Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANATTA BİR ANLATIM NESNESİ OLARAK KUMAŞ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 13, 68 - 85, 30.12.2021

Öz

Tarihi insanlığın başlangıcına dayanan; korunma, örtünme gibi içgüdüsel duygu durumlarını karşılayan kumaş, zamanla bedeni ve yaşamsal alanları doldurarak varlığını sürdürmüştür. Kumaş bu fiziksel misyonunun yanı sıra antik çağlardan günümüz sanatına kadar da bir ifade aracı olarak kullanılmıştır. Bu çalışmada kumaşın sanat tarihsel süreçte geçirdiği anlamsal dönüşümler incelenmiştir. Kumaşın sanat eserlerindeki üslup farklılıkları üzerinde durulmuş, sanat eserlerindeki anlambilimsel ve düşünsel katkıları incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak literatür taraması yapılmış, veri toplamanın akabinde kumaşın antik çağlardan bugüne kadarki görüntüsel ve imgesel temsilleri açıklanmaya çalışılmıştır. Kumaşı bir temsil nesnesi olarak ele alan örnek eserler üzerinden kumaşın ilettiği metafor ve çözümlemeler ortaya koyulmuştur. Araştırmada özellikle kumaşın, Erken Rönesans döneminde natüralizm, kutsallık, saflık ve yücelik kavramlarıyla ilişkisine değinilmiştir. Modern sanatta ifade olanaklarının genişlemesi ile kumaşın duyulara hitap eden bir anlatım nesnesine dönüşmesi ve günümüze kadar süreçte, değişen yeni anlatım olanakları ve temsilleri araştırılmıştır. Bu çalışma, sanat tarihsel süreçte yer alan kumaş imgelerine farklı bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Arabalı-Koşar, S.T. (2017). “Çağdaş Sanat Disiplinleri Arası Etkileşimlerde Lif Sanatı”. İdil. 6(35). 2035-2059.
  • Brady, B. ve Barton G. (2013). Exploring the Image of Drapery in Works of Art, http://jur.byu.edu/?p=7601. (Erişim Tarihi:25.09.2021)
  • Cevizci A. (2013). “Temsil”, Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları
  • Çalışkan S. (2019). “Gülsün Karamustafa’nın Eserlerinde Köyden Kente Göç ve Kimlik Olgusu”. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (E-Issn: 2602-4314) 3(2) 97-106.
  • Doğan, H. (1995), “Christo ve Paketlenen Parlamento Binası”. Yapı Dergisi (163). 104-111.
  • Dixon, A. G. (2016). Drapery and the Secret History of Painting, https://www.christies.com/features/Drapery-and-the-secret-history-of-painting-7152-1.aspx Erişim tarihi:22.09.2021)
  • Francalanci, E. (2012). Nesnelerin Estetiği. (D. Kundakçı, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Gaiger, J. (2003). Frameworks for Modern Art. Singapore: Open University Press.
  • Goodman, N. (1976). Languages of Art an Approach to a Theory of Symbols, Hackett Publishing Company, INC, Indianapolis, USA.
  • Hogarth, W. (1753). The Analysis of Beauty. C. Davis, (Ed.). London: Printed by John Reeves
  • Hollander, A. (1975). The Fabrıc of Vısıon: The Role Of Drapery In Art Source. The Georgia Review 29-2. 414-465.
  • Keser,C. S. ve Oskay, N. (2015). Çevresel Sanat Bağlamında Christo- Jeanne Claude Çiftinin Disiplinlerarası Üç Boyutlu Tasarım Uygulamalarında Tekstil Kullanımı. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (10/14) 71-88. (https://www.researchgate.net/publication/309390279_ (Erişim Tarihi: 21.10.2021)
  • Kimmelman, M. (1995) “Büyük ve Eğlenceliydi, daha ne olsun?” (M. Mjaanes, Çev.) Türkiye’de Sanat Dergisi, (20). 56-57
  • Merdaner, E. (2016). Joseph Beuys-Sanatı ve Felsefesine Bir Bakış, İstanbul: Tekhne Yayınları
  • Özkendirci, B. (2019). “Çağdaş Sanatta Bireyin Giysiyle Temsil Edilmesi” Sdü Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. 12(24) 677-693.
  • Palumbo, J. (2021). The Arc de Triomphe is wrapped in fabric, a vision six decades in the making, https://edition.cnn.com/style/article/christo-arc-de-triomphe-wrappedcompleted/index.html (Erişim Tarihi: 13.10.2021)
  • Platon, (2014). Devlet. (S. Eyüpoğlu ve A. Cimsöz, Çev.) H. Ali Yücel Klasikleri Dizisi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Ramond, S. (2020). Drape Exhibition Catalog, Directeur Général Du Pôle des Musées D’art de Lyon MBA MAC, 203
  • Sharples, V. (2021). Somnia Tarot Nicholas Bruno, https://www.somniatarot.com/ (Erişim Tarihi: 15.10.2021)
  • Tan, F. (2020). Çağdaş Sanatın Otantik Formu: Nuveen Barwari, https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2020/07/12/cagdas-sanatin-otantik-formunuveen-barwari (Erişim Tarihi:14.10.2021)
  • Turton, T. (2012). The ‘Maternal’ Feminist: Exploring The Primal in Women’s Art Studies in the Maternal, 4(1).
  • Yurtalan, A. (2019). Ahmet Güneştekin Berlin’de, https://sonmansethaber.wordpress.com/2019/03/15/ahmet-gunestekinin-berlinde/ (Erişim Tarihi: 15.10.2021)

