Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 60 - 78, 31.12.2023
https://doi.org/10.25233/ijlel.1304309

Öz

Teşekkür

Prof. Dr. Türkan ARGON'a ve IJLEL yayın sorumlusu Prof. Dr. Osman TİTREK'e teşekkür ederim

Kaynakça

  • Açar, A. (2015). Öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinden Yararlanma Düzeylerine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Ada, Ş. & Şahin, C. (2007). Özerk ilköğretim okul modeli. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 341-355.
  • Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf Yönetimiyle İlgili Genel Olgular. Sınıf yönetimi, 1-14.
  • Aka M. (2014). The effect of using discovery learning strategy in teaching grammatical rules to first year general secondary student on developing their achievement and metacognitive skills. International Journal of Innovation and Scientific Research, 5(2), 146-153.
  • Akbaba, A. & Turhan, M. (2016). İlköğretim okul binalarının fiziksel sorunlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Van İli Örneği). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 341-357.
  • Akbuğa, E. (2018). Motivation Intervention Through Calculus Tasks with Science and Engineering Applications. Doctral Thesis. Texas State University, Texas.
  • Akşit, F. (2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri (Bigadiç ilköğretim öğretmenleri örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 76-101.
  • Altaş, S. S. (2019). İş değerleri, örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisinin bireysel iş performansı ve işten ayrılma eğilimi üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 1927-1944.
  • Altaş, S. S. & Kuzu, A. (2013). Örgütsel etik, örgütsel güven ve bireysel iş performansı arasındaki ilişki: Okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 1(2), 29-41.
  • Altun, S. A. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 7-17.
  • Argon, T. & Eren, A. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Arifin, H. M. (2015). The ınfluence of competence, motivation and organisational culture to high school teacher job satisfaction and performance. International Education Studies, 8(1), 38-45.
  • Atay, S. E. (2016). Kariyer Yönetiminde İş Değerleri Kavramı ve Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, T. (2010). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Özellikleri ile Ilgili Öğretmen Görüşlerinin Incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aytaç, S. (2003). Çalışma psikolojisi alanında yeni bir yaklaşım: Örgütsel sağlık. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 56 (1), 39- 59. 
  • Bağçe M. (2022). Muhasebe Meslek Mensuplarının İş Değerleri ve İş Etiği Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde: Örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2002). Etkili Okul ve Okul Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Baloğlu, M. & Balgalmış, E. (2005). İlköğretim ve ortaöğretim yöneticilerinin öz değerlerinin betimlenmesi: Tokat ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 19-31.
  • Bartels, E. M., Christensen, R., Kristensen, P. K., Bliddal, H. & Astrup, A. (2007). Efficacy and safety of the weight-loss drug rimonabant: A meta-analysis of randomised trials. The Lancet, 370 (960), 1706-1713. Başaran, İ. E. (1992). Eğitime Giriş. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bayrak, C. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Bayar, L. (2016). Demografik faktörlerin iş değerleri üzerine etkisi: İşçi sendikaları üzerine bir araştırma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 38-67.
  • Bayram, L. (2006). Geleneksel performans değerlendirme yöntemlerine yeni bir alternatif: 360 derece performans değerlendirme. Sayıştay Dergisi, 62, 47-65.
  • Berdibek E. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının Okul Yöneticilerinin Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Boylu, Y., Pelit, E. & Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine bir araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(511), 55-74.
  • Bozkurt, S. & Doğan, A. (2013). İş değerleri ile iş etiği arasındaki ilişkinin incelenmesi: kamu ve özel sektör çalışanlarına yönelik bir araştırma. Business and Economics Research Journal, 4(4),71-86.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büte, M. (2011). Etik iklim, örgütsel güven ve bireysel performans arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 171-192.
  • Büyükbeşe, T. (2012). Güçlendirici Liderliğin Çalışan Performansı ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi: Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Büyükgöze, H. & Özdemir, M. (2017). İş doyumu ile öğretmen performansı ilişkisinin duygusal olaylar kuramı çerçevesinde incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 311-325.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16), 103-119.
  • Can, A. (2015). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde Örgütsel Adanma ve Öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cullen, J. B., Parboteeah, K. P. & Victor, B. (2003). The effects of ethical climates on organizational commitment: A two-study analysis. Journal of Business Ethics, 46(2), 127-141.
  • Cüceloğlu, D. & Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen Olmak Bir Can’a Dokunmak. (14. Baskı). İstanbul: Final Kültür Sanat.
  • Çelik, G. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Etik İkilemler. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, V. (1997). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelikten, M. & Özkan, H. H. (2018). Öğretmen performans değerlendirme sistemi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 806-824.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Çetin M. & Duman S. (2022). Öğretmenlerin yüksek performans algısı ve performans değerlendirme uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56, 233-252.
  • Çöl, G. (2008). Algılanan güçlendirmenin iş gören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46.
  • Dee, J. R., Henkin, A. B. & Singleton, C. A. (2006). Organizational commitment of teachers in urban schools: Examining the effects of team structures. Urban Education, 41(6), 603-627.
  • Dee, T. S. & Wyckoff, J. (2015). Incentives, selection and teacher performance: Evidence from IMPACT. Journal of Policy Analysis and Management, 34(2), 267- 297.
  • Değirmencioğlu Y. (2009). Özel ve Resmi Ortaöğretim Kurumları ile Dershanelerde Çalışan Öğretmen ve Yöneticilerin İş Değerlerinin Çok Boyutlu Olarak İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir S. & Çobanoğlu N. (2022). Eğitim örgütlerinde iş yaşamında yalnızlık ile yaşam doyumu ilişkisi: İşle bütünleşmenin aracı rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 21(82), (546-558).
  • Demir, E. & Köse, M. (2016). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğretmen görüşleri. Akademik Bakış Dergisi, 53, 38-57.
  • Demir, S. (2014). Etik İklimin Öğretmen ve Öğrencilerin Güven ve Motivasyon Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Demir, S. & Karakuş, M. (2015). Etik iklim ile öğretmen ve öğrencilerin güven ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 21(2), 183-212.
  • Develi, A. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, Etik İklim ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı. Yüksek Lisans Tezi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dickson, M. W., Smith, D. B., Grojean, M. W. & Ehrhart, M. (2001). An organizational climate regarding ethics: The outcome of leader values and the practices that reflect them. The Leadership Quarterly, 12(2), 197-217.
  • Dose, J. J. (1997). Work values: An integrative framework and illustrative application to organizational socialization. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 70(3), 219-240.
  • Elizur, D. (1984). Facets of work values: A structural analysis of work outcomes. Journal of Applied Psychology, 69(3), 379-389.
  • Elizur, D. & Sagie, A. (1999). Facets of personal values: A structural analysis of life and work values. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 73-87.
  • Elizur, D., Borg, I., Hunt, R. & Beck, I. M. (1991). The structure of work values, a cross cultural comparison. Journal of Organizational Behavior. 12 (1), 21-38.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Eren, S. S. & Hayatoğlu, Ö. (2011). Etik iklimin satış elemanlarının iş tutumlarına ve iş performanslarına etkisi: İlaç sektöründe bir uygulama. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 7(14), 109-128.
  • Ergül E. B. (2009). Ortaöğretim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve İş Değerleri Arasındaki İlişki (Üsküdar İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eskicumalı, A. (2014). Eğitimin Temel Kavramları. Yüksel Özden ve Selahattin Turan (Ed.) Eğitim Bilimine Giriş (2-22). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Eyidoğan, Ö. (2013). Etik İklimin Örgütsel İletişim Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fidan, M. (2015). Öğretmen algılarına göre ilköğretim kurumlarındaki örgütsel değerler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(2), 335-348.
  • Friedman, I. A. (1999). Teacher-perceived work autonomy: The concept and its measurement. Educational and Psychological Measurement, 59(1), 58-76.
  • Georgel, J. M. & Jones, G. R. (1997). Experiencing work: Values, attitudes and moods. Human Relations, 50(4), 393-416.
  • Gökçen (2021). Çalışanların İş Değerlerinin Yenilikçi İş Davranışına ve İş Performansına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın.
  • Gül, H., Oktay, E. & Gökçe, H. (2008). İş tatmini, stres, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve performans arasındaki ilişkiler: Sağlık sektöründe bir uygulama. Akademik Bakış, 15, 1-11.
  • Hatipoğlu, A. & Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4), 1012-1034.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: The commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press.
  • Homans, G. C. (1958). Social behavior as exchange. American Journal of Sociology, 63(6), 597-606. Hunt, S.D, Wood, V.R & Chonko, L.B (1989). Pazarlamada kurumsal etik değerler ve örgütsel bağlılık. Pazarlama Dergisi, 53(3), 79-90.
  • İnce, M., Bedük, A. & Aydoğan, E. (2004). Örgütlerde takım çalışmasına yönelik etkin liderlik nitelikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 425-446.
  • Jacob, B., Rockoff, J. E., Taylor, E. S., Lindy, B. & Rosen, R. (2016). Teacher applicant hiring and teacher performance: Evidence from DC public schools (No.22054). National Bureau of Economic Research.
  • Jaramillo, F Mulki J. & Locander, W. B. (2006). Effects of ethical climate and supervisory trust on salespersons job attitudes and ıntentions to quit. Journal of Personal Selling & Sales Management, 26(1), 19-26.
  • Kalleberg, A., L. (1977). Work values and job rewards: A theory of job satisfaction. American Sociological Review, 124-143.
  • Karademir, S. (2019). Otel İşletmelerinde Kullanılan Sadakat Program Kartlarının Müşteri Memnuniyeti ve Bağlılığına Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, E. (2009). Eğitim Yönetiminde İş Değerleri ve Örgüt Kültürü. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Karayaman, S. (2021). Okul yöneticilerini etik ikileme iten baskı ve güç kaynaklarının okul kademelerine göre incelenmesi. İnsan & İnsan, 8 (27), 235-253.
  • Kaya, B. (2010). Öğretim Elemanlarının İş Değerleri Açısından Örgütsel Davranış Modellerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Osman Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, Ç. & Başkaya, R. (2016). The roles of organizational and ethical climate on individual performance of employees. Business Management Dynamics, 5(8), 27.
  • Kayaalp, E. & Özdemir, T. Y. (2020). Öğretmenlerin örgütsel sessizlik, örgütsel yalnızlık ve örgütsel yabancılaşma algılarının örgütsel sinizm düzeyleriyle ilişkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 101-113.
  • Kayar, S. (2015). Örgüt İklimi ve Örgütsel Vatandaşlığın Çalışan Performansına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaymak, E. & Titrek, O. (2021). Öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik özyeterlilik ölçütlerini inceleme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 104-134.
  • Kılıç, M.Y. (2019). Okullarda yöneticinin sağladığı etik iklimin, örgütsel bağlılık ve öğretmen performansına etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 8(3), 888-836.
  • Kılınç, E. (2012). Hekim ve Hemşirelerde Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Örgütsel Sessizlik, Çalışan Performansı ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 47-70.
