Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-TİCARET DERSİNİN ONLİNE PAZARLAMA GİRİŞİMİNE ETKİSİ: HAZIR GİYİM TEKNOLOJİSİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 16, 550 - 567, 30.10.2021

Öz

E-ticaret üreticilerin ürünlerini internet ortamında pazarlayabilecekleri ve çok az bir sermaye gerektiren önemli bir araçtır. Bu nedenle üniversitelerin çeşitli bölümlerindeki öğrencilere e-girişimcilik ve e-ticaret ile ilgili derslerin verilmesi giderek yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada meslek yüksekokullarının müfredatında yer alan e-ticaret dersinin öğrencilerin kendi ürettikleri ürünleri online pazarlama girişimlerine etkisi araştırılmıştır. Bu bağlamda Sinop Üniversitesi Gerze Meslek Yüksekokulu Hazır Giyim Teknolojisi Programı’nda öğrenim gören öğrencilere e-ticaret dersi verildikten sonra e-ticaret dersinin online pazarlamaya etkisini tespit etmek amacıyla öğrenciler üzerinde soru sorma tekniği kullanılarak bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda e-ticaret dersinin öğrencilerin kendi ürettikleri ürünleri online pazarlama girişimlerine olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin %88’i e-ticaret dersinin online pazarlamaya olumlu etkisinin olduğunu beyan etmiştir. Yine elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin % 93’ünün mezuniyetten sonra online ürün pazarlayabilecekleri düşünülmektedir. Ayrıca öğrencilerin online pazarlama sırasında en çok karşılaştığı sorunlar ise giysiyle, ulaştırılmasıyla ve fotoğraflarının kalitesi ile ilgili sorunlar olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bu sonuçlar e-ticaret dersinin online pazarlamayı olumlu etkilediğini ve bu amaç için kullanılabileceğini göstermektedir. Bu nedenle e-girişimci sayısını artırarak istihdama katkı sağlamak amacıyla meslek yüksekokullarının müfredatlarında e-ticaret dersine daha çok yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Arslan Burşuk, A. (2015). Küçük İşletmelerin Sorunları ve Çözüm Yolları. 25 Aralık 2017 tarihinde http://kulamyo.cbu.edu.tr/db_images/site_212/file/Gir%C5%9Fimcilik4.pdf adresinden alınmıştır.
  • Ayvaz, T. (2017). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2017. 21 Mayıs 2017 tarihinde Dijital/Ajanslar: http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/ adresinden alınmıştır.
  • Belwal, R., Shibli, R. A., & Belwal, S. (2020). Consumer Protection and Electronic Commerce in the Sultanate of Oman. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 1-23. doi:https://doi.org/10.1108/JICES-09-2019-0110
  • Chan, B., & Al-Hawamdeh, S. (2002). The Development of E-Commerce in Singapore: The Impact of Government Initiatives. Business Process Management Journal, 8(3), 278-288. doi:10.1108/14637150210428970
  • Chen, Y.-C., Yeh, R. C., & Lin, Y.-C. (2010). Critical Topics in E-Commerce Knowledge for College Students Who Majored in IT. World Transactions on Engineering and Technology Education, 8(4), 482-487.
  • Coşkun, A. (2006). E-Ticarete Yaklaşım Araştırması. Bilgi Teknolojileri Kongresi IV, (s. 37-40). Denizli.
  • Elektronik Ticaret Rehberi. (2016). II. Bölüm: Elektronik Ticaretin Etkileri ve Faydaları. 25 Mayıs 2017 tarihinde http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php adresinden alınmıştır.
  • Erdal, M. (2002). Yüksek Öğretimde E-Ticaret Eğitimi ve Bir Uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 483-501.
  • Esmer, Y., & İpar, M. S. (2015). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Profil ve Beklentilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Sinop Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Örneği. I.Ulusal Şişli Sempozyumu-Türkiye’de Meslek Yüksekokulu Algısı, (s. 132-148). İstanbul.
  • Goldenberg, R. (2020). B2B Payments is An Underpenetrated Market at An Inflection Point. 14 Şubat 2021 tarihinde llrpartners.com: https://www.llrpartners.com/growth-bit/fintech-trends-2019-b2b-payments/ adresinden alınmıştır.
  • Guo, H., Liu, Y., Shi, X., & Chen, K. Z. (2020). The Role of E-Commerce in the Urban Food System Under COVID-19: Lessons from China. China Agricultural Economic Review, 1-20. doi: 10.1108/CAER-06-2020-0146
  • Isoraite, M., & Miniotiene, N. (2018). Electronic Commerce: Theory and Practice. IJBE: Integrated Journal of Business and Economics, 2(2), 73-79. doi:10.5281/zenodo.1258437
  • Karabaş, S. (2018). E-Ticaret ve Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Ticarete İlişkin Tutum ve İlgilenim Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Dergisi, (68), 83-104.
  • Khan, A. G. (2016). Electronic Commerce: A Study on Benefits and Challenges in An Emerging Economy. Global Journal of Management and Business Research, 16(1), 18-22.
  • Korkmaz, S. (2003). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin (KOBİ) Pazarlama ve Finansman Sorunlarının Çözümlenmesinde Risk Sermayesinin Kullanılabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitimi Fakültesi Dergisi(2), 2-34.
  • Leong, L., & Petkova, O. (2011). Teaching E-Commerce: A Platform for Active Learning. International Business & Economics Research Journal, 2(3), 17-22. doi:10.19030/iber.v2i3.3773
  • Manzoor, A. (2010). E-Commerce An Introduction. Berlin: Lambert Academic Publishing.
  • Marangoz, M. (2014). İnternetten Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Marangoz, M., Yeşildağ, B., & Arıkan Saltık, I. (2012). E-Ticaret İşletmelerinin Web ve Sosyal Ağ Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 3(2), 53-78. doi:10.5505/iuyd.2012.87597
  • Millman, C., Wong, W.-c., Li, Z., & Matlay, H. (2009). Educating students for e-entrepreneurship in the UK, the USA and China. Industry and Higher Education, 23(3), 243-252. doi:10.5367/000000009788640224
  • Mourya, S. K., & Gupta, S. (2015). E-Commerce. Oxford: Alpha Science International Ltd.
  • Özbek, A. (2016). Giyim Üretimi ve Moda Tasarımı Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 1-24.
  • Özbek, A. (2017). Expectations of Ready Wear Business Enterprises from Vocational High School Graduates. N. T. Faisalabad (Dü.), 4. International Conference on Value Addition&Innovation in Textiles içinde, (s. 65-74). Pakistan.
  • Özbek, A., Esmer, Y., & Şaylan, O. (2020). Türk Hazır Giyim İşletmeleri ve Türk Moda Tasarımcılarına Yönelik Bir E-Girişimcilik Model Önerisi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 182-196. doi:10.33416/baybem.707572
  • Pegem Mühendislik Danışmanlık. (2013). 24 Aralık 2017 tarihinde http://tiponaybelgesi.net/projedt/377-kobilerin-karsilastiklari-isletmecilik-sorunlari.html adresinden alınmıştır.
  • Pourhossein, M., & Omran, S. K. (2014). The Role of E-Entrepreneurship In The Net Economy of Developed and Developing Countries. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, 3(11), 48-54.
  • Shahriari, S., Shahriari, M., & Gheiji, S. (2015). E-Commerce and Its Impacts on Global Trend and Market. International Journal of Research-GRANTHAALAYAH, 3(4), 49-55.
  • TÜİK. (2020). 22 Şubat 2021 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 adresinden alınmıştır.
  • UNCTAD. (2020). Global e-Commerce Hits $25.6 Trillion- Latest UNCTAD Estimates. 14 Şubat 2021 tarihinde Unctad.org: https://unctad.org/press-material/global-e-commerce-hits-256-trillion-latest-unctad-estimates adresinden alınmıştır.
  • Younis, H., Katsioloudes, M., & Bakri, A. A. (2020). Digital Entrepreneurship Intentions of Qatar University Students Motivational Factors Identification: Digital Entrepreneurship Intentions. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI), 10(1), 56-74. doi:10.4018/IJEEI.2020010105

