The purpose of this research is to reveal whether cynicism has a mediating role on the effect of trust in leader on negligence. The sample of the research consists of 300 medical representatives working different regions of Turkey, and the data were obtained by online survey method. In addition to descriptive statistics and correlation analysis in data analysis, the regression-based PLS-SEM analysis method, which was performed with the help of the Smart PLS 3.3.3. program. . Research results indicated that cynicism did not have a mediating role in the effect of trust in leader on negligence. However, results of the anlyses showed that trust in leader negatively affects all dimensions of cynicism (cognitive, behavioral, and affective). Accordingly, individuals who perceive the leader as honest and reliable tend to exhibit less cynical attitude and behavior towards the organization. Research results also indicate that all dimensions of cynicism positively affect negligence behavior. This result reveals that the cynical attitudes and behaviors of the employees towards the organization increase their tendency to engage in negligent behavior.
Bu araştırmada amaç, lidere güvenin ihmalkârlık üzerindeki etkisinde sinizmin aracı rolünün olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin farklı bölgelerinde çalışan 300 tıbbi mümessil oluşturmakta olup, veriler online ortamda anket tekniğiyle elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve korelasyon analizine ek olarak, Smart PLS 3.3.3. programı yardımıyla yapılan, regresyona dayalı PLS-SEM analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, lidere güvenin ihmalkârlık üzerindeki etkisinde sinizmin aracı bir rolü olmadığını göstermiştir. Ancak, analiz sonucunda lidere güvenin sinizmin tüm boyutlarını (bilişsel, davranışsal ve duyuşsal) negatif yönde etkilediği görülmüştür. Buna göre, lideri dürüst ve güvenilir olarak algılayan bireylerde örgüte karşı sinik tutum ve davranış gösterme eğilimi azalmaktadır. Araştırma sonuçları, ayrıca, sinizmin tüm boyutlarının ihmalkârlığı pozitif yönde etkilediğini göstermiştir. Bu sonuç, çalışanların örgüte yönelik sinik tutum ve davranışlarının, işe yönelik ihmalkâr davranışlarda bulunma eğilimlerini artırdığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 37 Sayı: 3 |
İzmir İktisat Dergisi
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex
tarafından taranmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ije/contacts
İZMİR İKTİSAT DERGİSİ 2022 yılı 37. cilt 1. sayı ile birlikte sadece elektronik olarak yayınlanmaya başlamıştır.