Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOMERS and Academic Achievement in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 213 - 224, 30.09.2017

Öz

The aim of this research is to determine how effectively international students who come to Turkey for education can use Turkish language in their academic life. The research was carried out with a pattern of phenomenological study from qualitative research methods. The data of the study were collected by interviewing a total of 9 international students who come to Canakkale Onsekiz Mart University for studying in the field of Science, Social Sciences and Health Sciences in in 2016-2017 academic year. Research data were obtained through interview questions and descriptive analysis method was applied to the obtained data. Semi-structured interview method was used as data collection tool. In the research, the daily and academic relations of the Turkish language education that the students took at TÖMER were assessed. As a result, Turkish education in TÖMER has been found to contribute to everyday life, but it has been understood that TÖMER has been inadequate at some point in preparing students' academic life.

Kaynakça

  • Butcher, A. and McGrath, T. (2004). International Students in New Zealand: Needs and Responses. International Education Journal, 5(4), 540-551.
  • Chongolnee, B. (1978). Academic, Situational, Organismic, and Attitudinal Factors Affecting the Academic Achievement of Foreign Graduate Students at Iowa State University. Ph.D. Dissertation, Iowa State University.
  • Cohen, L. and Manion, L. (1994). Research Methods in Education. London: Routlenge.
  • Cummins, J. (1980). Thecross-Lingual Dimensions of Language Proficiency. TESOL Quarterly, 14, 175-187.
  • Dodge, S. (1990). Many Foreign Students on U.S. Campuses have Problems with Culture Shock and Alienation. http://choronicle.com/prm/chedate/articles-36.dir/issue-25.dir/25a03301.htm.
  • Duru, E. ve Poyrazlı, S. (2007). Personality Dimensions, Psychosocial-democraphic Variables, and English Language Competency in Predicting Level of Acculturative Stress Among Turkish International Students. International Journal of Stress Ma¬nagement, 14(1), 99-110.
  • Ellakany, F. A. (1970) Prediction of Academic Achievement of Foreign Students at Iowa State University 1969-1970. Unpublished Ph.D. Dissertation. Library, Iowa State University, Ames, Iowa.
  • Göçer, A. ve Moğul, S. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İle İlgili Çalışmalara Genel Bir Bakış, Turkish Studies, 6(3), 797-810. Kelecioğlu, H.(1992). Güdülenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7,175-181.
  • Kılıç, F. (2008) Kavramların Öğretiminde Kavram Analizi Yönteminin Akademik Başarıya Ve Bilişsel Esnekliğe Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 223-238.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y. ve Seçilmiş, C. (2012). Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği, BILIG, 61, 157-172.
  • Mattick, K., Dennis, I. and Bligh, J. (2004). Approaches to Learning And Studying in Medical Students: Validation of a Revised Inventory And Its Relation to Student Characteristics and Performance. Medical Education, 38(5), 535-543.
  • McLachlan, D. A. and Justice, J. (2009). A Grounded Theory of International Student Well-being. The Journal of Theory Construction and Testing, 13(1), 27-32.
  • Moore, F. G. (1953). Factors Affecting the Ademic Success of Foreign Students in American Universities. Unpublished Ph.D. Thesis. Minneapolis, Minnesota, Library, University of Minnesota.
  • Mu, M. (1983). A Comparative Study of Academic Experiences of American and Foreign Graduate Students at Oregon State University. Unpublished Doctoral Dissertation, Oregon State University, Corvallis.
  • Patton, Q. M. (1987). How Touse Qualitative Methods in Evaiuation. London: Sage Pu.

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Tömerler ve Akademik Başarı

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 213 - 224, 30.09.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’ye eğitim amacıyla gelen uluslararası öğrencilerin Türk dilini akademik yaşamlarında ne derece etkili kullanabildiklerini tespit etmektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji çalışması deseniyle yapılmıştır. Araştırmanın verileri 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler ve Sağlık Bilimleri alanında öğrenim görmekte olan toplam 9 uluslararası öğrenciyle görüşülerek toplanmıştır. Araştırma verileri, görüşme soruları yoluyla elde edilmiş olup, elde edilen verilere betimsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak da yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada uluslararası öğrencilerin TÖMER’de aldıkları Türkçe eğitimlerinin günlük ve akademik yaşantılarındaki ilişkileri değerlendirilmiştir. Sonuç olarak TÖMER’de alınan Türkçe eğitiminin günlük yaşama katkı sağladığı görülmüş ancak TÖMER'lerin öğrencileri akademik yaşantıya hazırlama noktasında bazı durumlarda yetersiz kaldığı anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Butcher, A. and McGrath, T. (2004). International Students in New Zealand: Needs and Responses. International Education Journal, 5(4), 540-551.
  • Chongolnee, B. (1978). Academic, Situational, Organismic, and Attitudinal Factors Affecting the Academic Achievement of Foreign Graduate Students at Iowa State University. Ph.D. Dissertation, Iowa State University.
  • Cohen, L. and Manion, L. (1994). Research Methods in Education. London: Routlenge.
  • Cummins, J. (1980). Thecross-Lingual Dimensions of Language Proficiency. TESOL Quarterly, 14, 175-187.
  • Dodge, S. (1990). Many Foreign Students on U.S. Campuses have Problems with Culture Shock and Alienation. http://choronicle.com/prm/chedate/articles-36.dir/issue-25.dir/25a03301.htm.
  • Duru, E. ve Poyrazlı, S. (2007). Personality Dimensions, Psychosocial-democraphic Variables, and English Language Competency in Predicting Level of Acculturative Stress Among Turkish International Students. International Journal of Stress Ma¬nagement, 14(1), 99-110.
  • Ellakany, F. A. (1970) Prediction of Academic Achievement of Foreign Students at Iowa State University 1969-1970. Unpublished Ph.D. Dissertation. Library, Iowa State University, Ames, Iowa.
  • Göçer, A. ve Moğul, S. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İle İlgili Çalışmalara Genel Bir Bakış, Turkish Studies, 6(3), 797-810. Kelecioğlu, H.(1992). Güdülenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7,175-181.
  • Kılıç, F. (2008) Kavramların Öğretiminde Kavram Analizi Yönteminin Akademik Başarıya Ve Bilişsel Esnekliğe Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 223-238.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y. ve Seçilmiş, C. (2012). Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği, BILIG, 61, 157-172.
  • Mattick, K., Dennis, I. and Bligh, J. (2004). Approaches to Learning And Studying in Medical Students: Validation of a Revised Inventory And Its Relation to Student Characteristics and Performance. Medical Education, 38(5), 535-543.
  • McLachlan, D. A. and Justice, J. (2009). A Grounded Theory of International Student Well-being. The Journal of Theory Construction and Testing, 13(1), 27-32.
  • Moore, F. G. (1953). Factors Affecting the Ademic Success of Foreign Students in American Universities. Unpublished Ph.D. Thesis. Minneapolis, Minnesota, Library, University of Minnesota.
  • Mu, M. (1983). A Comparative Study of Academic Experiences of American and Foreign Graduate Students at Oregon State University. Unpublished Doctoral Dissertation, Oregon State University, Corvallis.
  • Patton, Q. M. (1987). How Touse Qualitative Methods in Evaiuation. London: Sage Pu.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer), Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Enes Yaşar

Mehtap Özden

Sefa Toprak

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yaşar, E., Özden, M., & Toprak, S. (2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Tömerler ve Akademik Başarı. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 213-224.