Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Turizmi Kapsamında Termal Otellerin Arz ve Talep Açısından Analizi : Aydın İli Örneği

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 97 - 110, 30.12.2022
https://doi.org/10.30625/ijctr.1130805

Öz

Bu araştırmada sağlık turizmi kapsamında Aydın ilinde yer alan termal otellerin turizm talebine etki eden faktörlerin yapısını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma tekniklerine uygun olarak hazırlanan çalışmada durum çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Birincil veri toplama tekniği için yapılandırılmış görüşme yöntemi, ikincil veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Termal tesis yöneticileri ile yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler literatürdeki kavramsal çerçeveye uygun olarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Doküman incelemesi için veriler ise Aydın ilindeki termal otellerde konaklayan yerli ve yabancı ziyaretçilerin Tripadvisor sitesinde yer alan yorumlardan temin edilmiştir. Yapılan bu çalışmada ilde yer alan termal tesislerin arz ve talep cephesinden incelenerek talebin nasıl gerçekleştiği araştırılmıştır. Bölgede yer alan termal tesis yöneticilerinin ve tesislerde konaklayan yerli ve yabancı turistlerin görüşleri ele alınarak elde edilen veriler sonucu ekonomik faktörlerin ve arz faktörlerinin talebi etkilediği görülmektedir. Araştırma sonucunda, Aydın ilinde, tarihi ve kültürel varlıklar ile doğal güzellikler çevresinde yer alan termal otellerin turizm talebinin fiyat, reel döviz kuru, uzaklık, ulaşım, konaklama ve arz kapasiteleri gibi ekonomik faktörlerden etkilendiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca termal turizmde tesisler ile ilgili fiziki değerler, gelen ziyaretçiler tarafından ilk olarak dikkate alınan hususlardandır. Dolayısıyla yapılan çalışmanın sonucunda fiziksel değerlerin geliştirilmesinin turizm talebini dolaylı olarak pozitif yönde etkileyebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aydın, A., Darıcı, B., ve Taşçı, H. M. (2015). Uluslararası turizm talebini etkileyen ekonomik faktörler: Türkiye üzerine bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 45, 156-167.
  • Aydın, O. (2012). Türkiye’de alternatif bir turizm; sağlık turizmi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 91-96.
  • Aylan, S., Arpacı, Ö. ve Celiloğlu, F. K. (2016).Bir internet şikâyet forumundaki termal otellere yönelik şikâyetlerin incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi SBE Dergisi, 7(1), 49-65.
  • Barca, M., Akdeve, E., ve Balay, İ. G. (2013). Türkiye sağlık turizm sektörünün analizi ve stratejik önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 64-92.
  • Çak, M. (2007). Türkiye’de turizm ekonomisi. İçinde O. Nagihan., S. Nazan., ve M. Çak (Ed.), Ekonomi ve turizm, (ss.15-16). İstanbul Ticaret Odası.
  • Çiçek, R., ve Avderen, S. (2013). Sağlık turizmi açısından iç Anadolu bölgesindeki kaplıca ve termal tesislerin mevcut yapısının ve potansiyelinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15(25), 25-35.
  • Çontu, M. (2015). Termal turizm işletmelerinde hizmet standartlarının geliştirilmesi, İçinde M. Altındiş (Ed.), Termal turizm (ss.15-16). Nobel Yayınları.
  • Davras, G. M. (2017). Ekonomik boyutu ile turizm. İçinde M. Demir. (Ed.), Genel turizm kavramlar ve farklı boyutlarıyla değerlendirme (ss. 70-72). Detay Yayıncılık.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Akademik Bakış, 10(3),1042-1044.
  • Doğanay, H., ve Deniz M. (2016). Sağlık turizmi merkezi olarak Alangüllü-Elengüllü (Germencik- Bozköy) kaplıcası, Doğu Coğrafya Dergisi, 36, 157-182.
  • Draghici, C. C., Diaconu, D., Teodorescu, C., Pintilii, R., ve Ciobotaru, A. (2016). Health tourism contribution to the structural dynamics of the territorial systems with tourism functionality. Procedia Environmental Sciences, 32, 386-393.
  • Dragouni, M., Filis, G., Gavriilidis, K., ve Santamaria, D. (2016). Santiment, mood and outbound tourism demand. Annals of Tourism Research, 60, 80-96.
  • Eröz, S. S., ve Doğbuday, M. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 133-157.
  • Goh, C, Law, R ve Mok, H. M. K. (2008). Analyzing and forecasting tourism demand: a rough sets approach. Journal of Travel Research, 46, 327-338.
  • Göktaş, B., ve Tarakçı, İ. E. (2018). Bir tutundurma aracı olarak reklamın sosyal medyada uygulamalarına yönelik bir araştırma: Instagram örneği. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 50-67.
  • Holloway, J. C., ve Humphreys, C. (2012). The business of tourism. Sage.
  • Mutlu, A. S., ve Kabakulak, A. (2018). Termal Turizm İşletmeleri. İçinde S. Çelik, ve B. Yalçın (Ed.), Termal Turizm ve İşletmeciliğ, (ss. 98). Detay Yayıncılık.
  • Oğuz, Y. E. (2017). Reel döviz kurlarının turizm talebine etkisi üzerine karşılaştırmalı nedensellik analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Özdemir, Ş. (2015). Türkiye’nin termal sağlık turizmi potansiyeli. İçinde M. Altındiş (Ed.), Termal turizm, (ss. 5). Nobel Yayıncılık.
  • Özdoğan, O. N. (2014). Sürdürülebilir turizm ve kültürel miras. İçinde M. Kozak (Ed.), Sürdürülebilir turizm (ss. 59). Detay Yayıncılık.
  • Özkurt, H. (2007). Sağlık turizmi tahvilleri. Maliye Dergisi, 157, 126-128.
  • Özsari, H. S., ve Karatana, Ö.(2013). Sağlık turizmi açısından Türkiye’nin durumu. J Kartal TR, 24(2), 136-144. https://doi.org/doi:10.5505/jkartaltr.2013.69335
  • Santos, A., ve Cincera, M. (2018). Tourism demand, low cost carriers and european institutions: The case of Brussels. Journal of Transport Geography, 73, 163-171.
  • Serra, J., Correia, A., ve Rodrigues, M. M. P. (2014). A comparative analysis of tourism destination demand in Portugal. Journal of Destination Marketing & Management, 2(4), 221-227.
  • Stauvermann, J. P, ve Kumar, R. R. (2017). Productivity growth and income in the tourism sector: Role of tourism demand and human capital investment. Tourism Management, 61, 426-433.
  • Toprak, L., Elsaied, H. H., ve Mahmood, A. S. (2014). Turizmin yükselen trendi: Sağlık turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 42-44. https://doi.org/10.17755/esosder.74594
  • Türksoy, A., ve Türksoy, S. S. (2010). Termal turizmin geliştirilmesi kapsamında Çeşme ilçesi termal kaynaklarının değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış, 10(1), 699-725.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A., ve Kılıçlar A. (2015). Turizm ekonomisi (5. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Wang, L., Fang, B., ve Law R. (2018). Effect of air quality in the place of origin on outbound tourism demand: disposable income as a moderator. Tourism Management, 68, 152-161.
  • Wang, S. Y. (2014). Effects of budgetary constraints on international tourism expenditures. Tourism Management, 41, 9-18.
  • Yavuz, S., Kabadayı, B., Savaş, N., ve Doker, A. C. (2014). Türkiye turizm talebi: Bir çekim modeli uygulaması. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 139-140.
  • Zengin, B. (2006). Turizm coğrafyası: Türkiye genel ve bölgeler coğrafyası (2. Baskı). Değişim Yayıncılık.