  • Klenke, K. (2005). The internal theatre of the authentic leader: Integrating cognitive, affective, conative and spiritual facets of authentic leadership. Authentic Leadership Theory and Practice: Origins, Effects and Development, 3, 155-182.
  • Knoop, R. (1994). Work values and job satisfaction. The Journal of Psychology, 128(6), 683-690.
  • Kocayiğit, A. & Sağnak, M. (2012). İlköğretim okullarında etik iklimin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 183-197.
  • Koçak, E. (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Yetki Devri, Otonomi ve Hesap Verebilirliklerine İlişkin Algılarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Korkmaz, M. (2005). Duyguların ve liderlik stillerinin öğretmenlerin performansı üzerinde etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 11(3), 401-422.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
  • Kubat, U. & Kuruüzüm, A. (2010). İş değerleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir yapısal denklem modelleme yaklaşımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 487-505.
  • Kuçuradi, I. (2003). Etik ve etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, 423(1), 7-9.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S. & Çetin, E. (2010). İşe bağlılığı etkileyen faktörler: imalat ve hizmet sektörlerinde karşılaştırmalı bir analiz. Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı Dergisi, 53, 183-198.
  • Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of İnformation Science, 33(2), 135-149.
  • Lishchinsky S. O. & Rosenblatt, Z. (2010). School ethical climate and teachers' voluntary absence. Journal of Educational Administration,48(2),164-181.
  • Little, D. (1995). Learning as dialogue: The dependence of learner autonomy on teacher autonomy. System, 23(2), 175–181.
  • Locke, E. A. & Henne, D. (1986). Work motivation theories. International Review of Industrial and Organizational Psychology, 1, 1-35.
  • Lyons, C. A. (2003). Teaching struggling readers: How to use brain-based research to maximize learning. Portsmouth, Heinemann Educational Books, 8(2), 83-85.
  • Meral, E. & Alpkan, L. (2006). Etik iklimin örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 141-170.
  • Ordu, A. (2019). Öğretmenlik Mesleği İçin Etik İlkeler ve Etik İlkelere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özcan, E. B., (2008). Örgütsel Bağlılık ve İş Değerleri Arasındaki İlişki: Adana İlinde Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özdemir, F. (2006). Örgütsel İklimin İş Tatmin Düzeyine Etkisi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özdemir, M. & Yirmibeş, A. (2016). Okullarda liderlik ekibi uyumu ve öğretmen performansı ilişkisinde iş doyumunun aracı etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 323-348.
  • Özmen, Ö.N.T., Arbak, Y. & Süral Ö., P. (2007). Adalete verilen değerin adalet algıları üzerindeki etkisinin sorgulanmasına ilişkin bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 7 (1), 17- 33.
  • Özmete, E. (2007). İş Yaşamında Değerler. İstanbul: Kedim Yayınları.
  • Parboteeah, K.P., Cullen J.B., Victor B. & Sakano T. (2005). National culture and ethical climates: Acomparison of u.s. and japanese accounting firms. Management International Review, 45(4), 459-481.
  • Pelit, E. & Güçer, E. (2007). İşletme yöneticilerinin çalışanlara karşı davranışlarının iş etiği kapsamında değerlendirilmesine ilişkin bir araştırma. Seyahat ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 1, 32-49.
  • Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş. (Çev. Atayman, V. & Sezer, G.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pope, N. G. (2019). The effect of teacher ratings on teacher performance. Journal of Public Economics, 172(2019), 84-110.
  • Randall, V. R. (1999). Increasing retention and ımproving performance: Practical advice on using cooperative learning in law schools. TM Cooley L. Reviev, 16, 201-273.
  • Ravlin E.C. & Meglino B. M. (1987). Effects of values on perception and decision Making: A study of alternative work value measures. Journal of Applied Psychology, 4 (72), 666-673.
  • Rodríguez, M. C., Hinojosa, L. M. M. & Ramírez, M. T. G. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrésy burnout en profesores universitarios/Evaluation of teacher performance, stress and burnout in university professors. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-22.
  • Roe, R. A. & Ester, P. (1999). Values and work: Empirical findings and theoretical perspective. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 1-21.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: The Free Press.
  • Ros, M., Schwartz, S. H. & Surkiss, S. (1999). Basic individual values, work values, and the meaning of work. Applied psychology, 48(1), 49-71.
  • Sabuncuoğlu, Z (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Bursa: Ezgi Yayınevi.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2011). İşletme Etiği (1. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 30(135), 50-57.
  • Sarıkaya, E. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılıkları ve Performansları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saylık, A. & Demir, S. (2021). Okul yöneticisinin başvurduğu politik taktiklerin algılanan etik iklim üzerindeki rolü. Journal of History School, 51, 1174- 1190.
  • Saylık, A. & Memduhoglu, H. B. (2021). Informal relationships as a predictor of organizational commitment in schools of Turkey as a collectivist society. International Online Journal of Educational Sciences, 13(4), 1218-1234.
  • Schwepker, C. H. (2001). Ethical climate's relationship to job satisfaction, organizational commitment and turnover intention in the salesforce. Journal of Business Research, 54(1), 39-52.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sertgöz, S. (2005). Performans değerlendirmenin çalışan motivasyonu üzerindeki etkisi. Yalım, Deniz (ed.) İnsan Kaynaklarında Yeni Eğilimler: 63-67, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Short, P. M. (1994). Defining teacher empowerment. Education, 114(4), 488-493.
  • Sığrı, Ü. (2007). Kamu ve özel sektörlerdeki kişisel ve örgütsel değerlerin uyumlaştırılması üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), (18), 49–62.
  • Singhapakdi, A., Kraft, K. L., Vitell, S. J. & Rallapalli, K. C. (1995). The perceived ımportance of ethics and social responsibility on organizational effectiveness: A survey of marketers. Journal of Academy of Marketing Science, 23(1), 49-56.
  • Steinberg, M. P. & Garrett, R. (2016). Classroom composition and measured teacher performance: What do teacher observation scores really measure? Educational Evaluation and Policy Analysis, 38(2), 293-317.
  • Sverko, B. (1998). The work importance study: Recent changes of values in croatia. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 89-102.
  • Şahin, B. (2015). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Davranışları ile Okul Müdürlerinin Etik Liderlik Davranışları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Şehitoğlu, Y. & Zehir, C. (2010). Türk kamu kuruluşlarında çalışan performansının, çalışan sessizliği ve örgütsel vatandaşlık davranışı bağlamında incelenmesi. Amme İdare Dergisi, 43(4), 87-110.
  • Şenel, T. & Buluç, B. (2016). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 9(4), 1-12.
  • Şentürken, C. & Oğuz, A. (2020). Orta öğretim öğretmenlerinin özerklik davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişki. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 15 (25), 3262-3283.
  • Şimşek, S. & Erdem, A. R. (2016). Aday öğretmenlerin mesleki değer düzeyi hakkındaki görüşleri. INES 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 3-5 Kasım 2016, Side/Antalya, Türkiye, Sözlü Bildiri, Bildiri kitabı, 4318 – 4325.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2004). Eğitimde Mükemmellik Anlayışı: Etkili Okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tanatar, E. & Alpaydın, Y. (2019). Öğretmenlerin iş değerleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 14(3).
  • Tepe, H. (1997). Etik ve Meslek Etikleri: Kavram ve Sorunlar. III. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi ve Sergisi. İzmir: MMO Yayın No: 203/3.
  • Tepe, H. (2009). Basın Etiği ya da Basının Etik Sorunları. (Haz: Harun Tepe). Etik ve Meslek Etikleri (2. Baskı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 141-158.
  • Tezuçar, C. (2019). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkeleri Benimseme Düzeyleri ile Etkili Öğretmen Özellik ve Davranışlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Titrek, O. (2010). Okul çalışanlarının coğrafyaya ilişkin örgütsel adalet algılarının sosyo-kültüre göre değişimi. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 38 (1), 179-197.
  • Tokay, T. (2001). Örgütsel Stres ve Performans İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Topaloğlu, M., Koç, H. & Yavuz, E. (2008). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bazı temel faktörler açısından analizi. Kamu-İş Dergisi, 9(4), 201-218.
  • Toprakçı E., Bozpolat E. & Buldur S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. E-International Journal of Educational Research 1(2), 35-50.
  • Troman, G. & Raggl, A. (2008). Primary teacher commitment and the attractions of teaching. Pedagogy, Culture & Society, 16(1), 85-99.
  • Turan, S. & Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar, 6(2), 227-259.
  • Tutar, H. & Altınöz, M. (2010). Örgütsel iklimin iş gören performansı üzerine etkisi: Ostim imalât işletmeleri çalışanları üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 65(2), 282.
  • Uğurlu, C. T. (2009). Ethical education in Turkish national education laws. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1078-1082.
  • Uygur, A. (2007). Örgütsel bağlılık i̇le i̇şgören performansi i̇li̇şki̇si̇ni̇ i̇ncelemeye yöneli̇k bi̇r alan araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 71-85.
  • Van Pletsen, (1988). The Official Yearbook of the Republic of South Africa, 260.
  • Victor, B. & Cullen, J. B. (1987). A theory and measure of ethical climates in organizations. Research in Corporate Social Performance and Policy, 9, 51-71.
  • Victor, B. & J.B. Cullen. (1988). The organizational bases of ethical work climate. Administrative Science Quarterly, 33(1), 101-125.
  • Vural, Z. B. A. & Coşkun, G. (2007). Örgüt Kültürü: İletişim, Liderlik, Motivasyon, Bağlılık, Performans Açısından Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Williams, G. C. (1979). The question of adaptive sex ratio in outcrossed vertebrates. Proceedings of the royal society of london. Series B. Biological Sciences, 205(1161), 567-580.
  • Wimbuch, J. C. & Shepard, J. M. (1994). Toward an understanding of ethical climate, ıts relationship to ethical behavior and supervisory ınfluence. Journal of Business Ethics, 13(8), 637-647.
  • Yazıcıoğlu, İ. (2010). Örgütlerde iş tatmini ve iş gören performansı ilişkisi: Türkiye ve Kazakistan karşılaştırması. Bilig, 55(1), 243-264.
  • Yıldırım, K. (2009). Value education experiences of Turkish class teachers: A phenomological approach. Eğitim Araştırmaları, 9(35), 165- 184.
  • Yıldız, O. Dağdeviren, M. & Çetinyokuş, T. (2008). İş gören performansının değerlendirilmesi için bir karar destek sistemi ve uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(1), 239–248.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim Yönetiminde Değerler. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 385-402.

Teachers’ Views on Work Values, Employee Performance and Ethical Climate

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 60 - 78, 31.12.2023
https://doi.org/10.25233/ijlel.1304309

Öz

This research aimed to determine high school teachers’ views on work values, employee performance and ethical climate and to examine the relationship between these views. The population of the research consisted of 285 teachers employed in Bolu province central district high schools in the 2020-2021 academic year. Work Values Scale, Employee Performance Scale and Ethical Climate Scale were used as data collection tools in this study conducted with the survey model. Standard deviation, mean and Pearson Correlation analysis were performed as data analysis. According to the findings, teachers selected “Agree” regarding work values, employee performance and ethical climate. Significant moderate positive relationships were found between Employee Performance Scale and Work Values Scale and its sub-dimensions, between Ethical Climate Scale and Work Values Scale and its sub-dimensions, and between Employee Performance scale and Ethical Climate Scale. Based on the research results, it can be suggested to enrich the educational settings where teachers can implement work values with determination in line with the principles they have adopted. For this purpose, administrators’ rewarding teacher behaviors related to work values by emphasizing their contribution to their professional performance in board meetings and in the teachers' room will increase the frequency of these behaviors at the school and teachers’ level of awareness about these issues will improve. It can also be suggested to include courses during internships and in-service trainings to increase teachers' sensitivity to the ethical climate created in the school.

