Bu çalışmanın amacı öğrencilerin problem çözme süreçlerindeki matematiksel
düşünüşlerini incelemektir. Bu kapsamda öğrencilerin standart bir algoritmayla
çözülebilen ve çözülemeyen problemlere verdikleri cevapların doğruluğu ile
kullanılan strateji ve temsiller incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini
Türkiye’nin güneyinde yer alan bir ilindeki 260 ortaokul 6. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Veriler nitel ve nicel yöntemlerle analiz edilmiştir. Veri
analizleri kapsamında katılımcıların standart bir algoritmayla çözülebilen ve
çözülemeyen her bir soru için başarı ortalamaları bulunmuştur. Ayrıca
matematiksel düşünmenin ve strateji geliştirmenin bu tür problemleri çözmedeki
yerini saptamak için katılımcı cevapları kullanılan strateji ve temsiller
türleri analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin standart
bir algoritmaya dayalı problemlerde daha başarılı olmalarına rağmen genel
olarak problem çözmede istenilen performansı sergileyemedikleri görülmüştür.
Bunun sebebi doğru strateji ve temsiller kullanmamalarından kaynaklandığı
söylenebilir. Son olarak çalışmadan elde edilen bulgular, benzer bir yöntem
kullanılarak yapılan çalışmaların (Cai, 2000 ve Karakoca, 2011) sonuçları ile
karşılaştırılarak tartışılmıştır. Karşılaştırmaların Türkiye, ABD ve Çin
örneklemlerinden yola çıkarak öğrencilerin problem çözme süreçlerinde nasıl
düşündüklerini, strateji ve temsiller açısından benzerlik ve farklılıkları
görmeye fırsat sunması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.
The aim of this study is to
research the mathematical thinking of the students in problem solving process.
In this context, 6th grade students were given a form which including
process-strained and process-open questions, and their answers have been studied.
The sample of the study has been formed by 260 6th graders in a southern
province of Turkey. All the data have been examined by qualitative and
quantitative methods. The success rates of not only that for
process-constrained questions but also for that of each other question have
been determined. Furthermore, in order to assess the significance of the
mathematically thinking and that of reasoning, answers of the students have
been analyzed in a qualitative way. According to the findings of the research, it
can be said that although the students are more successful in the problems
based on a standard algorithm, they cannot exhibit the desired performance in
general problem solving. It can be argued that this is why they did not use
correct strategies and representations. Finally, findings obtained the study
were discussed in comparison with the results of studies using a similar method
(Cai, 2000 and Karakoca, 2011). Comparison of Turkey, the US and China Based on
the sample of students' problem-solving process in how they think, is thought
to be important in terms of strategy and offer the opportunity to see the
similarities and differences in terms of representations.
mathematical thinking problem solving strategy representation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |