With a request for a democratic transition by the regime opponents within the borders of Syria, the southern neighbor of our country, peaceful demonstrations launched in March 2011 and spreading across the country in April 2011 and as a result of the harsh interventions of the regime forces, they have become a civil war and this civil war caused nearly 8 million Syrians to leave their homes. At the head of the countries that are most affected by this migration movement is our country. According to the General Directorate of Immigration of the Ministry of the Interior, there are 2. 255. 299 registered Syrian refugees in our country as of January 2016.While a small number of registered Syrian refugees who entered my country legally were placed in pre-prepared tent cities a large part of it spread throughout the country and is trying to adapt to social life. Syrian refugees who flocked to my country have brought some social, economic and social problems together. At the very beginning of these problems comes the education and language, which is the first condition for harmonizing social life. The students who are in the scope of formal education are placed in public schools and those who are in non-formal education are trying to read and write Turkish through the courses. These studies have showed that the greatest responsibilities are on the teachers. In this research, the views of the teachers regarding the education of the Syrian students placed in formal educational institutions and the problems encountered during the school life were consulted. The purpose of the research is to make inferences by making various evaluations in the light of the opinions of the teachers about the education of the Syrian students and the school life and to try to determine the troubles in the formal educational institutions. In this study, "Semi-structured Interview Form" consisting of five open-ended questions developed by referring to the expert opinion as data collection tool was used. The sample of the research consists of eleven teachers from different branches working in Atatürk Secondary School in Yahyalı District of Kayseri Province. The data obtained from the participants were evaluated by content analysis method. As a result of the research, it was determined that the teachers expressed the problems of the Syrian students in their education, school life, achievement status, friendship, and adaptation to Turkish culture. Various suggestions have been made in order to contribute to the solution of the problems determined by the opinions of the teachers.
Ülkemizin güney komşusu olan Suriye sınırları içerisinde rejim karşıtları tarafından demokratik bir yönetime geçiş talebiyle Mart 2011’de başlatılan ve Nisan 2011’de ülke sathına yayılan barışçıl gösteriler, rejim kuvvetlerinin sert müdahaleleri sonucunda silahlı çatışmalara yani bir iç savaşa dönüşmüş ve bu iç savaş yaklaşık 8 milyon Suriyelinin evlerini terk etmesine sebep olmuştur. Bu göç hareketinden en çok etkilenen ülkelerin başında ise ülkemiz gelmektedir. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü verilerine göre Ocak 2016 itibariyle ülkemizde 2. 255. 299 kayıtlı Suriyeli mülteci bulunmaktadır. Ülkemize yasal yollardan giriş yapan kayıtlı Suriyeli mültecilerin az bir kısmı önceden hazırlanan çadır kentlere yerleştirilirken büyük bir kısmı ise ülke geneline yayılmış ve sosyal hayata uyum sağlamaya çalışmaktadır. Ülkemize akın eden Suriyeli mülteciler bazı sosyal, ekonomik ve toplumsal sorunları da beraberinde getirmiştir. Bu sorunların en başında ise toplumsal hayata uyumun ilk şartı olan eğitim ve dil konusu gelmektedir. Örgün eğitim kapsamında olan öğrenciler devlet okullarına yerleştirilmiş, yaygın eğitim kapsamında olanlara ise kurslar vasıtasıyla okuma-yazma ve Türkçe öğretilmeye çalışılmaktadır. Yapılan bu çalışmalar da en büyük sorumlulukların yine öğretmenlerin omuzlarına yüklendiği görülmektedir. Bu araştırmada örgün eğitim kurumlarına yerleştirilen Suriyeli öğrencilerin eğitimleri ve okul yaşantıları sırasında karşılaşılan problemlere yönelik olarak öğretmen görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın amacı Suriyeli öğrencilerin eğitimleri ve okul yaşantıları hakkında öğretmenlerin görüşleri ışığında çeşitli değerlendirmelerde bulunarak çıkarımlar yapmak ve örgün eğitim kurumlarında yaşanan sıkıntıları belirlemeye çalışmaktır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak uzman görüşüne başvurularak geliştirilen ve açık uçlu beş sorudan oluşan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kayseri ili Yahyalı ilçesi Atatürk Ortaokulunda görev yapan farklı branşlardan on bir öğretmen oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin Suriyeli öğrencilerin eğitimleri, okul yaşantıları, başarı durumları, arkadaşlarıyla ilişkileri ve Türk kültürüne uyum hususlarında yaşanılan çeşitli problemleri dile getirdikleri belirlenmiştir. Öğretmen görüşlerinden hareketle belirlenen problemlerin çözümüne katkı sağlamak amacıyla çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Suriyeli öğrenciler öğretmen görüşleri eğitim okul yaşantısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |