Having interpersonal communication skills, having intercultural understanding and empathy Tourist guides’ control of the emotional processes that appear during long interactions with the tourist groups they lead are of utmost importance in terms of quality of the service. In this sense, the emotional intelligence skills that tourist guides develop will make a great contribution to achievement and life satisfaction. A research has been conducted for this study in order to determine the emotional intelligence levels of tourist guides. The data derived by a questionnaire were analyzed and evaluated. In this context, frequency analysis of the demographic characteristics of the participants was performed. Afterwards, reliability analyzes of emotional intelligence scale and factors were performed, arithmetic mean and standard deviation values were determined. Correlation analysis was conducted for the purpose of testing research hypotheses. The relationship between emotional intelligence factors and demographic characteristics was observed with t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). The results of the survey show that the emotional intelligence levels of the participants are at average and the emotional intelligence factor the participants have the highest average is the "interpersonal skills" factor and within this factor the "empathy" dimension has the highest average. It has been found that there is a significant difference between emotional intelligence and gender and vocational guidance education, as well as some factors of emotional intelligence and some demographic characteristics of participants.
Turist rehberlerinin, liderliğini üstlendikleri turist
grupları ile uzun etkileşimleri süresince, kişilerarası iletişim becerilerine,
kültürlerarası anlayışa ve empatiye sahip olup ortaya çıkan duygu süreçlerine
hâkimiyeti, hizmet kalitesi açısından oldukça önemlidir. Bu anlamda turist
rehberlerinin geliştirecekleri duygusal zekâ becerileri başarı ve yaşam
doyumlarına da büyük katkı sağlayacaktır. Araştırmada turist rehberlerinin
duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Katılımcılara uygulanan
anketlerden elde edilen veriler istatistiksel analizler aracılığıyla
değerlendirilmiştir. Bu kapsamda öncelikle katılımcıların demografik
özelliklerine ilişkin frekans analizi yapılmıştır. Sonrasında duygusal zekâ
ölçeği ve faktörlerinin güvenilirlik analizleri gerçekleştirilmiş, aritmetik
ortalama ve standart sapma değerleri verilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test
edilmesi maksadıyla Korelasyon
analizi yapılmıştır. t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA) ile duygusal zekaya ait faktörlerin demografik özelliklerle olan
ilişkisi gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların duygusal zekâ
düzeylerinin orta seviyede olduğu, en yüksek
ortalamaya sahip oldukları duygusal zekâ faktörünün ise “kişilerarası
beceriler” faktörü ve bu faktör içinde “empati” boyutu olduğu görülmüştür. Duygusal
zekâ ile cinsiyet ve mesleki rehberlik eğitimi arasında, ayrıca duygusal
zekânın bazı faktörleri ile katılımcıların bazı demografik özellikleri arasında
anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir.
Konular | Turizm (Diğer) |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |