Busan Limanındaki Konteyner Trafik Hacminin Ardışık Bai-Perron Yöntemi ile Analizi
Yıl 2024,
Cilt: 7 Sayı: 4, 275 - 290, 15.10.2024
Ahmet Fatih Aydemir
,
Oğuzhan Demir
Öz
Busan Limanı, Güney Kore'nin küresel ticaretteki önemli bir aktörü ve ülkenin dış ticaretini gerçekleştirmesinde anahtar bir bileşenidir. Özellikle konteyner taşımacılığı, otomobil ihracatı, kimyasal maddeler ve elektronik ürünler gibi sektörlerde, Busan Limanı üzerinden gerçekleştirilen uluslararası ticaret, ülkenin ekonomik büyümesine ve gayrisafi yurt içi hasılasına büyük katkı sağlamaktadır. Limanın sunduğu avantajlar sayesinde, uluslararası ticaretin hızlı ve güvenilir bir şekilde yürütülmesi sağlanmakta ve Güney Kore'nin ticaret potansiyeli önemli ölçüde artmaktadır. Bu amaçla çalışma, Busan Limanındaki konteyner trafik hacmini Ardışık Bai-Perron testi çerçevesinde araştırmaktadır. 2004Q1-2023Q4 döneminin incelendiği çalışmada limanın konteyner trafik hacminin dönemler içerisinde dalgalandığı görülse de, trend eğilim katsayısının dönemler içerisinde pozitif olduğu görülmüştür. Özellikle 2021'de Dünya Denizcilik Konseyi tarafından dünyanın en işlek altıncı limanı olarak ilan edilmesi, Busan Limanı'nın uluslararası arenada önemli bir oyuncu olduğunu ve gelecekte daha da büyüme potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Busan Limanı'nın bu ivmesini devam ettirmesi, Güney Kore'nin uluslararası ticaret kapasitesini artırarak, ekonomik ve ticari açıdan daha belirgin bir konuma yükselmesine de katkı sağlayacaktır.
Etik Beyan
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Destekleyen Kurum
Çalışma, kamusal, özel, ticari nitelikte ya da kâr amacı gütmeyen herhangi bir kurumdan destek alınmadan hazırlanmıştır.
Kaynakça
- AAPA World Port Rankings (t.y.a.) World port ranking – 2004. https://web.archive.org/web/20110724030347/http://staging.aapa.rd.net/files/Statistics/WORLD_PORT_RANKINGS_2004.xls
- AAPA World Port Rankings (t.y.b.) World port ranking – 2005. https://web.archive.org/web/20070927223354/http://aapa.files.cms-plus.com/Statistics/WORLD%20PORT%20RANKINGS%202005.xls adresinden 02 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- AAPA World Port Rankings (t.y.c.) World port ranking – 2006. https://web.archive.org/web/20081221123213/http://aapa.files.cms-plus.com/Statistics/worldportrankings_2006.xls adresinden 02 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- AAPA World Port Rankings (t.y.d.) World port ranking – 2008. https://aapa.files.cms-plus.com/Statistics/WORLD%20PORT%20RANKINGS%2020081.pdf adresinden 02 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- Acer, A., ve Timor, M. (2017). The evaluation of container terminal efficiency using by cluster and data envelopment analysis (DEA). Alphanumeric Journal, 5(2), 339-352.
- Akdamar, E., ve Eren, E. (2021). Marmara Bölgesi’ndeki konteyner limanlarının etkinlik ölçümü ve potansiyel iyileştirme önerileri. Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 150-156.
- Almawsheki, E. S., ve Shah, M. Z. (2015). Technical efficiency analysis of container terminals in the middle eastern region. The Asian Journal Of Shipping And Logistics, 31(4), 477-486.
- Arslanhan, S. ve Kurtsal, Y. (2010). Güney Kore inovasyondaki başarısını nelere borçlu? Türkiye için çıkarımlar. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Politika Notu, Eylül, 1–15.
