The purpose of this study was to investigate teacher candidates’ attitudes towards the teaching profession according to their gender, field and programs from which they have graduated, and whether or not practiced teaching profession before. The research group included 180 female (%83.33) and 36 male (%16.66) teacher candidates studying in Pedagogical Formation Certificate Program at Yildiz Technical University. The Attitude Scale Related to Teaching Profession having been developed by Erkuş, Sanlı, Bağlı and Güven (2000) for measuring the attitudes of teachers toward teaching profession was administered as a data collection tool. Data were analysed using descriptive statistics, independent samples t-test and one-way ANOVA. Results revealed that while teaching experience has an important effect on attitudes towards teaching, but gender, field, and program variables do not have any significant effect on it. Also, it was found that the teacher candidates in pedagogical formation certificate program have a positive attitude towards the teaching profession.
Teaching profession professional attitude teacher candidate pedagogical formation program.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını cinsiyet, bölüm, mezun oldukları program ve öğretmenlik deneyimi değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmanın çalışma gurubu 180 kadın (%83.33) ve 36 erkek (%16.66) olmak üzere Yıldız Teknik Üniversitesi’nde düzenlenen Pedagojik Formasyon Sertifika Programına devam eden öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada very toplama aracı olarak öğretmenlik mesleğine yönelik tutumu ölçmek amacıyla Erkuş, Sanlı, Bağlı and Güven (2000) tarafından geliştirilen Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler verilerek bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü ANOVA teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar öğretmenlik mesleği deneyiminin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum üzerinde anlamlı bir fark oluşturduğunu, ancak cinsiyet, alan ve mezun oldukları program değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadıklarını ortaya çıkarmıştır. Ayrıca, pedagojik formasyon sertifika programına devam eden öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu bir tutuma sahip oldukları gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 2 |