Kaynakça

  • Açar, A. (2015). Öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinden Yararlanma Düzeylerine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Ada, Ş. & Şahin, C. (2007). Özerk ilköğretim okul modeli. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 341-355.
  • Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf Yönetimiyle İlgili Genel Olgular. Sınıf yönetimi, 1-14.
  • Aka M. (2014). The effect of using discovery learning strategy in teaching grammatical rules to first year general secondary student on developing their achievement and metacognitive skills. International Journal of Innovation and Scientific Research, 5(2), 146-153.
  • Akbaba, A. & Turhan, M. (2016). İlköğretim okul binalarının fiziksel sorunlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Van İli Örneği). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 341-357.
  • Akbuğa, E. (2018). Motivation Intervention Through Calculus Tasks with Science and Engineering Applications. Doctral Thesis. Texas State University, Texas.
  • Akşit, F. (2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri (Bigadiç ilköğretim öğretmenleri örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 76-101.
  • Altaş, S. S. (2019). İş değerleri, örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisinin bireysel iş performansı ve işten ayrılma eğilimi üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 1927-1944.
  • Altaş, S. S. & Kuzu, A. (2013). Örgütsel etik, örgütsel güven ve bireysel iş performansı arasındaki ilişki: Okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 1(2), 29-41.
  • Altun, S. A. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 7-17.
  • Argon, T. & Eren, A. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Arifin, H. M. (2015). The ınfluence of competence, motivation and organisational culture to high school teacher job satisfaction and performance. International Education Studies, 8(1), 38-45.
  • Atay, S. E. (2016). Kariyer Yönetiminde İş Değerleri Kavramı ve Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, T. (2010). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Özellikleri ile Ilgili Öğretmen Görüşlerinin Incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aytaç, S. (2003). Çalışma psikolojisi alanında yeni bir yaklaşım: Örgütsel sağlık. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 56 (1), 39- 59. 
  • Bağçe M. (2022). Muhasebe Meslek Mensuplarının İş Değerleri ve İş Etiği Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde: Örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2002). Etkili Okul ve Okul Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Baloğlu, M. & Balgalmış, E. (2005). İlköğretim ve ortaöğretim yöneticilerinin öz değerlerinin betimlenmesi: Tokat ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 19-31.
  • Bartels, E. M., Christensen, R., Kristensen, P. K., Bliddal, H. & Astrup, A. (2007). Efficacy and safety of the weight-loss drug rimonabant: A meta-analysis of randomised trials. The Lancet, 370 (960), 1706-1713. Başaran, İ. E. (1992). Eğitime Giriş. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bayrak, C. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Bayar, L. (2016). Demografik faktörlerin iş değerleri üzerine etkisi: İşçi sendikaları üzerine bir araştırma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 38-67.
  • Bayram, L. (2006). Geleneksel performans değerlendirme yöntemlerine yeni bir alternatif: 360 derece performans değerlendirme. Sayıştay Dergisi, 62, 47-65.
  • Berdibek E. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının Okul Yöneticilerinin Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Boylu, Y., Pelit, E. & Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine bir araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(511), 55-74.
  • Bozkurt, S. & Doğan, A. (2013). İş değerleri ile iş etiği arasındaki ilişkinin incelenmesi: kamu ve özel sektör çalışanlarına yönelik bir araştırma. Business and Economics Research Journal, 4(4),71-86.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büte, M. (2011). Etik iklim, örgütsel güven ve bireysel performans arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 171-192.
  • Büyükbeşe, T. (2012). Güçlendirici Liderliğin Çalışan Performansı ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi: Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Büyükgöze, H. & Özdemir, M. (2017). İş doyumu ile öğretmen performansı ilişkisinin duygusal olaylar kuramı çerçevesinde incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 311-325.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16), 103-119.
  • Can, A. (2015). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde Örgütsel Adanma ve Öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cullen, J. B., Parboteeah, K. P. & Victor, B. (2003). The effects of ethical climates on organizational commitment: A two-study analysis. Journal of Business Ethics, 46(2), 127-141.
  • Cüceloğlu, D. & Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen Olmak Bir Can’a Dokunmak. (14. Baskı). İstanbul: Final Kültür Sanat.
  • Çelik, G. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Etik İkilemler. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, V. (1997). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelikten, M. & Özkan, H. H. (2018). Öğretmen performans değerlendirme sistemi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 806-824.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Çetin M. & Duman S. (2022). Öğretmenlerin yüksek performans algısı ve performans değerlendirme uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56, 233-252.
  • Çöl, G. (2008). Algılanan güçlendirmenin iş gören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46.
  • Dee, J. R., Henkin, A. B. & Singleton, C. A. (2006). Organizational commitment of teachers in urban schools: Examining the effects of team structures. Urban Education, 41(6), 603-627.
  • Dee, T. S. & Wyckoff, J. (2015). Incentives, selection and teacher performance: Evidence from IMPACT. Journal of Policy Analysis and Management, 34(2), 267- 297.
