Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Örgütsel Değişimin Gerçekleşmesinde Örgütsel İletişimin Önemi

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 3, 431 - 441, 30.09.2019
https://doi.org/10.24988/ije.2019343795

Öz

Bu çalışmanın öncelikli amacı, örgütsel değişimin akademisyenler tarafından nasıl tanımlandığını ortaya çıkarmak ve örgütsel iletişimin örgütsel değişim üzerindeki etkilerini belirlemektir. Çalışma iki ana kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım; örgüt, örgütsel iletişim ve örgütsel değişim kavramlarının açıklandığı kuramsal çerçeveden oluşmaktadır. İkinci kısımda araştırma bölümü yer almaktadır. Örgütsel iletişimin örgütsel değişim sürecindeki etkisini ortaya çıkarmak adına yapılan çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden odak grup çalışması uygulanmıştır. İzmir’deki bir vakıf üniversitesinde çalışan 6 akademisyenin katılımıyla gerçekleştirilen odak grup çalışmasında örgüt içi iletişimin nasıl olması gerektiği, bu süreçte yaşanan aksaklıklar ve bu aksaklıkların uzun dönemde örgüte yansımaları ve örgütsel değişim süreçlerindeki etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akoğlan Kozak ve Genç (2014). Değişim Sürecinde Ortaya Çıkan Direnci Önlemede Duyguların Yönetiminin Önemi: Hizmet İşletmeleri Açısından Bakış, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı: 2.
  • Artan, İ. (1997). Örgütsel Değişim ve Gelişme, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Şelale Mat.
  • Atak, M. (2005). “Örgütlerde Resmi Olmayan İletişimin Yeri ve Önemi”, Havacılık ve Uzay 74 Teknolojileri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, pp. 59-67.
  • Bovey, H. W. ve Hede, A. (2001), Resistance to Organizational Change: The Role of Cognitive and Affective Processes. Leadership & Organization Development Journal, 22(8), 372-382.
  • Bowman, C. ve Ash, D. (1987), Strategic Management. Macmillan: Basingstoke.
  • Clark, L. (2000), SOS Duygularla Güçlenmek: Bunaltı, Öfke ve Depresyonun Yönetilmesi. (Çev. Gültekin Yazgan), İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Clarke, S. J., Chad D. E., Bateman, J. M. & Rugutt, J. K. (1996), Faculty Receptivity/Resistance to Change, Personal and Organizational Efficacy, Decision Deprivation and Effectiveness in Research I Universities, to the Educational Resources (Eric).
  • Coch, L. ve French, J. (1948), Overcoming Resistance to Change. Human Relations, 1, 512-532.
  • Daft, Richard L., (2001), Organization Theory and Design, 7th Edition, South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio.
  • Dinçer, Ö. (2008), Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikleri, 2. Baskı, İstanbul, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Düren, A. Z. (2000), 2000’li Yıllarda Yönetim, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2004), Eğitimde Değişim Yönetimi, 2. Baskı, Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Eroğluer, K(2011), Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Kuramsal Bir İnceleme. Ege Akademik Bakış. 11(1), 112-136.
  • Garnett, James L; Justin Marlowe ve Sanjay K Pandey, Mar/Apr (2008), “Penetrating the Performance Predicament: Communication as a Mediator or Moderator of Organizational Culture’s Impact on Public Organizational Performance”, Public Administration Review, 68, 2; ABI/INFORM Global, pp. 266-281.
  • Gary, J. ve Laidlaw, H. (2004). Improving the measurement of communication satisfaction. Management Communication Quarterly, 17(3), 425-448.
  • Genç, N. (2005), Yönetim ve Organizasyon, 2. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Gürgen, H. (1997), Örgütlerde İletişim Kalitesi, Der Yayınevi, İstanbul.
  • Hepkon, Z, (2003), “Kurumsal Kimlik İnşasını Belirleyen Faktörler: Bir Literatür Taraması” İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Sayı:4, pp. 175-211.
  • İlhan, A. (2017). Örgütlerde Değişim Yönetimi ve Değişime Karşı Direncin Üstesinden Gelmek için Geliştirilen Stratejiler. Social Sciences Studies Journal. 3(6): 1117-1129
  • Kalla, H. K. (2005). “Integrated Internal Communications: A Multidisciplinary Perspective”, Corporate Communications: An international Journal, 10(4): 302-314.
  • Kenan, J. P. (2002). Whistleblowing: A Study of Managerial Differences. Employee Responsibilities and Rights Journal, 14(1), 17-32.
