Göynük is one of the 9 districts of Bolu and has an ancient history. Since Göynük, which is an important trade center due to its location on the Silk Road, is a cultural memory, all residential areas in the district are urban protected areas.While it conveys the story of the past to new generations like a cultural ambassador, it also attracts the attention of local and foreign tourists.Göynük, which joined the "Slow City" network in 2017, has registered its potential power for cultural tourism. It is worth investigating how the city of culture, which has improved its reputation, is positioned in the local press of Bolu compared to other districts and how its brand value is reflected in the press.In this direction, the main aim is to investigate whether Göynük finds a place in the local press that corresponds to its current reputation.In the research, the news of Bolu Gündem, Bolu Takip, Bolu Ekspres, Bolu Havadis newspapers, which have digital news archive, were scanned between 01 October 2021-30 September 2022.The data/news obtained through document analysis method in total 3 categories namely industry, tourism, agriculture and animal husbandry were examined by using the content analysis method. As a result of the analysis, it was found that Göynük is in the forefront of tourism news in the local press of Bolu. It has been understood that the tourism potential of Göynük, an old settlement, is visible in the media and its brand value as a slow city is represented in the media.
It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
Göynük; Bolu’nun 9 ilçesinden biri olup kadim bir geçmişe sahiptir. İpek Yolu üzerinde bulunmasıyla önemli bir ticaret merkezi olan Göynük, kültürel bellek olduğu için ilçedeki yerleşim alanları tümüyle kentsel sit alanıdır. Geçmişin hikâyesini bir kültür elçisi gibi yeni nesillere aktarırken, yerli yabancı turistlerin ilgisine da mazhar olmaktadır. 2017 senesinde “Yavaş Şehir” ağına katılan Göynük, kültür turizmi için potansiyel gücünü tescillemiştir. Ününe ün katan kültür şehrinin, Bolu’nun yerel basınında diğer ilçelere kıyasla nasıl konumlandığı ve marka değerinin basına nasıl yansıdığı araştırılmaya değer gözükmektedir. Bu doğrultuda temel amaç; bir turizm ilçesi olan Göynük’ün mevcut ününe denk ölçüde, yerel basında kendine yer bulup bulmadığının araştırılmasıdır. Araştırma kapsamında; dijital haber arşiv imkânı bulunan Bolu Gündem, Bolu Takip, Bolu Ekspres, Bolu Havadis gazetelerinin 01 Ekim 2021-30 Eylül 2022 tarihleri arasındaki haberleri taranmıştır. Sanayi, turizm, tarım ve hayvancılık olmak üzere toplam 3 kategoride, doküman incelmesi yöntemiyle ulaşılan veriler/haberler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İnceleme sonucunda, Göynük’ün, Bolu yerel basınında turizm haberleri ile ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Eski bir yerleşim yeri olan Göynük’ün, turizm potansiyelinin medyada görünür olduğu ve bağlamda bir yavaş şehir olarak marka değerinin medyada temsil edildiği anlaşılmıştır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Çalışma, kamusal, özel, ticari nitelikte ya da kar amacı gütmeyen herhangi bir kurumdan destek alınmadan hazırlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Politikası, İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4 |
International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences – IJEPHSS Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.