Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Community Service Practices: Prospective Teachers’ Views on Its Implementation Process and Outcomes

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 4, 9 - 19, 22.12.2018

Öz

The aim of this study is to investigate the opinions of prospective teachers enrolled at the Department of English Language Teaching (ELT) concerning the implementation process and the outcomes of Community Service Practices (CSP) course. Both quantitative and qualitative methods were used in different phases of this descriptive study. To collect data, researchers made use of a questionnaire and interview questions. As for data analysis, the data obtained from the quantitative part of the questionnaire were analyzed using descriptive statistics. For the qualitative part of the research, content analysis was applied to analyze the views of prospective teachers about the ways of increasing the efficiency of CSP course in ELT. The results revealed that most of the prospective teachers performed the projects within the scope of CSP by experiencing/doing themselves. They believe that volunteering is essential; however, they faced some problems while carrying out the projects. They emphasized that this course would provide them the opportunity to apply the experiences they obtained in their future English teaching profession. Moreover, they also pointed out the CSP course drove them to be more sensitive to social problems. Bearing these findings in mind, some implications were drawn at the end of the study about the ways of increasing the efficiency of the CSP course. A final suggestion was that the faculty administration should support the works of the prospective teachers, solve the problems they faced, and meet their needs.

Kaynakça

  • Acer, D., Şen, M., & Ergül, A. (2012). Okulöncesi öğretmen adaylarının “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi ile bu uygulamalara ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 205-229.
  • Akçay, B., & Ensar, F. (2014). Evaluation of pre-service elementary teachers’ perceptions of community service-learning course. International Journal of Elementary Education. 3(2), 48-53. doi: 10.11648/j.ijeedu.20140302.15
  • Allen, R. F. (1997). School-based community service learning: Developing civic commitment through action, The Social Studies, 88(5), 196.
  • Arcagök, S. (2011). Sınıf öğretmenliği anabilim dalındaki topluma hizmet uygulamalarının değerlendirilmesi. (Unpublished Master Thesis). Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale.
  • Arcagök, S., & Şahin, Ç. (2013). Öğretim elemanları ve sınıf öğretmeni adaylarının "topluma hizmet uygulamaları" dersine ilişkin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 21-54.
  • Ayvacı, H. Ş., & Akyıldız, S. (2009). Topluma hizmet uygulamaları dersinin bireye ve topluma kazandırdıkları ve toplumun beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 184, 102-119.
  • Boran, M., & Karakuş, F. (2017). Topluma hizmet uygulamaları dersine yönelik öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesi. Erciyes Journal of Education, 1(1), 22-41.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (6. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Coşkun, H. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Ankara: Anı.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çetin, T., & Sönmez, O. F. (2009). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersinin amaç ve içeriğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 851-875.
  • Çuhadar, A. (2008). Topluma hizmet uygulamaları dersi aracılığı ile yurttaş öğretmen yaratmak, VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Universitesi. 2-4 Mayıs 2008, 239-243.
  • Dinçer, Ç., Ergül, A., Şen, M., & Çabuk, B. (2011). Bir topluma hizmet uygulaması örneği: “Haydi kavram oyuncaklarıyla oynayalım”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 19-38.
  • Elma, C., Kesten, A., Kıroğlu, K., Uzun, E. M., Dicle, A. N., & Palavan, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(1), 231-252.
  • Erkan, S., Uludağ, G., & Burçak, F. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı, 1, 184-194.
  • Gallego, M. A. (2001). Is experience the best teacher? The potential of coupling classroom and community-based field experiences. Journal of Teacher Education, 52(4), 312-325.
  • Giles, D. E., & Eyler, J. (1994). The impact of a college community service laboratory on students' personal, social and cognitive outcomes. Journal of Adolescence, 17, 327-339.
  • Gökçe, N. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 176-194.
