The tourism literature on corporate social responsibility has significantly expanded in the last decade due to the increased practices of tourism businesses. Tourism companies have implemented Corporate Social Responsibility (CSR) initiatives to promote economic and environmental benefits while demonstrating socially responsible behavior. Tourism companies generally have CSR initiatives that enhance environmental, economic, and social sustainability, involving strategies to promote positive impacts and prevent negative ones. This study aims to analyze the content of studies on CSR in the tourism sector from 2018 to 2023 in the Web of Science (Wos) database. Recent research on CSR has focused on organizational and stakeholder themes. Recent CSR research has shifted its focus from financial to customer-related concerns. Practitioners are urged to assess past corporate social responsibility efforts and create new initiatives in their respective fields. Academics should explore under-researched areas within the field to contribute to advancing CSR research. Seven potential research areas in the tourism sector have been suggested, including secondary stakeholders like residents, government, media, and activists; consequences and antecedents of corporate social responsibility practices; negative aspects of CSR; communication strategies; less explored contexts and topics; and innovative analytical approaches.
Corporate social responsibility Tourism sector Bibliometric analysis Web of Science
It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
Kurumsal sosyal sorumluluğa ilişkin turizm literatürü, turizm işletmelerinin artan uygulamaları nedeniyle son on yılda önemli ölçüde genişlemiştir. Turizm şirketleri, sosyal açıdan sorumlu davranışlar sergilerken ekonomik ve çevresel faydaları teşvik etmek için KSS girişimlerini uygulamaya koymuştur. Turizm şirketleri genellikle çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirliği artıran, olumlu etkileri teşvik etmeye ve olumsuz etkileri önlemeye yönelik stratejiler içeren KSS girişimlerine sahiptir. Bu çalışma, WoS veri tabanında 2018'den 2023'e kadar turizm sektöründe KSS üzerine yapılan çalışmaların içeriğini analiz etmeyi amaçlamaktadır. KSS üzerine yapılan son araştırmalar, kurumsal ve paydaş temalarına odaklanmıştır. Son KSS araştırmaları, odağını finansal kaygılardan müşteri ile ilgili kaygılara kaydırmıştır. Uygulayıcılar, geçmiş kurumsal sosyal sorumluluk çabalarını değerlendirmeye ve kendi alanlarında yeni girişimler oluşturmaya teşvik edilmektedir. Akademisyenler, KSS araştırmalarının ilerlemesine katkıda bulunmak için bu alanda yeterince araştırılmamış alanları keşfetmelidir. Turizm sektöründe, bölge sakinleri, hükümet, medya ve aktivistler gibi ikincil paydaşlar; kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarının sonuçları ve öncülleri; KSS'nin olumsuz yönleri; iletişim stratejileri; daha az araştırılmış bağlamlar ve konular ve yenilikçi analitik yaklaşımlar dahil olmak üzere yedi potansiyel araştırma alanı önerilmiştir.
Kurumsal sosyal sorumluluk Turizm sektörü Bibliyometrik analiz Web of Science
It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kurumsal Sosyal Sorumluluk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |
International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences – IJEPHSS Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.