Bu çalışmanın amacı, genç erişkin bireylerde duygusal zeka, algılanan ebeveyn tutumları ve öfke kontrolü arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan çalışmada, sosyodemografik bilgi formu, duygusal zeka ölçeği, algılanan ebeveyn tutumu ölçeği ve sürekli öfke-öfke tarzları ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın evreni İstanbul ilinde yaşayan 20-30 yaş arası genç erişkin bireylerdir. Çalışmanın örneklemi için tesadüfi örnekleme yöntemi ile 20-30 yaş arasında olan 384 kişi belirlenmiştir. Araştırma için toplanan veriler SPSS 25 programıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda normal dağılımı sağlayan sürekli değişkenler için karşılaştırmalarda T test ve Anova testi kullanılmıştır. Sürekli değişkenler arasındaki ilişki Pearson korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, duygusal zeka, algılanan ebeveyn tutumu ve sürekli öfke arasında ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda kişilerin duygusal zekâlarının gelişimi için algılanan ebeveyn tutumlarının oldukça önemli olduğu görülmüştür. Bu bağlamda, duygu günlüklerinin tutulması hem öfke kontrolü hem de ebeveyn tutumlarının gelişiminde etkili bir yardımcı öğe olabilir. Klinik müdahaleler de duygusal zekayı artırıcı yöntemlerin kullanılması önerilmektedir.
The aim of this study is to examine the relationship between emotional intelligence, perceived parental attitudes and anger control in young adults. For this purpose, the sociodemographic information form, emotional intelligence scale, perceived parental attitude scale and trait anger-anger styles scale were used in the study using the relational screening model. The population of the study is young adult individuals between the ages of 20-30 living in Istanbul. For the sample of the study, 384 people between the ages of 20-30 were determined by random sampling method. The data collected for the research were analyzed with the SPSS 25 program. As a result of the analysis, T test and Anova test were used for the comparisons for continuous variables providing normal distribution. The relationship between continuous variables was examined with the Pearson correlation coefficient. According to the results of the research, it was determined that there is a relationship between emotional intelligence, perceived parental attitude and trait anger. In line with the results of the research, it has been seen that perceived parental attitudes are very important for the development of emotional intelligence of individuals. In this context, keeping emotion diaries can be an effective aid in both anger control and the development of parental attitudes. It is recommended to use methods that increase emotional intelligence in clinical interventions.
emotional intelligence trait anger perceived parental attitude
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 3 |