  • Kelly, D. (2000). “Using vision to Improve Organizational Communication”, Leadership & Organization Development Journal; 21, 1/2; ABI/INFORM Global, pp. 92- 101
  • Kinicki, A., Brian K. Williams (2008), Management: A Practical Introduction, Third Edition, McGraw-Hill International Edition, New York.
  • Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, No: 45, İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Kotter, J. ve Schlesinger, L. (1979), Choosing Strategies for Change. Harvard Business Review, 57(2), 106–114.
  • Krueger, R.A. ve Casey, M.A. (2000), Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. 3.Baskı, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Langford, J. and McDonagh, D. (2003), Focus Groups: Supporting Effective Product Development. Taylor and Francis.
  • Marczak, M., and Sewell, M. (2007), Using Focus Groups for Evaluation [online]available from<http://ag.arizona.edu/fcs/cyfernet/cyfar/focus.htm>Marketing News (1995)
  • Maxwell, John C. (1998). İçinizdeki Lideri Geliştirmek, (Çev. Selim Yeniçeri), Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Noaks, L. & Wincup, E. (2004). Criminological Research: Understanding Qualitative Methods. Sage Publications. London.
  • Okumus, F. ve Hemmington, N. (1998). Barriers and Resistance to Change in Hotel Firms: An Investigation at Unit Level. International Journal of Contemporary HospitalityManagement, 10(7), 283–288.
  • Owens, R. G. (1987). Organizational Behavior in Education, New Jersey: Prentice-Hall International.
  • Peker, Ö ve Aytürk, N. (2000), Etkili Yönetim Becerileri. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Robbins, S.R., & Judge, T.A.(2013), Organizational Behavior, 15th Ed., Pearson, US
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1995), Örgütsel Psikoloji, 1.Baskı, Bursa: Ezgi Yayınları.
  • Sağlam, M. (1979), Örgütsel Değişme, TODAİE Yayınları, Yayın No:185, Ankara.
  • Schermerhorn, R. J., James G. H. & Osborn, R. N. (2002), Organizational Behavior. United States of America: John Wiley & Sons, Inc.
  • Scott, L., & Sahay, S. (2019). Change and change management. In Movements in Organizational Communication Research: Current Issues and Future Directions (pp. 214-232). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203730089-12
  • Seyidoğlu, Halil, (1999), Ekonomi ve İşletmecilik Terimleri Açıklamalı Sözlük, Güzem Can Yayınları: 15, İstanbul
  • Sim, J. and Snell, J. (1996), Focus Groups in Physiotherapy Evaluation and Research. Physiotherapy, 82, 189-198.
  • Şimşek, M. Şerif, (2001), Yönetim ve Organizasyon, Konya, Günay Ofset.
  • Tokat, B. (2012), Örgütlerde Değişim ve Değişimin Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Töremen, F. (2002). “Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel ve Nedenleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 185-202.
  • Töremen, F. ve Çankaya, İ. (2008). Yönetimde Etkili Bir Yaklaşım: Duygu Yönetimi. Kurumsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 33-47.
  • Tüz, M. (2004), Değişim ve Kaos Ortamında İşletme Davranışı, Alfa Akademi Yayınları, Bursa.
  • Ünsal, P.(2005), İnsan İlişkilerinde İletişim, İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • Yeniçeri, Ö. (2002), Örgütsel Değişmenin Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

The Importance of Organizational Communication in Organizational Change

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 3, 431 - 441, 30.09.2019
https://doi.org/10.24988/ije.2019343795

Öz

The purpose of the study is to mark how organizational change is characterized within academics and to establish the effects of organizational communication on organizational change. For this purpose, the study composed of two parts. In the first part, the terms organization, organizational communication and organizational change are defined. The second part consist field of research. In order to show the effects of organizational communication for organizational change, focus group study is applied which is a part of qualitative research method. The research is held within 6 academicians who work in a foundation university in Izmir, Turkey, to expose how organizational change should be and their effects within the organization.