  • Değirmencioğlu Y. (2009). Özel ve Resmi Ortaöğretim Kurumları ile Dershanelerde Çalışan Öğretmen ve Yöneticilerin İş Değerlerinin Çok Boyutlu Olarak İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir S. & Çobanoğlu N. (2022). Eğitim örgütlerinde iş yaşamında yalnızlık ile yaşam doyumu ilişkisi: İşle bütünleşmenin aracı rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 21(82), (546-558).
  • Demir, E. & Köse, M. (2016). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğretmen görüşleri. Akademik Bakış Dergisi, 53, 38-57.
  • Demir, S. (2014). Etik İklimin Öğretmen ve Öğrencilerin Güven ve Motivasyon Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Demir, S. & Karakuş, M. (2015). Etik iklim ile öğretmen ve öğrencilerin güven ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 21(2), 183-212.
  • Develi, A. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, Etik İklim ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı. Yüksek Lisans Tezi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dickson, M. W., Smith, D. B., Grojean, M. W. & Ehrhart, M. (2001). An organizational climate regarding ethics: The outcome of leader values and the practices that reflect them. The Leadership Quarterly, 12(2), 197-217.
  • Dose, J. J. (1997). Work values: An integrative framework and illustrative application to organizational socialization. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 70(3), 219-240.
  • Elizur, D. (1984). Facets of work values: A structural analysis of work outcomes. Journal of Applied Psychology, 69(3), 379-389.
  • Elizur, D. & Sagie, A. (1999). Facets of personal values: A structural analysis of life and work values. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 73-87.
  • Elizur, D., Borg, I., Hunt, R. & Beck, I. M. (1991). The structure of work values, a cross cultural comparison. Journal of Organizational Behavior. 12 (1), 21-38.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Eren, S. S. & Hayatoğlu, Ö. (2011). Etik iklimin satış elemanlarının iş tutumlarına ve iş performanslarına etkisi: İlaç sektöründe bir uygulama. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 7(14), 109-128.
  • Ergül E. B. (2009). Ortaöğretim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve İş Değerleri Arasındaki İlişki (Üsküdar İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eskicumalı, A. (2014). Eğitimin Temel Kavramları. Yüksel Özden ve Selahattin Turan (Ed.) Eğitim Bilimine Giriş (2-22). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Eyidoğan, Ö. (2013). Etik İklimin Örgütsel İletişim Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fidan, M. (2015). Öğretmen algılarına göre ilköğretim kurumlarındaki örgütsel değerler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(2), 335-348.
  • Friedman, I. A. (1999). Teacher-perceived work autonomy: The concept and its measurement. Educational and Psychological Measurement, 59(1), 58-76.
  • Georgel, J. M. & Jones, G. R. (1997). Experiencing work: Values, attitudes and moods. Human Relations, 50(4), 393-416.
  • Gökçen (2021). Çalışanların İş Değerlerinin Yenilikçi İş Davranışına ve İş Performansına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın.
  • Gül, H., Oktay, E. & Gökçe, H. (2008). İş tatmini, stres, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve performans arasındaki ilişkiler: Sağlık sektöründe bir uygulama. Akademik Bakış, 15, 1-11.
  • Hatipoğlu, A. & Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4), 1012-1034.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: The commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press.
  • Homans, G. C. (1958). Social behavior as exchange. American Journal of Sociology, 63(6), 597-606. Hunt, S.D, Wood, V.R & Chonko, L.B (1989). Pazarlamada kurumsal etik değerler ve örgütsel bağlılık. Pazarlama Dergisi, 53(3), 79-90.
  • İnce, M., Bedük, A. & Aydoğan, E. (2004). Örgütlerde takım çalışmasına yönelik etkin liderlik nitelikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 425-446.
  • Jacob, B., Rockoff, J. E., Taylor, E. S., Lindy, B. & Rosen, R. (2016). Teacher applicant hiring and teacher performance: Evidence from DC public schools (No.22054). National Bureau of Economic Research.
  • Jaramillo, F Mulki J. & Locander, W. B. (2006). Effects of ethical climate and supervisory trust on salespersons job attitudes and ıntentions to quit. Journal of Personal Selling & Sales Management, 26(1), 19-26.
  • Kalleberg, A., L. (1977). Work values and job rewards: A theory of job satisfaction. American Sociological Review, 124-143.
  • Karademir, S. (2019). Otel İşletmelerinde Kullanılan Sadakat Program Kartlarının Müşteri Memnuniyeti ve Bağlılığına Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, E. (2009). Eğitim Yönetiminde İş Değerleri ve Örgüt Kültürü. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Karayaman, S. (2021). Okul yöneticilerini etik ikileme iten baskı ve güç kaynaklarının okul kademelerine göre incelenmesi. İnsan & İnsan, 8 (27), 235-253.
  • Kaya, B. (2010). Öğretim Elemanlarının İş Değerleri Açısından Örgütsel Davranış Modellerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Osman Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, Ç. & Başkaya, R. (2016). The roles of organizational and ethical climate on individual performance of employees. Business Management Dynamics, 5(8), 27.
  • Kayaalp, E. & Özdemir, T. Y. (2020). Öğretmenlerin örgütsel sessizlik, örgütsel yalnızlık ve örgütsel yabancılaşma algılarının örgütsel sinizm düzeyleriyle ilişkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 101-113.
  • Kayar, S. (2015). Örgüt İklimi ve Örgütsel Vatandaşlığın Çalışan Performansına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaymak, E. & Titrek, O. (2021). Öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik özyeterlilik ölçütlerini inceleme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 104-134.
