Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEALTHY LIFESTYLE BEHAVIORS OF STUDENTS AT THE FACULTY OF EDUCATION

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 10, 01.04.2019
https://doi.org/10.23884/ijhsrp.2019.4.1.01

Öz

This
study was conducted for the purpose of evaluating the healthy lifestyle
behaviors of students at the Faculty of Education. The study sample consisted
of 300 students who receive education at the faculty of education. The
"Socio-demographic features form" and "Healthy Lifestyle
Behavior Scale II (HLBS)" were used in the data collection stage of the
study. The data were analyzed in the SPSS 23 environment using number, mean,
percentage, analysis of variance, t-test, and correlation analysis. The
Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used as nonparametric tests. In
order for the study to be carried out, the ethics committee approval from
Artvin Çoruh University Ethics Committee, written permission from the
institution where the study was conducted, and verbal approval from the
participants were obtained. According to the findings of the study, the
students’ point average for the HLBS was determined as 124.86 ± 1.092 points.
The healthy lifestyle behaviors of students do not differ according to gender,
family type, class, smoking, alcohol use and the presence of a chronic illness.
However, as the number of individuals and siblings in the family increases, the
healthy lifestyle behaviors of students decrease, and as the educational level
of the mother and the economic level increase, the healthy lifestyle behaviors
also increase. On the other hand, the educational level of the father is not
related to the healthy lifestyle behaviors of students. In the light of the
results of the study, it is suggested to carry out comparative studies with
wider samples that examine the healthy lifestyle behaviors of students.

Kaynakça

  • [1] Ş. Bahar Özvarış, Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • [2] F. Güdücü Tüfekçi, "Sağlığı Koruma ve Geliştirmede Sağlık Eğitiminin Önemi", Sağlığı Koruma Ve Geliştirme, Ed. B.C. Demirbağ, Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2016.
  • Z. U. Gökkoca, "Sağlık Eğitimi Açısından Temel İlkeler", Sted, 10(10), 371-374, 2001.
  • [4] Z. Bahar ve A. Bayık, Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, DSÖ: LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Bölüm 5,No:605, Ankara: Sağlık Bakanlığı Matbaası, 1998.
  • [5] N. J. Pender, S. N. Walker ve j. K. Madeleine, "Health Promoting Lifestyle of Older Adults: Comparations With Young and Middle Aged Adults, Correlates and Patterns", Advanced Nursing Science, 11(1), 76-79, 1988.
  • [6] B. Tokuç ve U. Berberoğlu, "Edirne Merkez İlçe İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerde Sağlığı Geliştirici Davranışlar", TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6), 421-426, 2007.
  • [7] M. Yurdatapan, E. Benzer ve İ. Güven, "Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi", Milli Eğitim D., 201, 183-201, 2014.
  • [8] S. Ayaz, S. Tezcan ve F. Akıncı, "Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışları", C.Ü.Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 26-34, 2005.
  • [9] G. Karadeniz, E. Yanıkkerem Uçum, Ö. Dedeli ve Ö. Karaağaç, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(6), 497-502, 2008.
  • [10] T. Baş, Anket, 6. dü., Ankara: Seçkin, 2010.
  • [11] S. N. Walker, K. R. Sechrist ve N. J. Pender, "The Health Promoting Lifestyle Profile development and psychometric characteristics", Nursing Research, 36(2), 76-80, 1987.
  • [12] S. N. Walker ve D. M. Hill-Polerecky, «Psychometric evaluation of the Health Promoting Lifestyle Profile II. Unpublished manuscript,» University of Nebraska Medical Center, 1996.
  • [13] Z. Bahar, A. Beşer, N. Gördes ve A. Kıssal, "Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II'nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1), 1-13, 2008.
  • [14] M. Akgün Kostak, S. Kurt, N. Süt , Ö. Akarsu ve G. D. Ergül, "Hemşirelik ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(3), 189-196, 2014.
  • [15] H. İskender, E. Dokumacıoğlu, Y. Kanbay ve N. Kılıç, "Üniversite Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam ve Depresyon Puan Düzeyleri ile İlgili Faktörlerin Belirlenmesi", ACU Sağlık Bil Derg, 9(4), 414-423, 2018.
  • [16] T. Aksoy ve H. Uçar, "Hemşirelik Öğrencilerinin sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2) ,53-67, 2004.
  • [17] Ş. Ecevit Alpar, L. Şenturan, Ü. Karabacak ve N. Sabuncu, "Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish University nursing students frombeginning to end of nurse training", Nurse Education in Practice, 8, 382-388, 2008.
  • [18] A. Çoban, F. Adana, A. Taşpınar ve H. Arslantaş, "Üniversite Öğrencilerine Verilen Sağlığıklı Yaşam biçimi Davranışları DErsinin Etkinliğinin Ölçülmesi", Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 16-21, 2017.
  • [19] R. L. Lee ve A. J. Yuen Loke, "Health‐Promoting Behaviors and Psychosocial Well‐Being of University Students in Hong Kong", Public Health Nursing, 22(3), 209-220, 2005.
  • [20] R. S. Hawks, H. N. Madanat, R. M. Merill, M. B. Goundy ve T. A. Miyagwa, "Cross-Cultural Comparison of Health Promoting Behaviours Among College Students", The Journal of Health Education, 5, 84-92, 2002.
  • [21] N. G. Ertop, A. Yılmaz ve Y. Erdem, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimleri", KÜ Tıp Fak Derg, 14(2), 1-7, 2012.
  • [22] M. Karadamar, R. Yiğit ve M. A. Sungur, "Ergenlerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi", Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 131-139, 2014.
  • [23] G. Oyur Çelik, A. T. Malak, M. Bektaş, D. Yılmaz , A. Sami Yümer, Z. Öztürk ve E. Demir, "Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi", Anatol J Clin Investig, 3(3), 164-169, 2009.
  • [24] S. Özkan ve E. Yılmaz, "Hastanede Çalışan Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 89-105, 2008.
  • [25] E. Yılmaz ve S. Özkan, "Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi", Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(6), 87-104, 2007.
  • [26] Ö. Köseoğlu Örnek ve A. Kürklü, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları, Öz Etkililik-Yeterlilik Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler", Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 9(3), 207-217, 2017.
  • [27] N. İlhan, M. Batmaz ve L. Akhan Utaş, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3), 34-44, 2010.
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 10, 01.04.2019
https://doi.org/10.23884/ijhsrp.2019.4.1.01