Kaynakça

  • Akoğlan Kozak ve Genç (2014). Değişim Sürecinde Ortaya Çıkan Direnci Önlemede Duyguların Yönetiminin Önemi: Hizmet İşletmeleri Açısından Bakış, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı: 2.
  • Artan, İ. (1997). Örgütsel Değişim ve Gelişme, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Şelale Mat.
  • Atak, M. (2005). “Örgütlerde Resmi Olmayan İletişimin Yeri ve Önemi”, Havacılık ve Uzay 74 Teknolojileri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, pp. 59-67.
  • Bovey, H. W. ve Hede, A. (2001), Resistance to Organizational Change: The Role of Cognitive and Affective Processes. Leadership & Organization Development Journal, 22(8), 372-382.
  • Bowman, C. ve Ash, D. (1987), Strategic Management. Macmillan: Basingstoke.
  • Clark, L. (2000), SOS Duygularla Güçlenmek: Bunaltı, Öfke ve Depresyonun Yönetilmesi. (Çev. Gültekin Yazgan), İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Clarke, S. J., Chad D. E., Bateman, J. M. & Rugutt, J. K. (1996), Faculty Receptivity/Resistance to Change, Personal and Organizational Efficacy, Decision Deprivation and Effectiveness in Research I Universities, to the Educational Resources (Eric).
  • Coch, L. ve French, J. (1948), Overcoming Resistance to Change. Human Relations, 1, 512-532.
  • Daft, Richard L., (2001), Organization Theory and Design, 7th Edition, South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio.
  • Dinçer, Ö. (2008), Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikleri, 2. Baskı, İstanbul, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Düren, A. Z. (2000), 2000’li Yıllarda Yönetim, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2004), Eğitimde Değişim Yönetimi, 2. Baskı, Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Eroğluer, K(2011), Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Kuramsal Bir İnceleme. Ege Akademik Bakış. 11(1), 112-136.
  • Garnett, James L; Justin Marlowe ve Sanjay K Pandey, Mar/Apr (2008), “Penetrating the Performance Predicament: Communication as a Mediator or Moderator of Organizational Culture’s Impact on Public Organizational Performance”, Public Administration Review, 68, 2; ABI/INFORM Global, pp. 266-281.
  • Gary, J. ve Laidlaw, H. (2004). Improving the measurement of communication satisfaction. Management Communication Quarterly, 17(3), 425-448.
  • Genç, N. (2005), Yönetim ve Organizasyon, 2. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Gürgen, H. (1997), Örgütlerde İletişim Kalitesi, Der Yayınevi, İstanbul.
  • Hepkon, Z, (2003), “Kurumsal Kimlik İnşasını Belirleyen Faktörler: Bir Literatür Taraması” İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Sayı:4, pp. 175-211.
  • İlhan, A. (2017). Örgütlerde Değişim Yönetimi ve Değişime Karşı Direncin Üstesinden Gelmek için Geliştirilen Stratejiler. Social Sciences Studies Journal. 3(6): 1117-1129
  • Kalla, H. K. (2005). “Integrated Internal Communications: A Multidisciplinary Perspective”, Corporate Communications: An international Journal, 10(4): 302-314.
  • Kenan, J. P. (2002). Whistleblowing: A Study of Managerial Differences. Employee Responsibilities and Rights Journal, 14(1), 17-32.
  • Kelly, D. (2000). “Using vision to Improve Organizational Communication”, Leadership & Organization Development Journal; 21, 1/2; ABI/INFORM Global, pp. 92- 101
  • Kinicki, A., Brian K. Williams (2008), Management: A Practical Introduction, Third Edition, McGraw-Hill International Edition, New York.
  • Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, No: 45, İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Kotter, J. ve Schlesinger, L. (1979), Choosing Strategies for Change. Harvard Business Review, 57(2), 106–114.
  • Krueger, R.A. ve Casey, M.A. (2000), Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. 3.Baskı, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Langford, J. and McDonagh, D. (2003), Focus Groups: Supporting Effective Product Development. Taylor and Francis.
  • Marczak, M., and Sewell, M. (2007), Using Focus Groups for Evaluation [online]available from<http://ag.arizona.edu/fcs/cyfernet/cyfar/focus.htm>Marketing News (1995)
  • Maxwell, John C. (1998). İçinizdeki Lideri Geliştirmek, (Çev. Selim Yeniçeri), Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Noaks, L. & Wincup, E. (2004). Criminological Research: Understanding Qualitative Methods. Sage Publications. London.
  • Okumus, F. ve Hemmington, N. (1998). Barriers and Resistance to Change in Hotel Firms: An Investigation at Unit Level. International Journal of Contemporary HospitalityManagement, 10(7), 283–288.
  • Owens, R. G. (1987). Organizational Behavior in Education, New Jersey: Prentice-Hall International.
  • Peker, Ö ve Aytürk, N. (2000), Etkili Yönetim Becerileri. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Robbins, S.R., & Judge, T.A.(2013), Organizational Behavior, 15th Ed., Pearson, US
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1995), Örgütsel Psikoloji, 1.Baskı, Bursa: Ezgi Yayınları.
  • Sağlam, M. (1979), Örgütsel Değişme, TODAİE Yayınları, Yayın No:185, Ankara.
  • Schermerhorn, R. J., James G. H. & Osborn, R. N. (2002), Organizational Behavior. United States of America: John Wiley & Sons, Inc.
  • Scott, L., & Sahay, S. (2019). Change and change management. In Movements in Organizational Communication Research: Current Issues and Future Directions (pp. 214-232). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203730089-12
  • Seyidoğlu, Halil, (1999), Ekonomi ve İşletmecilik Terimleri Açıklamalı Sözlük, Güzem Can Yayınları: 15, İstanbul
  • Sim, J. and Snell, J. (1996), Focus Groups in Physiotherapy Evaluation and Research. Physiotherapy, 82, 189-198.
  • Şimşek, M. Şerif, (2001), Yönetim ve Organizasyon, Konya, Günay Ofset.
  • Tokat, B. (2012), Örgütlerde Değişim ve Değişimin Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Töremen, F. (2002). “Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel ve Nedenleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 185-202.
  • Töremen, F. ve Çankaya, İ. (2008). Yönetimde Etkili Bir Yaklaşım: Duygu Yönetimi. Kurumsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 33-47.
  • Tüz, M. (2004), Değişim ve Kaos Ortamında İşletme Davranışı, Alfa Akademi Yayınları, Bursa.
  • Ünsal, P.(2005), İnsan İlişkilerinde İletişim, İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • Yeniçeri, Ö. (2002), Örgütsel Değişmenin Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Zaptçıoğlu Çelikdemir 0000-0002-5511-9661

İrem Tükel Paker 0000-0002-0285-7978

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2018
Kabul Tarihi 19 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Zaptçıoğlu Çelikdemir, D., & Tükel Paker, İ. (2019). Örgütsel Değişimin Gerçekleşmesinde Örgütsel İletişimin Önemi. İzmir İktisat Dergisi, 34(3), 431-441. https://doi.org/10.24988/ije.2019343795

İzmir İktisat Dergisi
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex
tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ije/contacts


İZMİR İKTİSAT DERGİSİ 2022 yılı 37. cilt 1. sayı ile birlikte sadece elektronik olarak yayınlanmaya başlamıştır.