  • Hasırcı, K. Ö., & Sarı, M. (2013). Öğretim elemanı ve öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine yönelik görüşlerinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 5, 25-42.
  • Hatcher, J. A., & Erasmus, M. A. (2008) Service-learning in the United States and South Africa: A comparative analysis informed by John Dewey and Julius Nyerere. Michigan Journal of Community Service Learning, 15 (1), 49-61.
  • Hişmanoğlu, M. (2011). Community service practice: A real opportunity for applying classroom learning to real life contexts. Proceedings of the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp.943-949). Antalya: Porto Bello Hotel, 27-29 April, 2011.
  • Keleş, P. U., & Aydın, S. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. EÜFBED-Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 169-184.
  • Kesten, A. (2012). The evaluation of community service-learning course in terms of prospective teachers’ and instructors opinions. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(3), 2139-2148.
  • Kılınç, E., & Dere, İ. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40, 209-220.
  • Kocadere, A., & Seferoğlu, S. (2013). Topluma hizmet uygulama dersinin işlenişi: Uygulama örnekleri ve sürece ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 75-89.
  • Küçükoğlu, A. (2011). Opinions of pre-service teachers towards community service learning experiences. Perspectives in Education, 29(2), 80-89.
  • Küçükoğlu, A., Korkmaz, Z. S., Köse, E., & Taşgın, A. (2014). Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin görüşleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1-26.
  • Küçükoğlu, A., Ozan, C., & Taşgın, A. (2016). Examining community service-learning process through reflective journals. Elementary Education Online, 15 (3): 787-803.
  • Külekçi, G. (2014). Experiences of pre-service English teachers gained through community service learning in kindergartens. Participatory Educational Research, 1(1), 65-78.
  • Lune, H. & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for social sciences (9th ed.). Vivar, Malaysia: Pearson.
  • McMillan, J., & Schumacher, S. (1993). Research in education: A conceptual introduction. New York: Harper Collins College Publishers.
  • Meyer, D. Z., & Avery, L. M. (2009). Excel as a Qualitative Data Analysis Tool. Field Methods. 21(1). 91–112.
  • Öğülmüş, S. (2006). Eğitim Fakültelerinin Topluma Hizmet Bağlamında Toplumsal Yaşama Katkısı konulu çalıştay alt grup raporunun sunumu. F. Ç. Dinçer, Eğitim bilimleri bakış açısıyla eğitim fakülteleri ve topluma hizmet işlevi çalıştayı içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Özdemir, M. N., & Tokcan, H. (2010). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 41-61.
  • Shumer, R., Lam, C., & Laabs, B. (2012). Ensuring good character and civic education: Connecting through service learning. Asia Pacific Journal of Education, 32(4), 430-440.
  • Sönmez, F. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Kazanım Boyutunda Değerlendirilmesi. The Black Sea Journal of Social Sciences. 2(2), 53-71.
  • Strage, A., Meyers, S., & Norris, J. (2002). Lessons learned from the “it takes a valley” program: Recruiting and retaining future teachers to serve in high-needs schools. Teacher Education Quarterly, 29(3), 73-92.
  • Tanrıseven, I., & Yelken, T. (2011). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 415-428.
  • Tomkovick, C., Lester, S. W., Flunker, L., & Wells, T. A. (2008). Linking collegiate service-learning to future volunteerism, implications for nonprofit organizations. Nonprofit Management and Leadership, 19(1), 3-26.
  • Tülüce, H. S. (2014). İngilizce öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersinde elde ettikleri kazanımlara ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 1-18.
  • Uğurlu, Z., & Kıral, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşleyiş Sürecine ve Kazanımlarına İlişkin Görüşleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(1), 37-55.
  • Zimmerman, C. D. (2010). Project based learning for life skill building in 12th grade social studies classrooms: A case study. Unpublished MA Thesis, School of Education and Counseling Psychology Dominican University of California.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Korkmaz Bu kişi benim

Kürşat Cesur

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Korkmaz, S., & Cesur, K. (2018). Community Service Practices: Prospective Teachers’ Views on Its Implementation Process and Outcomes. International Journal of Educational Researchers, 9(4), 9-19.