Analysis of Thermal Hotels in Terms of Supply and Demand Within the Scope of Health Tourism: The Case of Aydın

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 97 - 110, 30.12.2022
https://doi.org/10.30625/ijctr.1130805

Öz

The aim of this study is to determine the structure of the factors affecting tourism demand of the thermal hotels in Aydın province of Turkey within the scope of health tourism. The study uses case study approach, which is one of qualitative research techniques. Structured interview method has been used for primary data collection, while document analysis has been used for secondary data collection. The data obtained from the managers of thermal facilities have been subjected to descriptive analysis inline with the theoretical framework in the literature. The data for document analysis have been obtained from user comments of local and foreign visitors who stayed at thermal hotels in Aydın in Tripadvisor website. The study analyzed the thermal facilities in the province in terms of supply and demand and investigated how demand has been realized. Analysis of data obtained from the managers of thermal facilities and the comments of local and foreign tourists revealed that economic factors and supply factors affect demand. It was concluded that the demand for thermal hotels located in Aydın province in the vicinity of historical, cultural and natural beauties are affected by economic factors such as price, real exchange rate, distance, transportation, accommodation and supply capacity. In addition, physical values have been found to be one of the most primary factors considered by the visitors. Thus, it could be stated that improvement of physical values might have an indirect positive impact on tourism demand.