IMPACT OF E-COMMERCE COURSE ON ONLINE MARKETING INİTIATIVE: A RESEARCH ON READY-MADE GARMENT TECHNOLOGY PROGRAM STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 16, 550 - 567, 30.10.2021

Öz

E-commerce is an essential tool where manufacturers can market their products on the internet and requires very little capital. For this reason, it is becoming increasingly common to give courses related to e-entrepreneurship and e-commerce to students in various departments of universities. In this study, the effect of the e-commerce course, which is included in the curriculum of vocational schools, on the online marketing initiatives of students’ own products was investigated. In this context, after the e-commerce course was given to the students studying at Sinop University Gerze Vocational School Ready-Made Garment Technology Program, a research was conducted on the students using the questioning technique in order to determine the effect of the e-commerce course on online marketing. As a result of the research, it has been determined that the e-commerce course has a positive impact on the online marketing initiatives of students’ products. 88% of the students declared that the e-commerce course has a positive effect on online marketing. Again, according to the findings, it is thought that 93% of students will be able to market products online after graduation. In addition, it was determined that the most common problems during online marketing were related to the garment, its transportation and the quality of the photos. These results show that the e-commerce course has a positive impact on online marketing and can be used for this purpose. Therefore, to contribute to employment by increasing the number of e-entrepreneurs, it is recommended to include more e-commerce courses in the curricula of vocational schools.