- Ateş, A., Esmer, S., Çakır, E., ve Balcı, K. (2013). Karadeniz konteyner terminallerinin göreceli etkinlik analizi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5 (1), 1-22.
- Bai, J. ve Perron, P. (1998). Estimating and testing linear models with multiple structural changes. Econometrica, 66, 47–78.
- Bai, J. ve Perron, P. (2003a). Computation and analysis of multiple structural change models. Journal of Applied Econometrics, 6, 72–78.
- Bai, J. ve Perron, P. (2003b). Critical values for multiple structural change tests. Econometrics Journal, 18, 1–22.
- Box, G. E. P. ve Jenkins, G. M. (1970). Time series analysis, forecasting and control. San Francisco: Holden-Day.
- Busan Port Authority (t.y.). Container throughput. 02 Haziran 2024 tarihinde https://busanpa.com/eng/Contents.do?mCode=MN0042 sayfasından erişildi.
- Cullinane, K., ve Song, D. W. (2006). Estimating the relative efficiency of european container ports: A stochastic frontier analysis. Research in Transportation Economics, 16, 85-115.
- Çağlar, A. E., ve Mert, M. (2022). Türkiye’de karbon histeri hipotezi geçerli midir? fourier birim kök testlerinden kanıtlar. Fiscaoeconomia, 6(3), 1587-1610.
- Çakmak, U. (2016). Güney Kore’nin ekonomik kalkınmasının temel dinamikleri (1960-1990). Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 151-171.
- Çiçen, Y. B. (2020). Türkiye’de politik süreçlerin kapsayıcılığı: Rals birim kök ve eşbütünleşme yaklaşımı. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 12(2), 193-209.
- Demirci, A., ve Tarhan, D. B. (2017). Türkiye’de faaliyet gösteren liman işletmeleri ve bu işletmelerin etkinliklerinin veri zarflama analizi yöntemiyle ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 144-160.
- Dışişleri Bakanlığı (t.y.). No: 257, 24 Kasım 2010, Kuzey Kore'nin Güney Kore Adasına Topçu Atışı Gerçekleştirmesi Hk. 23 Haziran 2024 tarihinde https://www.mfa.gov.tr/no_-257_-24-kasim-2010_-kuzey-kore_nin-guney-kore-adasina-topcu-atisi-gerceklestirmesi-hk_.tr.mfa sayfasından erişildi.
- Dickey, D. A. ve Fuller, W. A. (1979). Distribution of the estimators for autoregressive time series with a unit root. Journal Of The American Stat. Association, 74, 427–431.
- Görçün, Ö. F. (2019). Entegre entropi ve eatwos yöntemleri kullanılarak karadeniz konteyner limanlarının verimlilik analizi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(3), 811-830.
- Guimarães, V. D. A., Junior, I. C. L., ve Garcia, P. D. A. (2014). Environmental performance of Brazilian container terminals: A data envelopment analysis approach. Social and Behavioral Sciences, 160, 178-187.
- Hansen, B. E. (1995). Re-thinking the univariate approach to unit root testing: Using covariates to increase power. Econometric Theory, 11(5), 1148-1171.
- Jarque, C. M., ve Bera, A. K. (1980). Efficient tests for normality, homoscedasticity and serial independence of regression residuals. Economics letters, 6(3), 255-259.
- Jones, L. P. ve Sakong, I. (1980). Government, business and entrepreneurship in economic development: The Korean Case, Harvard University Press, 1980.
- Kihwan, K. (2006). The 1997-98 Korean financial crisis: Causes, policy response, and lessons. The International Monetary Fund and The Government of Singapore.
- Koç, E., Desticioğlu, B., ve Şimşek, A. İ. (2021). ABD konteyner limanlarının toplam faktör verimliliklerinin karşılaştırılması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (27), 823-831.
- Lee, J., ve Strazicich, M. C. (2003). Minimum Lagrange multiplier unit root test with two structural breaks. Review of Economics and Statistics, 85(4), 1082-1089.
- Lee, J., ve Strazicich, M. C. (2013). Minimum LM unit root test with one structural break. Economics Bulletin, 33(4), 2483-2492.
- Li, D., Luan, W., ve Pian, F. (2013). The efficiency measurement of coastal container terminals in china. Journal of Transportation Systems Engineering And Information Technology, 13(5), 10-15.
- Lim, S., Bae, H., ve Lee, L. H. (2011). A study on the selection of benchmarking paths in DEA. Expert Systems With Applications, 38(6), 7665-7673.
- Mert, M., ve Çağlar, A. E. (2019). Eviews ve gauss uygulamalı zaman serileri analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
- Sarıay, M. A. İ. (2006). Güney Kore kalkınma modeli, Güney Kore Devleti’nin kalkınmadaki rolü ve örnek bir ülke olarak Türkiye’ye uygulanabilirliği. (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Serebrisky, T., Sarriera, J. M., Suárez-Alemán, A., Araya, G., Briceño-Garmendía, C., ve Schwartz, J. (2016). Exploring the drivers of port efficiency in Latin America and the Caribbean. Transport Policy, 45, 31-45.
- Shahbaz, M., Van Hoang, T. H., Mahalik, M. K., ve Roubaud, D. (2017). Energy consumption, financial development and economic growth in India: New evidence from a nonlinear and asymmetric analysis. Energy Economics, 63, 199-212.
- Ship Technology (2010, 21 Eylül). Busan port throughput. https://www.ship-technology.com/projects/portofbusan/?cf-view adresinden 23 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- Ship Technology (2024, 29 Şubat). The top 10 busiest container ports in the world. https://www.ship-technology.com/features/the-top-10-busiest-container-ports-in-the-world/?cf-view adresinden 23 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- Staff, I. M. F. (2000). Recovery from the Asian crisis and the role of the IMF. International Monetary Fund.
Utkulu, U. (2016). Türkiye’de bütçe açıkları ve dış ticaret açıkları gerçekten ikiz mi? koentegrasyon ve nedensellik bulguları. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 45-61.
- Vogel, E. F. (1991). The four little dragons: The spread of industrialization in East Asia. Cambridge, UK: Harvard University Press.
- Wanke, P. F., Barbastefano, R. G., ve Hijjar, M. F. (2011). Determinants of efficiency at major Brazilian port terminals. Transport Reviews, 31(5), 653-677.
- Wilmsmeier, G., Tovar, B., ve Sanchez, R. J. (2013). The evolution of container terminal productivity and efficiency under changing economic environments. Research in Transportation Business & Management, 8, 50-66.
The Analysis of Container Traffic Volume at Busan Port Using the Sequential Bai-Perron Method
Yıl 2024,
Cilt: 7 Sayı: 4, 275 - 290, 15.10.2024
Ahmet Fatih Aydemir
,
Oğuzhan Demir
Öz
Busan Port is a significant player in South Korea's global trade and a key component in the country's foreign trade operations. International trade facilitated through Busan Port, significantly contributes to the country's economic growth and gross domestic product particularly in sectors such as container shipping, automobile exports, chemicals, and electronics. The advantages offered by the port ensure that international trade is conducted swiftly and reliably, substantially enhancing South Korea's trade potential. This study focuses on investigating the container traffic volume at Busan Port using the Sequential Bai-Perron test. While the examination of the period from 2004Q1 to 2023Q4 reveals fluctuations in the port's container traffic volume, it also indicates a positive trend coefficient over time. The recognition of Busan Port as the world's sixth busiest port by the World Shipping Council in 2021 underscores its significant role on the international stage and signals its potential for further growth in the future. Sustaining this momentum will not only contribute to enhancing South Korea's international trade capacity but also to elevating its economic and commercial prominence.
Etik Beyan
It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
Destekleyen Kurum
This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
Kaynakça
- AAPA World Port Rankings (t.y.a.) World port ranking – 2004. https://web.archive.org/web/20110724030347/http://staging.aapa.rd.net/files/Statistics/WORLD_PORT_RANKINGS_2004.xls
- AAPA World Port Rankings (t.y.b.) World port ranking – 2005. https://web.archive.org/web/20070927223354/http://aapa.files.cms-plus.com/Statistics/WORLD%20PORT%20RANKINGS%202005.xls adresinden 02 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- AAPA World Port Rankings (t.y.c.) World port ranking – 2006. https://web.archive.org/web/20081221123213/http://aapa.files.cms-plus.com/Statistics/worldportrankings_2006.xls adresinden 02 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- AAPA World Port Rankings (t.y.d.) World port ranking – 2008. https://aapa.files.cms-plus.com/Statistics/WORLD%20PORT%20RANKINGS%2020081.pdf adresinden 02 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- Acer, A., ve Timor, M. (2017). The evaluation of container terminal efficiency using by cluster and data envelopment analysis (DEA). Alphanumeric Journal, 5(2), 339-352.
- Akdamar, E., ve Eren, E. (2021). Marmara Bölgesi’ndeki konteyner limanlarının etkinlik ölçümü ve potansiyel iyileştirme önerileri. Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 150-156.
- Almawsheki, E. S., ve Shah, M. Z. (2015). Technical efficiency analysis of container terminals in the middle eastern region. The Asian Journal Of Shipping And Logistics, 31(4), 477-486.
- Arslanhan, S. ve Kurtsal, Y. (2010). Güney Kore inovasyondaki başarısını nelere borçlu? Türkiye için çıkarımlar. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Politika Notu, Eylül, 1–15.
- Ateş, A., Esmer, S., Çakır, E., ve Balcı, K. (2013). Karadeniz konteyner terminallerinin göreceli etkinlik analizi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5 (1), 1-22.
- Bai, J. ve Perron, P. (1998). Estimating and testing linear models with multiple structural changes. Econometrica, 66, 47–78.
- Bai, J. ve Perron, P. (2003a). Computation and analysis of multiple structural change models. Journal of Applied Econometrics, 6, 72–78.
- Bai, J. ve Perron, P. (2003b). Critical values for multiple structural change tests. Econometrics Journal, 18, 1–22.
- Box, G. E. P. ve Jenkins, G. M. (1970). Time series analysis, forecasting and control. San Francisco: Holden-Day.
- Busan Port Authority (t.y.). Container throughput. 02 Haziran 2024 tarihinde https://busanpa.com/eng/Contents.do?mCode=MN0042 sayfasından erişildi.
- Cullinane, K., ve Song, D. W. (2006). Estimating the relative efficiency of european container ports: A stochastic frontier analysis. Research in Transportation Economics, 16, 85-115.
- Çağlar, A. E., ve Mert, M. (2022). Türkiye’de karbon histeri hipotezi geçerli midir? fourier birim kök testlerinden kanıtlar. Fiscaoeconomia, 6(3), 1587-1610.
- Çakmak, U. (2016). Güney Kore’nin ekonomik kalkınmasının temel dinamikleri (1960-1990). Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 151-171.
- Çiçen, Y. B. (2020). Türkiye’de politik süreçlerin kapsayıcılığı: Rals birim kök ve eşbütünleşme yaklaşımı. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 12(2), 193-209.
- Demirci, A., ve Tarhan, D. B. (2017). Türkiye’de faaliyet gösteren liman işletmeleri ve bu işletmelerin etkinliklerinin veri zarflama analizi yöntemiyle ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 144-160.
- Dışişleri Bakanlığı (t.y.). No: 257, 24 Kasım 2010, Kuzey Kore'nin Güney Kore Adasına Topçu Atışı Gerçekleştirmesi Hk. 23 Haziran 2024 tarihinde https://www.mfa.gov.tr/no_-257_-24-kasim-2010_-kuzey-kore_nin-guney-kore-adasina-topcu-atisi-gerceklestirmesi-hk_.tr.mfa sayfasından erişildi.
- Dickey, D. A. ve Fuller, W. A. (1979). Distribution of the estimators for autoregressive time series with a unit root. Journal Of The American Stat. Association, 74, 427–431.
- Görçün, Ö. F. (2019). Entegre entropi ve eatwos yöntemleri kullanılarak karadeniz konteyner limanlarının verimlilik analizi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(3), 811-830.
- Guimarães, V. D. A., Junior, I. C. L., ve Garcia, P. D. A. (2014). Environmental performance of Brazilian container terminals: A data envelopment analysis approach. Social and Behavioral Sciences, 160, 178-187.
- Hansen, B. E. (1995). Re-thinking the univariate approach to unit root testing: Using covariates to increase power. Econometric Theory, 11(5), 1148-1171.
- Jarque, C. M., ve Bera, A. K. (1980). Efficient tests for normality, homoscedasticity and serial independence of regression residuals. Economics letters, 6(3), 255-259.
- Jones, L. P. ve Sakong, I. (1980). Government, business and entrepreneurship in economic development: The Korean Case, Harvard University Press, 1980.
- Kihwan, K. (2006). The 1997-98 Korean financial crisis: Causes, policy response, and lessons. The International Monetary Fund and The Government of Singapore.
- Koç, E., Desticioğlu, B., ve Şimşek, A. İ. (2021). ABD konteyner limanlarının toplam faktör verimliliklerinin karşılaştırılması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (27), 823-831.
- Lee, J., ve Strazicich, M. C. (2003). Minimum Lagrange multiplier unit root test with two structural breaks. Review of Economics and Statistics, 85(4), 1082-1089.
- Lee, J., ve Strazicich, M. C. (2013). Minimum LM unit root test with one structural break. Economics Bulletin, 33(4), 2483-2492.
- Li, D., Luan, W., ve Pian, F. (2013). The efficiency measurement of coastal container terminals in china. Journal of Transportation Systems Engineering And Information Technology, 13(5), 10-15.
- Lim, S., Bae, H., ve Lee, L. H. (2011). A study on the selection of benchmarking paths in DEA. Expert Systems With Applications, 38(6), 7665-7673.
- Mert, M., ve Çağlar, A. E. (2019). Eviews ve gauss uygulamalı zaman serileri analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
- Sarıay, M. A. İ. (2006). Güney Kore kalkınma modeli, Güney Kore Devleti’nin kalkınmadaki rolü ve örnek bir ülke olarak Türkiye’ye uygulanabilirliği. (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Serebrisky, T., Sarriera, J. M., Suárez-Alemán, A., Araya, G., Briceño-Garmendía, C., ve Schwartz, J. (2016). Exploring the drivers of port efficiency in Latin America and the Caribbean. Transport Policy, 45, 31-45.
- Shahbaz, M., Van Hoang, T. H., Mahalik, M. K., ve Roubaud, D. (2017). Energy consumption, financial development and economic growth in India: New evidence from a nonlinear and asymmetric analysis. Energy Economics, 63, 199-212.
- Ship Technology (2010, 21 Eylül). Busan port throughput. https://www.ship-technology.com/projects/portofbusan/?cf-view adresinden 23 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- Ship Technology (2024, 29 Şubat). The top 10 busiest container ports in the world. https://www.ship-technology.com/features/the-top-10-busiest-container-ports-in-the-world/?cf-view adresinden 23 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
- Staff, I. M. F. (2000). Recovery from the Asian crisis and the role of the IMF. International Monetary Fund.
Utkulu, U. (2016). Türkiye’de bütçe açıkları ve dış ticaret açıkları gerçekten ikiz mi? koentegrasyon ve nedensellik bulguları. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 45-61.
- Vogel, E. F. (1991). The four little dragons: The spread of industrialization in East Asia. Cambridge, UK: Harvard University Press.
- Wanke, P. F., Barbastefano, R. G., ve Hijjar, M. F. (2011). Determinants of efficiency at major Brazilian port terminals. Transport Reviews, 31(5), 653-677.
- Wilmsmeier, G., Tovar, B., ve Sanchez, R. J. (2013). The evolution of container terminal productivity and efficiency under changing economic environments. Research in Transportation Business & Management, 8, 50-66.