Charlie
Chaplin'in baş rolünü oynadığı Amerikan yapımı Büyük Diktatör filmi, Amerika
Birleşik Devletleri'nin henüz İkinci Dünya Savaşı'na katılmadığı bir yılda çekilmiştir.
Filmin çekildiği 1940 yılında ABD tarafsız bir ülke olmasına karşın filmde,
Nazizm ideolojisi ve Nazi Almanyası Lideri Adolf Hitler ağır bir eleştiriye
maruz bırakılmıştır. Film ABD'de gösterime girdiği dönemde büyük ilgi görürken,
Nazi Almanya'sında ise yasaklanmıştır. Filmde geçen propagandif söylemler, ABD'de
Nazi karşıtı kamuoyunun oluşturulmasına neden olmuştur. Savaş sonrasında da
Büyük Diktatör filmi Nazizm karşıtı söylemleriyle büyük ilgi görmeye devam
etmiştir.
Bu çalışmada, ABD yapımı Büyük
Diktatör filminin propagandif söylemlerinin üniversite öğrencileri tarafından
nasıl okunduğu analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Stuart Hall'in
"Kodlama ve Kodaçımı" bağlamında yer alan üç okuma şekli (egemen,
müzakereci ve muhalif) üzerinden üniversite öğrencilerine alımlama analizi
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, üniversite öğrencileri genel
olarak filmde Nazizm karşıtı etkili bir propagandanın yapıldığını kabul
etmiştir. Yine filmde yapılan propaganda ile doğru orantılı olarak, filmdeki
sunum kodlarında yer alan propagandif mesajların öğrenciler tarafından egemen
okuma şekli ile açımlandığı ortaya çıkarılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.