Öz

Kaynakça

  • [1] Ş. Bahar Özvarış, Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • [2] F. Güdücü Tüfekçi, "Sağlığı Koruma ve Geliştirmede Sağlık Eğitiminin Önemi", Sağlığı Koruma Ve Geliştirme, Ed. B.C. Demirbağ, Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2016.
  • Z. U. Gökkoca, "Sağlık Eğitimi Açısından Temel İlkeler", Sted, 10(10), 371-374, 2001.
  • [4] Z. Bahar ve A. Bayık, Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, DSÖ: LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Bölüm 5,No:605, Ankara: Sağlık Bakanlığı Matbaası, 1998.
  • [5] N. J. Pender, S. N. Walker ve j. K. Madeleine, "Health Promoting Lifestyle of Older Adults: Comparations With Young and Middle Aged Adults, Correlates and Patterns", Advanced Nursing Science, 11(1), 76-79, 1988.
  • [6] B. Tokuç ve U. Berberoğlu, "Edirne Merkez İlçe İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerde Sağlığı Geliştirici Davranışlar", TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6), 421-426, 2007.
  • [7] M. Yurdatapan, E. Benzer ve İ. Güven, "Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi", Milli Eğitim D., 201, 183-201, 2014.
  • [8] S. Ayaz, S. Tezcan ve F. Akıncı, "Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışları", C.Ü.Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 26-34, 2005.
  • [9] G. Karadeniz, E. Yanıkkerem Uçum, Ö. Dedeli ve Ö. Karaağaç, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(6), 497-502, 2008.
  • [10] T. Baş, Anket, 6. dü., Ankara: Seçkin, 2010.
  • [11] S. N. Walker, K. R. Sechrist ve N. J. Pender, "The Health Promoting Lifestyle Profile development and psychometric characteristics", Nursing Research, 36(2), 76-80, 1987.
  • [12] S. N. Walker ve D. M. Hill-Polerecky, «Psychometric evaluation of the Health Promoting Lifestyle Profile II. Unpublished manuscript,» University of Nebraska Medical Center, 1996.
  • [13] Z. Bahar, A. Beşer, N. Gördes ve A. Kıssal, "Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II'nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1), 1-13, 2008.
  • [14] M. Akgün Kostak, S. Kurt, N. Süt , Ö. Akarsu ve G. D. Ergül, "Hemşirelik ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(3), 189-196, 2014.
  • [15] H. İskender, E. Dokumacıoğlu, Y. Kanbay ve N. Kılıç, "Üniversite Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam ve Depresyon Puan Düzeyleri ile İlgili Faktörlerin Belirlenmesi", ACU Sağlık Bil Derg, 9(4), 414-423, 2018.
  • [16] T. Aksoy ve H. Uçar, "Hemşirelik Öğrencilerinin sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2) ,53-67, 2004.
  • [17] Ş. Ecevit Alpar, L. Şenturan, Ü. Karabacak ve N. Sabuncu, "Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish University nursing students frombeginning to end of nurse training", Nurse Education in Practice, 8, 382-388, 2008.
  • [18] A. Çoban, F. Adana, A. Taşpınar ve H. Arslantaş, "Üniversite Öğrencilerine Verilen Sağlığıklı Yaşam biçimi Davranışları DErsinin Etkinliğinin Ölçülmesi", Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 16-21, 2017.
  • [19] R. L. Lee ve A. J. Yuen Loke, "Health‐Promoting Behaviors and Psychosocial Well‐Being of University Students in Hong Kong", Public Health Nursing, 22(3), 209-220, 2005.
  • [20] R. S. Hawks, H. N. Madanat, R. M. Merill, M. B. Goundy ve T. A. Miyagwa, "Cross-Cultural Comparison of Health Promoting Behaviours Among College Students", The Journal of Health Education, 5, 84-92, 2002.
  • [21] N. G. Ertop, A. Yılmaz ve Y. Erdem, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimleri", KÜ Tıp Fak Derg, 14(2), 1-7, 2012.
  • [22] M. Karadamar, R. Yiğit ve M. A. Sungur, "Ergenlerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi", Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 131-139, 2014.
  • [23] G. Oyur Çelik, A. T. Malak, M. Bektaş, D. Yılmaz , A. Sami Yümer, Z. Öztürk ve E. Demir, "Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışlarını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi", Anatol J Clin Investig, 3(3), 164-169, 2009.
  • [24] S. Özkan ve E. Yılmaz, "Hastanede Çalışan Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 89-105, 2008.
  • [25] E. Yılmaz ve S. Özkan, "Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi", Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(6), 87-104, 2007.
  • [26] Ö. Köseoğlu Örnek ve A. Kürklü, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları, Öz Etkililik-Yeterlilik Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler", Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 9(3), 207-217, 2017.
  • [27] N. İlhan, M. Batmaz ve L. Akhan Utaş, "Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları", Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3), 34-44, 2010.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Article
Yazarlar

Elif Işık 0000-0001-7071-7654

Yalçın Kanbay

Özgür Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2018
Kabul Tarihi 12 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE E. Işık, Y. Kanbay, ve Ö. Aslan, “HEALTHY LIFESTYLE BEHAVIORS OF STUDENTS AT THE FACULTY OF EDUCATION”, IJHSRP, c. 4, sy. 1, ss. 1–10, 2019, doi: 10.23884/ijhsrp.2019.4.1.01.

DOAJ_logo.png   scholar_logo_64dp.pngcrossref-logo-landscape-200.pnglogo.pnglogo-minik.png  CenterLogo.png researchgate-vector-logo.png SciLit logo ile ilgili görsel sonucuicon.png?w=170&fakeurl=1Medical Reads

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.png    Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial -NoDerivatives 4.0 International License.