Amerikalı besteci Charles Ives’ın 1914’te bestelediği General William Booth Enters into Heaven,
Vachel Lindsay’in aynı adlı şiirinin müzikal anlatım olanaklarıyla geliştirilmesinin yetkin bir örneğini
temsil eder. Bestedeki metin-müzik ilişkisi, alıntı kullanımı, eklemeli biçim (birikmeli kurulum/
cumulative setting) ve gerçekçilik anlayışı bütünlüklü bir Ives resmi çizer. Ives’ın ele aldığı metnin
kendisi bir alıntı içermekte, biçimsel olarak eklemeli/birikmeli bir kurulumla ilerlemekte ve öznel bir
deneyimin/gerçekliğin olaylar silsilesini tüm karmaşıklığı ve çoğulluğuyla sunmaktadır. Bestecinin
bu verileri müzikal düzleme taşırken içerik-biçim uyumunu titizlikle gözeterek hareket ettiği
görülmektedir. Alıntı kullanımı ile birikmeli kurulum biçimi arasında ise hem süreklilik/akış hem de
süreksizlik/parçalılık açısından doku uyumu ve işbirliği göze çarpar. Metinde ve müzikte alıntılanan
“Are You Washed in the Blood of the Lamb?” dizesi/ilahisi bu işbirliğinin kesişim kümesinde yer
alır ve Ives’ın gerçekçilik anlayışıyla da örtüşen bir biçimde parçalılık, bozukluk, belirsizlik ve
düzensizlik unsurları eşliğinde gelişerek biçimlenir. Bu makalede metin-müzik, alıntı, biçim ve
gerçekçilik başlıkları birbirleriyle ilişkili olarak ve müzikal çözümleme yöntemleri kullanılarak ele
alınmıştır. Son başlık olan gerçekçilik anlayışı ile Ives’ın üç başlıkta irdelenen müzikal ifadesinin
felsefi düzlemdeki konumu ve anlamı tartışılmış, toplamdaki dört başlığın birbirleriyle kopmaz bir
ilişki kurduğu görülmüştür. Çalışmanın amacı, metin-müzik ilişkisinin başarılı bir ürününün tüm
öğeleriyle incelenmesi suretiyle Ives’ın geliştirdiği bütünlüklü poetikaya ışık tutmaktır
Charles Ives Metin-Müzik İlişkisi Alıntı Birikmeli Kurulum Gerçekçilik
General William Booth Enters into Heaven, composed by the American composer Charles Ives in
1914, represents a competent example of developing the poem of Vachel Lindsay with the possibilities
of musical expression. The composition draws an integral picture of Ives through its approach to
text-music relation, use of quotation, additive form (cumulative setting) and aspect of realism. The
text which Ives handles contains a quotation, progresses formally with a cumulative setting and
exhibits a progression of events belonging to a subjective experience/reality with all its complexity
and plurality. It’s seen that the composer acts meticulously taking care of the content-form harmony
while transporting these data to the musical platform. In case of the relationship between quotation
and form, a harmony and cooperation attracts the attention regarding both continuity/flow and
discontinuity/fragmentedness. “Are You Washed in the Blood of the Lamb?”, quoted both in the
text and the music, takes place in the intersection set of this cooperation, developing and being
formed through fragmentedness, distortion, indeterminacy and disorder, overlapping with the realist
approach of Ives. In this article, the four titles of text-music, quotation, form and realism are handled
in correlation to each other under musical analysis methods. With the aspect of realism as the last
title, Ives’ musical expression is discussed in a philosophical perspective and approved that four titles
in total establish a strong relation with each other and draw a coherent picture of Ives. The aim of
this article is to enlighten the integral poetics of Ives through the analysis of a successful product on
text-music relationship.
Charles Ives Text-Music Relation Quotation Cumulative Setting Realism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 11 |