ve turizm, karşılıklı yarar sağlayan bir
ilişkiye sahiptir. Bu ilişki sayesinde turizm bölgelerinin ve ülkelerin
cazibesi ve rekabet gücü artmaktadır. Kültür, giderek kalabalıklaşan küresel
pazarda ayrıcalık yaratan turizm ürününün önemli bir unsuru haline gelmişken;
turizm, kültürel mirasın, kültürel üretimin ve yaratıcılığın desteklenmesi ve
güçlendirilmesi için kültürü geliştiren ve gelir yaratmasında destek sağlayan
önemli bir araç konumundadır. Bu nedenle turizm ile kültür arasında güçlü bir ilişki
kurmak ve bu ilişkiyi yönetebilmek, destinasyonların sürdürülebilirliğinde,
daha çekici hale getirilmesinde ve rekabetçi bir konuma ulaşmasında yardımcı
olabilecektir. Kültürel çekicilikler, turistler için büyük bir motivasyon
kaynağı olmasına rağmen, turizm ürünü bileşenleri içinde yer alan kültürel
çekiciliklerin önem düzeyinin sayısallaştırılmasına ilişkin çalışmalara
literatürde rastlanılmamıştır. Bu çalışmanın amacı; kültürel çekiciliklerin
bileşik bir ürün olma özelliği taşıyan turizm ürünü içindeki yerini,
destinasyon rekabetçiliği açısından irdelemek ve kültürel çekiciliklerin turizm
ürünü içindeki önemini sayısallaştırmada kullanılabilecek bir yöntem sunmaktır.
Bu bağlamda çalışmada Entropi ağırlıklandırma yöntemi kullanılarak temel turizm
ürünü bileşenlerinin göreceli ağırlıkları (önem sırası) hesaplanmıştır. Buna
göre temel turizm ürünü bileşenlerinin rekabetçilik açısından göreceli olarak
ağırlığı sırasıyla kültürel çekicilikler %39, doğal çekicilikler %22, turizm
hizmetleri altyapısı %12,ulaşım kolaylıkları %11, fiyatlar %10, imaj %5
şeklinde oluşmuştur.
Culture and tourism have a mutually beneficial relationship. Thanks to this relationship, the attractiveness and competitiveness of tourism regions and countries are increasing. While culture has become an important component of the tourism product that creates privileges in an increasingly crowded global market, tourism is an important means of improving culture and generating income for the promotion and strengthening of cultural heritage, cultural production and creativity. For this reason, building a strong relationship between tourism and culture and managing this relationship can help destinations to be sustainable, to be more attractive and competitive. Although cultural attractions are a major source of motivation for tourists, a relatively limited number of studies have focused on quantification of the significance level of cultural attractions within the tourism product. The purpose of this study is to examine the place of cultural attractiveness in a tourism product that is a compound product in terms of destination competitiveness and to present a method that can be used to quantify the significance of cultural attractiveness in tourism product. In this context, the relative weights (importance order) of the basic tourism product components are calculated by using the entropy weighting method. According to this, the relative importance levels of the basic tourism product dimensions in terms of competitiveness are as follows: Cultural Attractiveness 39%, Natural Attractiveness 22%, Tourism Services Infrastructure 12%, Transportation Facilities 11%, Prices 10%, Image 5%.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Özgün Bilimsel Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |