Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının" Hibrit Eğitim" Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 16, 432 - 462, 30.10.2021

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, öğretmen adaylarının" hibrit eğitim" kavramına ilişkin algılarını metafor yoluyla belirlemektir. Olgubilim desenin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesinin Sınıf, İlköğretim Matematik, Sosyal Bilgiler, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik ve Fen Bilgisi, Türkçe bölümlerinde öğrenim gören toplam 76 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, açık uçlu anket form kullanılmıştır. Form iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde öğretmen adaylarının demografik özellikleri bulunmakta; ikinci bölümde ise öğretmen adaylarının “Hibrit Eğitim…gibidir/benzer; Çünkü...” cümlesini tamamlamaları istenmektedir. Formdan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Ayrıca hibrit eğitime yönelik oluşturulan metaforlar MAXQDA programında analiz edilerek kelime bulutu aracılığıyla görselleştirilmiştir. Araştırmanın güvenirliği; [Görüş birliği / (Görüş birliği + Görüş ayrılığı) x 100] formülüyle hesaplanmıştır. Formülde kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenirlik değeri % 91 olarak bulunmuştur. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının “hibrit eğitim” kavramıyla ilgili toplam 49 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Dokuz kategoride toplanan metaforlar arasında en çok vurgulanan kumbara, ayna, hazine ve terazi olmuştur. Bu metaforlar arasında kumbara ve hazine “kazanç; ayna “yansıtma”, terazi ise “denge” kategorisinde yer almaktadır.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 pandemic: students' perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51. Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.). Nitel araştırma yöntemleri (içinden s. 84-96). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Akyol, C. (2019). Metaforları kullanım alanları ve faydaları. (Editör: Bahadır Kılcan). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehber (içinde: 52-54; 77-81). Ankara: Pegem Akademi
  • Avcı, A. (2021). Pandemia (Covıd-19), üniversity students and distance education experience. HABITUS Journal of Sociology, (2), 71-83. Balaman, F. (2010). Hibrit öğrenme modelinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Hayat.
  • Balcı, M. (2008). Karma öğrenme ile ilgili öğrenci görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirer, V. (2009). Eğitim materyali geliştirilmesinde karma öğrenme yaklaşımının akademik başarı, bilgi transferi, tutum ve öz-yeterlik algısına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dinçer, E. (2016). Post modern çağda hibrit üniversite modeli ve Türkiye'de uygulanabilirliği. (Erişim Adresi:https://adnanmenderes.academia.edu/EmreDincer).
  • Ekici, G. (2016). Student-teachers’ metaphoric perceptions towards the concept of “computer”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (3) , 755-781 . DOI: 10.21547/jss.256704.
  • Güneş, C. (2019). Metafor nedir, ne değildir? (Editör: Bahadır Kılcan). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi (içinde: 3-4). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jumabaeva, C., Sait kyzy, A., Baryktabasov, K. & Ismailova, R. (2020). The hybrid learning implementation in Kyrgyzstan. Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal), 4(1), 23-30.
  • Korucu, A.T. ve Kabak, K. (2020). Türkiye'de hibrit öğrenme uygulamaları ve etkileri: Bir meta analiz çalışması [Hybrid learning practices and effects in Turkey: A meta analysis study]. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-112.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M.(1994). Qualitative data analysis: An Expanded Sourcebook, Sage.
  • Mucuk, S., Ceyhan, Ö. ve Tekinsoy Kartın, P . (2021). covıd-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: ulusal deneyim . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6 (1) , 33-36.
  • Özdemir, E. (2008). Kuantum fiziğinde belirsizlik ilkesi: hibrit yaklaşımla öğretimin akademik başarıya etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. USA: Sage.
  • TEDMEN (2020a). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. (Erişim Adresi:https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-9-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf).
  • TEDMEN (2020b). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. (Erişim Adresi: https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-16-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf).
  • TEDMEN (2020c). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. (Erişim Adresi: https://tedmem.org/wp-content/uploads/2021/02/31-agustos-14-Aralik-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf)
  • Sen, Ö. ve Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan öğretime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Int. J. of 3D Printing Tech. Dig. Ind. 4(3): 239-252.
  • Schutte, J. G. (1997), “Virtual teaching in Higher Education: The New Intellectual Superhighway or Just Another Traffic Jam?”. California State university, Northridge.
  • Soydan, G. (2008). Kimya deneylerinin öğretiminde hibrit modelin etkinliğinin araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü İzmir.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G. (2011). Hayat bilgisi öğretiminde “metafor” tekniğinin kullanımı. Türk Fen Eğitim Dergisi, 8(3), 83-100.
  • Şimşek, E. (2009). Karma öğrenmenin fizik öğretmeni adaylarının bilgisayar, internet ve web tabanlı öğretime yönelik tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uğur, B. (2007). Öğrencilerin karma öğrenme yöntemine ve yöntemin uygulanmasına yönelik görüşlerin başarı, cinsiyet ve öğrenme stilleri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünsal, H. (2007). Harmanlanmış öğrenme etkinliğinin çoklu düzeyde değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünsal, H. (2010). Yeni bir öğrenme yaklaşımı: harmanlanmış öğrenme. Millî Eğitim Dergisi, 185, Kış/2010, 130-137.
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye ve Çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(Pandemi Özel Sayısı), 3296- 3308. DOI: 10.26466/opus.857131.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldız Aybek, H.S. (2017). Üniversite 4.0’a geçiş süreci: kavramsal bir yaklaşım. AUAd, 3(2), 164-176
  • Yolcu, H.H. (2015). Harmanlanmış (karma) öğrenme ve uygulama esasları. The Journal of Academic Social Science Studies 3(33):255-255 DOI:10.9761/JASSS2767

Determining Teacher Candidates' Perceptions on the Concept of "Hybrid Education": A Metaphor Analysis Study

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 16, 432 - 462, 30.10.2021

Öz

The main purpose of this study is to determine teacher candidates' perceptions on the concept of "hybrid education" through metaphor. The study group of the research, in which the phenomenological design was used, consists of totally 76 teacher candidates studying in the Department of Classroom teaching, Elementary Mathematics, Social Studies, Psychological Counseling and Guidance, Science, Turkish at the Education Faculty of Siirt University. An open-ended questionnaire was used as a data collection tool in the study. The form consists of two parts. In the first part, there are demographic characteristics of teacher candidates; In the second part, the teacher candidates are asked to complete the sentence that is “Hybrid Education is like/similar to…; Because..." The data obtained from the form were subjected to content analysis. In addition, metaphors created for hybrid education were analyzed in the MAXQDA program and visualized by word cloud.The reliability of the research was calculated with the formula [Agreement / (Agreement + Disagreement) x 100]. The mean reliability value among the coders in the formula was found 91%. At the end of the research, it was seen that teacher candidates developed totally 49 metaphors related to the concept of "hybrid education". Among the metaphors collected in nine categories, the most emphasized was moneybox, mirror, treasure and scales. Among these metaphors, moneybox and the treasure are in the "earnings" category, mirror is in the "reflection" category and scales is in the "balance" category.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 pandemic: students' perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51. Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.). Nitel araştırma yöntemleri (içinden s. 84-96). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Akyol, C. (2019). Metaforları kullanım alanları ve faydaları. (Editör: Bahadır Kılcan). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehber (içinde: 52-54; 77-81). Ankara: Pegem Akademi
  • Avcı, A. (2021). Pandemia (Covıd-19), üniversity students and distance education experience. HABITUS Journal of Sociology, (2), 71-83. Balaman, F. (2010). Hibrit öğrenme modelinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Hayat.
  • Balcı, M. (2008). Karma öğrenme ile ilgili öğrenci görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirer, V. (2009). Eğitim materyali geliştirilmesinde karma öğrenme yaklaşımının akademik başarı, bilgi transferi, tutum ve öz-yeterlik algısına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dinçer, E. (2016). Post modern çağda hibrit üniversite modeli ve Türkiye'de uygulanabilirliği. (Erişim Adresi:https://adnanmenderes.academia.edu/EmreDincer).
  • Ekici, G. (2016). Student-teachers’ metaphoric perceptions towards the concept of “computer”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (3) , 755-781 . DOI: 10.21547/jss.256704.
  • Güneş, C. (2019). Metafor nedir, ne değildir? (Editör: Bahadır Kılcan). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi (içinde: 3-4). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jumabaeva, C., Sait kyzy, A., Baryktabasov, K. & Ismailova, R. (2020). The hybrid learning implementation in Kyrgyzstan. Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal), 4(1), 23-30.
  • Korucu, A.T. ve Kabak, K. (2020). Türkiye'de hibrit öğrenme uygulamaları ve etkileri: Bir meta analiz çalışması [Hybrid learning practices and effects in Turkey: A meta analysis study]. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-112.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M.(1994). Qualitative data analysis: An Expanded Sourcebook, Sage.
  • Mucuk, S., Ceyhan, Ö. ve Tekinsoy Kartın, P . (2021). covıd-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: ulusal deneyim . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6 (1) , 33-36.
  • Özdemir, E. (2008). Kuantum fiziğinde belirsizlik ilkesi: hibrit yaklaşımla öğretimin akademik başarıya etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. USA: Sage.
  • TEDMEN (2020a). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. (Erişim Adresi:https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-9-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf).
  • TEDMEN (2020b). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. (Erişim Adresi: https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-16-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf).
  • TEDMEN (2020c). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. (Erişim Adresi: https://tedmem.org/wp-content/uploads/2021/02/31-agustos-14-Aralik-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf)
  • Sen, Ö. ve Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan öğretime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Int. J. of 3D Printing Tech. Dig. Ind. 4(3): 239-252.
  • Schutte, J. G. (1997), “Virtual teaching in Higher Education: The New Intellectual Superhighway or Just Another Traffic Jam?”. California State university, Northridge.
  • Soydan, G. (2008). Kimya deneylerinin öğretiminde hibrit modelin etkinliğinin araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü İzmir.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G. (2011). Hayat bilgisi öğretiminde “metafor” tekniğinin kullanımı. Türk Fen Eğitim Dergisi, 8(3), 83-100.
  • Şimşek, E. (2009). Karma öğrenmenin fizik öğretmeni adaylarının bilgisayar, internet ve web tabanlı öğretime yönelik tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uğur, B. (2007). Öğrencilerin karma öğrenme yöntemine ve yöntemin uygulanmasına yönelik görüşlerin başarı, cinsiyet ve öğrenme stilleri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünsal, H. (2007). Harmanlanmış öğrenme etkinliğinin çoklu düzeyde değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünsal, H. (2010). Yeni bir öğrenme yaklaşımı: harmanlanmış öğrenme. Millî Eğitim Dergisi, 185, Kış/2010, 130-137.
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye ve Çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(Pandemi Özel Sayısı), 3296- 3308. DOI: 10.26466/opus.857131.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldız Aybek, H.S. (2017). Üniversite 4.0’a geçiş süreci: kavramsal bir yaklaşım. AUAd, 3(2), 164-176
  • Yolcu, H.H. (2015). Harmanlanmış (karma) öğrenme ve uygulama esasları. The Journal of Academic Social Science Studies 3(33):255-255 DOI:10.9761/JASSS2767
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevda Koç Akran 0000-0003-4205-0148

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Koç Akran, S. (2021). Öğretmen Adaylarının" Hibrit Eğitim" Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 7(16), 432-462.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.