Kaynakça

  • Aydın, A., Darıcı, B., ve Taşçı, H. M. (2015). Uluslararası turizm talebini etkileyen ekonomik faktörler: Türkiye üzerine bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 45, 156-167.
  • Aydın, O. (2012). Türkiye’de alternatif bir turizm; sağlık turizmi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 91-96.
  • Aylan, S., Arpacı, Ö. ve Celiloğlu, F. K. (2016).Bir internet şikâyet forumundaki termal otellere yönelik şikâyetlerin incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi SBE Dergisi, 7(1), 49-65.
  • Barca, M., Akdeve, E., ve Balay, İ. G. (2013). Türkiye sağlık turizm sektörünün analizi ve stratejik önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 64-92.
  • Çak, M. (2007). Türkiye’de turizm ekonomisi. İçinde O. Nagihan., S. Nazan., ve M. Çak (Ed.), Ekonomi ve turizm, (ss.15-16). İstanbul Ticaret Odası.
  • Çiçek, R., ve Avderen, S. (2013). Sağlık turizmi açısından iç Anadolu bölgesindeki kaplıca ve termal tesislerin mevcut yapısının ve potansiyelinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15(25), 25-35.
  • Çontu, M. (2015). Termal turizm işletmelerinde hizmet standartlarının geliştirilmesi, İçinde M. Altındiş (Ed.), Termal turizm (ss.15-16). Nobel Yayınları.
  • Davras, G. M. (2017). Ekonomik boyutu ile turizm. İçinde M. Demir. (Ed.), Genel turizm kavramlar ve farklı boyutlarıyla değerlendirme (ss. 70-72). Detay Yayıncılık.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Akademik Bakış, 10(3),1042-1044.
  • Doğanay, H., ve Deniz M. (2016). Sağlık turizmi merkezi olarak Alangüllü-Elengüllü (Germencik- Bozköy) kaplıcası, Doğu Coğrafya Dergisi, 36, 157-182.
  • Draghici, C. C., Diaconu, D., Teodorescu, C., Pintilii, R., ve Ciobotaru, A. (2016). Health tourism contribution to the structural dynamics of the territorial systems with tourism functionality. Procedia Environmental Sciences, 32, 386-393.
  • Dragouni, M., Filis, G., Gavriilidis, K., ve Santamaria, D. (2016). Santiment, mood and outbound tourism demand. Annals of Tourism Research, 60, 80-96.
  • Eröz, S. S., ve Doğbuday, M. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 133-157.
  • Goh, C, Law, R ve Mok, H. M. K. (2008). Analyzing and forecasting tourism demand: a rough sets approach. Journal of Travel Research, 46, 327-338.
  • Göktaş, B., ve Tarakçı, İ. E. (2018). Bir tutundurma aracı olarak reklamın sosyal medyada uygulamalarına yönelik bir araştırma: Instagram örneği. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 50-67.
  • Holloway, J. C., ve Humphreys, C. (2012). The business of tourism. Sage.
  • Mutlu, A. S., ve Kabakulak, A. (2018). Termal Turizm İşletmeleri. İçinde S. Çelik, ve B. Yalçın (Ed.), Termal Turizm ve İşletmeciliğ, (ss. 98). Detay Yayıncılık.
  • Oğuz, Y. E. (2017). Reel döviz kurlarının turizm talebine etkisi üzerine karşılaştırmalı nedensellik analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Özdemir, Ş. (2015). Türkiye’nin termal sağlık turizmi potansiyeli. İçinde M. Altındiş (Ed.), Termal turizm, (ss. 5). Nobel Yayıncılık.
  • Özdoğan, O. N. (2014). Sürdürülebilir turizm ve kültürel miras. İçinde M. Kozak (Ed.), Sürdürülebilir turizm (ss. 59). Detay Yayıncılık.
  • Özkurt, H. (2007). Sağlık turizmi tahvilleri. Maliye Dergisi, 157, 126-128.
  • Özsari, H. S., ve Karatana, Ö.(2013). Sağlık turizmi açısından Türkiye’nin durumu. J Kartal TR, 24(2), 136-144. https://doi.org/doi:10.5505/jkartaltr.2013.69335
  • Santos, A., ve Cincera, M. (2018). Tourism demand, low cost carriers and european institutions: The case of Brussels. Journal of Transport Geography, 73, 163-171.
  • Serra, J., Correia, A., ve Rodrigues, M. M. P. (2014). A comparative analysis of tourism destination demand in Portugal. Journal of Destination Marketing & Management, 2(4), 221-227.
  • Stauvermann, J. P, ve Kumar, R. R. (2017). Productivity growth and income in the tourism sector: Role of tourism demand and human capital investment. Tourism Management, 61, 426-433.
  • Toprak, L., Elsaied, H. H., ve Mahmood, A. S. (2014). Turizmin yükselen trendi: Sağlık turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 42-44. https://doi.org/10.17755/esosder.74594
  • Türksoy, A., ve Türksoy, S. S. (2010). Termal turizmin geliştirilmesi kapsamında Çeşme ilçesi termal kaynaklarının değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış, 10(1), 699-725.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A., ve Kılıçlar A. (2015). Turizm ekonomisi (5. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Wang, L., Fang, B., ve Law R. (2018). Effect of air quality in the place of origin on outbound tourism demand: disposable income as a moderator. Tourism Management, 68, 152-161.
  • Wang, S. Y. (2014). Effects of budgetary constraints on international tourism expenditures. Tourism Management, 41, 9-18.
  • Yavuz, S., Kabadayı, B., Savaş, N., ve Doker, A. C. (2014). Türkiye turizm talebi: Bir çekim modeli uygulaması. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 139-140.
  • Zengin, B. (2006). Turizm coğrafyası: Türkiye genel ve bölgeler coğrafyası (2. Baskı). Değişim Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Özgün Bilimsel Makale
Yazarlar

Ali Akar 0000-0002-4576-1853

Osman Nuri Özdoğan 0000-0002-8624-5206

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akar, A., & Özdoğan, O. N. (2022). Sağlık Turizmi Kapsamında Termal Otellerin Arz ve Talep Açısından Analizi : Aydın İli Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 6(2), 97-110. https://doi.org/10.30625/ijctr.1130805