Kaynakça

  • Arslan Burşuk, A. (2015). Küçük İşletmelerin Sorunları ve Çözüm Yolları. 25 Aralık 2017 tarihinde http://kulamyo.cbu.edu.tr/db_images/site_212/file/Gir%C5%9Fimcilik4.pdf adresinden alınmıştır.
  • Ayvaz, T. (2017). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2017. 21 Mayıs 2017 tarihinde Dijital/Ajanslar: http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/ adresinden alınmıştır.
  • Belwal, R., Shibli, R. A., & Belwal, S. (2020). Consumer Protection and Electronic Commerce in the Sultanate of Oman. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 1-23. doi:https://doi.org/10.1108/JICES-09-2019-0110
  • Chan, B., & Al-Hawamdeh, S. (2002). The Development of E-Commerce in Singapore: The Impact of Government Initiatives. Business Process Management Journal, 8(3), 278-288. doi:10.1108/14637150210428970
  • Chen, Y.-C., Yeh, R. C., & Lin, Y.-C. (2010). Critical Topics in E-Commerce Knowledge for College Students Who Majored in IT. World Transactions on Engineering and Technology Education, 8(4), 482-487.
  • Coşkun, A. (2006). E-Ticarete Yaklaşım Araştırması. Bilgi Teknolojileri Kongresi IV, (s. 37-40). Denizli.
  • Elektronik Ticaret Rehberi. (2016). II. Bölüm: Elektronik Ticaretin Etkileri ve Faydaları. 25 Mayıs 2017 tarihinde http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php adresinden alınmıştır.
  • Erdal, M. (2002). Yüksek Öğretimde E-Ticaret Eğitimi ve Bir Uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 483-501.
  • Esmer, Y., & İpar, M. S. (2015). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Profil ve Beklentilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Sinop Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Örneği. I.Ulusal Şişli Sempozyumu-Türkiye’de Meslek Yüksekokulu Algısı, (s. 132-148). İstanbul.
  • Goldenberg, R. (2020). B2B Payments is An Underpenetrated Market at An Inflection Point. 14 Şubat 2021 tarihinde llrpartners.com: https://www.llrpartners.com/growth-bit/fintech-trends-2019-b2b-payments/ adresinden alınmıştır.
  • Guo, H., Liu, Y., Shi, X., & Chen, K. Z. (2020). The Role of E-Commerce in the Urban Food System Under COVID-19: Lessons from China. China Agricultural Economic Review, 1-20. doi: 10.1108/CAER-06-2020-0146
  • Isoraite, M., & Miniotiene, N. (2018). Electronic Commerce: Theory and Practice. IJBE: Integrated Journal of Business and Economics, 2(2), 73-79. doi:10.5281/zenodo.1258437
  • Karabaş, S. (2018). E-Ticaret ve Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Ticarete İlişkin Tutum ve İlgilenim Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Dergisi, (68), 83-104.
  • Khan, A. G. (2016). Electronic Commerce: A Study on Benefits and Challenges in An Emerging Economy. Global Journal of Management and Business Research, 16(1), 18-22.
  • Korkmaz, S. (2003). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin (KOBİ) Pazarlama ve Finansman Sorunlarının Çözümlenmesinde Risk Sermayesinin Kullanılabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitimi Fakültesi Dergisi(2), 2-34.
  • Leong, L., & Petkova, O. (2011). Teaching E-Commerce: A Platform for Active Learning. International Business & Economics Research Journal, 2(3), 17-22. doi:10.19030/iber.v2i3.3773
  • Manzoor, A. (2010). E-Commerce An Introduction. Berlin: Lambert Academic Publishing.
  • Marangoz, M. (2014). İnternetten Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Marangoz, M., Yeşildağ, B., & Arıkan Saltık, I. (2012). E-Ticaret İşletmelerinin Web ve Sosyal Ağ Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 3(2), 53-78. doi:10.5505/iuyd.2012.87597
  • Millman, C., Wong, W.-c., Li, Z., & Matlay, H. (2009). Educating students for e-entrepreneurship in the UK, the USA and China. Industry and Higher Education, 23(3), 243-252. doi:10.5367/000000009788640224
  • Mourya, S. K., & Gupta, S. (2015). E-Commerce. Oxford: Alpha Science International Ltd.
  • Özbek, A. (2016). Giyim Üretimi ve Moda Tasarımı Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 1-24.
  • Özbek, A. (2017). Expectations of Ready Wear Business Enterprises from Vocational High School Graduates. N. T. Faisalabad (Dü.), 4. International Conference on Value Addition&Innovation in Textiles içinde, (s. 65-74). Pakistan.
  • Özbek, A., Esmer, Y., & Şaylan, O. (2020). Türk Hazır Giyim İşletmeleri ve Türk Moda Tasarımcılarına Yönelik Bir E-Girişimcilik Model Önerisi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 182-196. doi:10.33416/baybem.707572
  • Pegem Mühendislik Danışmanlık. (2013). 24 Aralık 2017 tarihinde http://tiponaybelgesi.net/projedt/377-kobilerin-karsilastiklari-isletmecilik-sorunlari.html adresinden alınmıştır.
  • Pourhossein, M., & Omran, S. K. (2014). The Role of E-Entrepreneurship In The Net Economy of Developed and Developing Countries. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, 3(11), 48-54.
  • Shahriari, S., Shahriari, M., & Gheiji, S. (2015). E-Commerce and Its Impacts on Global Trend and Market. International Journal of Research-GRANTHAALAYAH, 3(4), 49-55.
  • TÜİK. (2020). 22 Şubat 2021 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 adresinden alınmıştır.
  • UNCTAD. (2020). Global e-Commerce Hits $25.6 Trillion- Latest UNCTAD Estimates. 14 Şubat 2021 tarihinde Unctad.org: https://unctad.org/press-material/global-e-commerce-hits-256-trillion-latest-unctad-estimates adresinden alınmıştır.
  • Younis, H., Katsioloudes, M., & Bakri, A. A. (2020). Digital Entrepreneurship Intentions of Qatar University Students Motivational Factors Identification: Digital Entrepreneurship Intentions. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI), 10(1), 56-74. doi:10.4018/IJEEI.2020010105
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Özbek 0000-0001-5015-8082

Yusuf Esmer 0000-0003-3691-1730

Onur Şaylan 0000-0001-7013-0415

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Özbek, A., Esmer, Y., & Şaylan, O. (2021). E-TİCARET DERSİNİN ONLİNE PAZARLAMA GİRİŞİMİNE ETKİSİ: HAZIR GİYİM TEKNOLOJİSİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 7(16), 550-567.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.