Understanding the importance of strategic planning, such as private sector businesses, non-governmental organizations have taken many steps to develop their competencies in recent years. One of these steps has been the use of strategic planning, which can be considered an innovation in itself for the sector. One of the most important steps of strategic planning is the creation of mission, vision statements, and corporate values. Maximizing the activities and service quality of chambers and commodity exchanges, to which real and legal persons with the title of the merchant are legally obliged to be a member, is related to the forward-looking processes expressed in their strategic plans. The aim of the research is to analyze the mission, vision, and corporate values, which are the fundamental elements of the strategic plans of the chambers and exchanges affiliated with the Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey (TOBB). 365 chambers and stock exchanges affiliated to TOBB, Turkey's largest non-governmental and non-profit organization, were included in the research, and their mission, vision, and corporate values were analyzed by content analysis method. As a result of the analysis, it has been revealed that the most repeated concept in the mission, vision, and corporate value statements of chambers and commodity exchanges is "service". It is anticipated that the research findings will contribute to the accreditation and strategic planning processes of chambers and exchanges representing the private sector in Turkey.
mission; vision; corporate values; chambers and commodity exchanges; content anlyasis
Stratejik planlamanın önemini anlayan özel sektör işletmeleri gibi sivil toplum kuruluşları da son yıllarda yetkinliklerini geliştirmek için birçok adım atmışlardır. Bu adımlardan biri de sektör için başlı başına bir yenilik sayılabilecek stratejik planlamanın kullanılması olmuştur. Stratejik planlamanın en önemli adımlarından biri misyon, vizyon ifadeleri ve kurumsal değerlerin oluşturulmasıdır. Tacir sıfatına sahip gerçek ve tüzel kişilerin yasal olarak üye olmak zorunda oldukları oda ve borsaların faaliyetlerini ve hizmet kalitesini en üst düzeye çıkarmak, stratejik planlarında ifade edilen ileriye dönük süreçlerle ilgilidir. Araştırmanın amacı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ne (TOBB) bağlı oda ve borsaların stratejik planlarının temel unsurları olan misyon, vizyon ve kurumsal değerleri incelemektir. Türkiye'nin en büyük sivil toplum ve kar amacı gütmeyen kuruluşu olan TOBB'a bağlı 365 oda ve borsa araştırmaya dahil edilmiş, misyon, vizyon ve kurumsal değerleri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda oda ve borsaların misyon, vizyon ve kurumsal değer açıklamalarında en çok tekrarlanan kavramın "hizmet" olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma bulgularının Türkiye'de özel sektörü temsil eden oda ve borsaların akreditasyon ve stratejik planlama süreçlerine katkı sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 9 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.