  • Kılıç, M.Y. (2019). Okullarda yöneticinin sağladığı etik iklimin, örgütsel bağlılık ve öğretmen performansına etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 8(3), 888-836.
  • Kılınç, E. (2012). Hekim ve Hemşirelerde Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Örgütsel Sessizlik, Çalışan Performansı ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 47-70.
  • Klenke, K. (2005). The internal theatre of the authentic leader: Integrating cognitive, affective, conative and spiritual facets of authentic leadership. Authentic Leadership Theory and Practice: Origins, Effects and Development, 3, 155-182.
  • Knoop, R. (1994). Work values and job satisfaction. The Journal of Psychology, 128(6), 683-690.
  • Kocayiğit, A. & Sağnak, M. (2012). İlköğretim okullarında etik iklimin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 183-197.
  • Koçak, E. (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Yetki Devri, Otonomi ve Hesap Verebilirliklerine İlişkin Algılarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Korkmaz, M. (2005). Duyguların ve liderlik stillerinin öğretmenlerin performansı üzerinde etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 11(3), 401-422.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
  • Kubat, U. & Kuruüzüm, A. (2010). İş değerleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir yapısal denklem modelleme yaklaşımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 487-505.
  • Kuçuradi, I. (2003). Etik ve etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, 423(1), 7-9.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S. & Çetin, E. (2010). İşe bağlılığı etkileyen faktörler: imalat ve hizmet sektörlerinde karşılaştırmalı bir analiz. Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı Dergisi, 53, 183-198.
  • Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of İnformation Science, 33(2), 135-149.
  • Lishchinsky S. O. & Rosenblatt, Z. (2010). School ethical climate and teachers' voluntary absence. Journal of Educational Administration,48(2),164-181.
  • Little, D. (1995). Learning as dialogue: The dependence of learner autonomy on teacher autonomy. System, 23(2), 175–181.
  • Locke, E. A. & Henne, D. (1986). Work motivation theories. International Review of Industrial and Organizational Psychology, 1, 1-35.
  • Lyons, C. A. (2003). Teaching struggling readers: How to use brain-based research to maximize learning. Portsmouth, Heinemann Educational Books, 8(2), 83-85.
  • Meral, E. & Alpkan, L. (2006). Etik iklimin örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 141-170.
  • Ordu, A. (2019). Öğretmenlik Mesleği İçin Etik İlkeler ve Etik İlkelere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özcan, E. B., (2008). Örgütsel Bağlılık ve İş Değerleri Arasındaki İlişki: Adana İlinde Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özdemir, F. (2006). Örgütsel İklimin İş Tatmin Düzeyine Etkisi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özdemir, M. & Yirmibeş, A. (2016). Okullarda liderlik ekibi uyumu ve öğretmen performansı ilişkisinde iş doyumunun aracı etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 323-348.
  • Özmen, Ö.N.T., Arbak, Y. & Süral Ö., P. (2007). Adalete verilen değerin adalet algıları üzerindeki etkisinin sorgulanmasına ilişkin bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 7 (1), 17- 33.
  • Özmete, E. (2007). İş Yaşamında Değerler. İstanbul: Kedim Yayınları.
  • Parboteeah, K.P., Cullen J.B., Victor B. & Sakano T. (2005). National culture and ethical climates: Acomparison of u.s. and japanese accounting firms. Management International Review, 45(4), 459-481.
  • Pelit, E. & Güçer, E. (2007). İşletme yöneticilerinin çalışanlara karşı davranışlarının iş etiği kapsamında değerlendirilmesine ilişkin bir araştırma. Seyahat ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 1, 32-49.
  • Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş. (Çev. Atayman, V. & Sezer, G.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pope, N. G. (2019). The effect of teacher ratings on teacher performance. Journal of Public Economics, 172(2019), 84-110.
  • Randall, V. R. (1999). Increasing retention and ımproving performance: Practical advice on using cooperative learning in law schools. TM Cooley L. Reviev, 16, 201-273.
  • Ravlin E.C. & Meglino B. M. (1987). Effects of values on perception and decision Making: A study of alternative work value measures. Journal of Applied Psychology, 4 (72), 666-673.
  • Rodríguez, M. C., Hinojosa, L. M. M. & Ramírez, M. T. G. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrésy burnout en profesores universitarios/Evaluation of teacher performance, stress and burnout in university professors. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-22.
  • Roe, R. A. & Ester, P. (1999). Values and work: Empirical findings and theoretical perspective. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 1-21.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: The Free Press.
  • Ros, M., Schwartz, S. H. & Surkiss, S. (1999). Basic individual values, work values, and the meaning of work. Applied psychology, 48(1), 49-71.
  • Sabuncuoğlu, Z (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Bursa: Ezgi Yayınevi.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2011). İşletme Etiği (1. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 30(135), 50-57.
  • Sarıkaya, E. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılıkları ve Performansları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saylık, A. & Demir, S. (2021). Okul yöneticisinin başvurduğu politik taktiklerin algılanan etik iklim üzerindeki rolü. Journal of History School, 51, 1174- 1190.
  • Saylık, A. & Memduhoglu, H. B. (2021). Informal relationships as a predictor of organizational commitment in schools of Turkey as a collectivist society. International Online Journal of Educational Sciences, 13(4), 1218-1234.
  • Schwepker, C. H. (2001). Ethical climate's relationship to job satisfaction, organizational commitment and turnover intention in the salesforce. Journal of Business Research, 54(1), 39-52.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sertgöz, S. (2005). Performans değerlendirmenin çalışan motivasyonu üzerindeki etkisi. Yalım, Deniz (ed.) İnsan Kaynaklarında Yeni Eğilimler: 63-67, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Short, P. M. (1994). Defining teacher empowerment. Education, 114(4), 488-493.