FABRİC AS AN OBJECT OF EXPRESSION IN ART

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 13, 68 - 85, 30.12.2021

Öz

Its history dates back to the beginning of humanity; fabric that meets instinctive emotional states
such as protection, covering continued its existence by filling the body and vital areas over time. In
addition to this physical mission, fabric has also been used as a means of expression from ancient
times to today's art. In this study, the semantic transformations of the fabric in the art historical
process were examined. The stylistic differences of the fabric in the works of art were emphasized ,
and the semantic and intellectual contributions of the fabric in the works of art were examined. In
the research, a literature review was made using the qualitative research method, and in the first
stage of data collection, the visual and imaginary representations of the fabric from ancient times to
the present were tried to be explained. The metaphors and analyzes conveyed by the fabric are
explained through the sample works that deal with the fabric as an object of representation. In the
research, especially the relationship of fabric with the concepts of naturalism, sanctity, purity and
sublimity in the Early Renaissance period was mentioned. With the expansion of the possibilities of
expression in modern art, the transformation of the fabric into an object of expression that appeals
to the senses and in the process, changing new expression possibilities and representations of the
fabric have been researched until today.
This study aims to present a different perspective to fabric images in the art historical process.

Kaynakça

  • Arabalı-Koşar, S.T. (2017). “Çağdaş Sanat Disiplinleri Arası Etkileşimlerde Lif Sanatı”. İdil. 6(35). 2035-2059.
  • Brady, B. ve Barton G. (2013). Exploring the Image of Drapery in Works of Art, http://jur.byu.edu/?p=7601. (Erişim Tarihi:25.09.2021)
  • Cevizci A. (2013). “Temsil”, Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları
  • Çalışkan S. (2019). “Gülsün Karamustafa’nın Eserlerinde Köyden Kente Göç ve Kimlik Olgusu”. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (E-Issn: 2602-4314) 3(2) 97-106.
  • Doğan, H. (1995), “Christo ve Paketlenen Parlamento Binası”. Yapı Dergisi (163). 104-111.
  • Dixon, A. G. (2016). Drapery and the Secret History of Painting, https://www.christies.com/features/Drapery-and-the-secret-history-of-painting-7152-1.aspx Erişim tarihi:22.09.2021)
  • Francalanci, E. (2012). Nesnelerin Estetiği. (D. Kundakçı, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Gaiger, J. (2003). Frameworks for Modern Art. Singapore: Open University Press.
  • Goodman, N. (1976). Languages of Art an Approach to a Theory of Symbols, Hackett Publishing Company, INC, Indianapolis, USA.
  • Hogarth, W. (1753). The Analysis of Beauty. C. Davis, (Ed.). London: Printed by John Reeves
  • Hollander, A. (1975). The Fabrıc of Vısıon: The Role Of Drapery In Art Source. The Georgia Review 29-2. 414-465.
  • Keser,C. S. ve Oskay, N. (2015). Çevresel Sanat Bağlamında Christo- Jeanne Claude Çiftinin Disiplinlerarası Üç Boyutlu Tasarım Uygulamalarında Tekstil Kullanımı. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (10/14) 71-88. (https://www.researchgate.net/publication/309390279_ (Erişim Tarihi: 21.10.2021)
  • Kimmelman, M. (1995) “Büyük ve Eğlenceliydi, daha ne olsun?” (M. Mjaanes, Çev.) Türkiye’de Sanat Dergisi, (20). 56-57
  • Merdaner, E. (2016). Joseph Beuys-Sanatı ve Felsefesine Bir Bakış, İstanbul: Tekhne Yayınları
  • Özkendirci, B. (2019). “Çağdaş Sanatta Bireyin Giysiyle Temsil Edilmesi” Sdü Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. 12(24) 677-693.
  • Palumbo, J. (2021). The Arc de Triomphe is wrapped in fabric, a vision six decades in the making, https://edition.cnn.com/style/article/christo-arc-de-triomphe-wrappedcompleted/index.html (Erişim Tarihi: 13.10.2021)
  • Platon, (2014). Devlet. (S. Eyüpoğlu ve A. Cimsöz, Çev.) H. Ali Yücel Klasikleri Dizisi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Ramond, S. (2020). Drape Exhibition Catalog, Directeur Général Du Pôle des Musées D’art de Lyon MBA MAC, 203
  • Sharples, V. (2021). Somnia Tarot Nicholas Bruno, https://www.somniatarot.com/ (Erişim Tarihi: 15.10.2021)
  • Tan, F. (2020). Çağdaş Sanatın Otantik Formu: Nuveen Barwari, https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2020/07/12/cagdas-sanatin-otantik-formunuveen-barwari (Erişim Tarihi:14.10.2021)
  • Turton, T. (2012). The ‘Maternal’ Feminist: Exploring The Primal in Women’s Art Studies in the Maternal, 4(1).
  • Yurtalan, A. (2019). Ahmet Güneştekin Berlin’de, https://sonmansethaber.wordpress.com/2019/03/15/ahmet-gunestekinin-berlinde/ (Erişim Tarihi: 15.10.2021)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülşen Şefika Berber

Azize Reva Boynukalın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Berber, G. Ş., & Boynukalın, A. R. (2021). SANATTA BİR ANLATIM NESNESİ OLARAK KUMAŞ. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 6(13), 68-85.