  • Sığrı, Ü. (2007). Kamu ve özel sektörlerdeki kişisel ve örgütsel değerlerin uyumlaştırılması üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), (18), 49–62.
  • Singhapakdi, A., Kraft, K. L., Vitell, S. J. & Rallapalli, K. C. (1995). The perceived ımportance of ethics and social responsibility on organizational effectiveness: A survey of marketers. Journal of Academy of Marketing Science, 23(1), 49-56.
  • Steinberg, M. P. & Garrett, R. (2016). Classroom composition and measured teacher performance: What do teacher observation scores really measure? Educational Evaluation and Policy Analysis, 38(2), 293-317.
  • Sverko, B. (1998). The work importance study: Recent changes of values in croatia. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 89-102.
  • Şahin, B. (2015). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Davranışları ile Okul Müdürlerinin Etik Liderlik Davranışları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Şehitoğlu, Y. & Zehir, C. (2010). Türk kamu kuruluşlarında çalışan performansının, çalışan sessizliği ve örgütsel vatandaşlık davranışı bağlamında incelenmesi. Amme İdare Dergisi, 43(4), 87-110.
  • Şenel, T. & Buluç, B. (2016). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 9(4), 1-12.
  • Şentürken, C. & Oğuz, A. (2020). Orta öğretim öğretmenlerinin özerklik davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişki. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 15 (25), 3262-3283.
  • Şimşek, S. & Erdem, A. R. (2016). Aday öğretmenlerin mesleki değer düzeyi hakkındaki görüşleri. INES 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 3-5 Kasım 2016, Side/Antalya, Türkiye, Sözlü Bildiri, Bildiri kitabı, 4318 – 4325.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2004). Eğitimde Mükemmellik Anlayışı: Etkili Okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tanatar, E. & Alpaydın, Y. (2019). Öğretmenlerin iş değerleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 14(3).
  • Tepe, H. (1997). Etik ve Meslek Etikleri: Kavram ve Sorunlar. III. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi ve Sergisi. İzmir: MMO Yayın No: 203/3.
  • Tepe, H. (2009). Basın Etiği ya da Basının Etik Sorunları. (Haz: Harun Tepe). Etik ve Meslek Etikleri (2. Baskı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 141-158.
  • Tezuçar, C. (2019). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkeleri Benimseme Düzeyleri ile Etkili Öğretmen Özellik ve Davranışlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Titrek, O. (2010). Okul çalışanlarının coğrafyaya ilişkin örgütsel adalet algılarının sosyo-kültüre göre değişimi. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 38 (1), 179-197.
  • Tokay, T. (2001). Örgütsel Stres ve Performans İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Topaloğlu, M., Koç, H. & Yavuz, E. (2008). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bazı temel faktörler açısından analizi. Kamu-İş Dergisi, 9(4), 201-218.
  • Toprakçı E., Bozpolat E. & Buldur S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. E-International Journal of Educational Research 1(2), 35-50.
  • Troman, G. & Raggl, A. (2008). Primary teacher commitment and the attractions of teaching. Pedagogy, Culture & Society, 16(1), 85-99.
  • Turan, S. & Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar, 6(2), 227-259.
  • Tutar, H. & Altınöz, M. (2010). Örgütsel iklimin iş gören performansı üzerine etkisi: Ostim imalât işletmeleri çalışanları üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 65(2), 282.
  • Uğurlu, C. T. (2009). Ethical education in Turkish national education laws. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1078-1082.
  • Uygur, A. (2007). Örgütsel bağlılık i̇le i̇şgören performansi i̇li̇şki̇si̇ni̇ i̇ncelemeye yöneli̇k bi̇r alan araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 71-85.
  • Van Pletsen, (1988). The Official Yearbook of the Republic of South Africa, 260.
  • Victor, B. & Cullen, J. B. (1987). A theory and measure of ethical climates in organizations. Research in Corporate Social Performance and Policy, 9, 51-71.
  • Victor, B. & J.B. Cullen. (1988). The organizational bases of ethical work climate. Administrative Science Quarterly, 33(1), 101-125.
  • Vural, Z. B. A. & Coşkun, G. (2007). Örgüt Kültürü: İletişim, Liderlik, Motivasyon, Bağlılık, Performans Açısından Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Williams, G. C. (1979). The question of adaptive sex ratio in outcrossed vertebrates. Proceedings of the royal society of london. Series B. Biological Sciences, 205(1161), 567-580.
  • Wimbuch, J. C. & Shepard, J. M. (1994). Toward an understanding of ethical climate, ıts relationship to ethical behavior and supervisory ınfluence. Journal of Business Ethics, 13(8), 637-647.
  • Yazıcıoğlu, İ. (2010). Örgütlerde iş tatmini ve iş gören performansı ilişkisi: Türkiye ve Kazakistan karşılaştırması. Bilig, 55(1), 243-264.
  • Yıldırım, K. (2009). Value education experiences of Turkish class teachers: A phenomological approach. Eğitim Araştırmaları, 9(35), 165- 184.
  • Yıldız, O. Dağdeviren, M. & Çetinyokuş, T. (2008). İş gören performansının değerlendirilmesi için bir karar destek sistemi ve uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(1), 239–248.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim Yönetiminde Değerler. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 385-402.
Toplam 159 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Türkan Argon 0000-0002-0744-8647

Sevgi Taşkın 0000-0001-7335-334X

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Argon, T., & Taşkın, S. (2023). Teachers’ Views on Work Values, Employee Performance and Ethical Climate. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 9(2), 60-78. https://doi.org/10.25233/ijlel.1304309