The objective of this study is to examine the perceptions of Turkish teachers regarding efficient classroom communication skills in terms of gender, marital status, communication skills education status, leadership training status, managerial status, vocational seniority and number of students in. The quantitative study was conducted using the screening model. Target population of the study consists of 207 Turkish teachers working in all districts of Kırşehir in the school year of 2017-2018. No sample was selected and the entire population was reached. Developed by the researcher; "Perception Scale for Efficient Classroom Communication Skills (PSECCS)" was used as the data collection tool. It was concluded that Turkish teachers had very high perceptions regarding the entire “Perception Scale for Efficient Classroom Communication Skills” and the sub-factors of "efficient speaking, active listening, showing empathy, efficient use of body language” and independent variables like "gender, state of having trained on efficient communication and leadership, state of having been a manager, professional seniority, number of students in the classroom" affected the perceptions of Turkish teachers regarding efficient classroom communication skills.
Effective communication classroom communication Turkish teachers
Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi etkili iletişim becerilerine ilişkin algılarını “cinsiyet, medeni durum, iletişim becerileri eğitimi alma durumu, liderlik eğitimi alma durumu, yöneticilik yapma durumu, mesleki kıdem ve sınıftaki öğrenci sayısı” değişkenleri açısından incelemektir. Nicel olan bu çalışma, tarama modellidir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında, Kırşehir’in bütün ilçelerinde görev yapmakta olan 207 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem alma yoluna başvurulmamış, evrenin tamamına ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Sınıf İçi Etkili İletişim Becerileri Algı Ölçeği (SİEİBAÖ)” kullanılmıştır. “Cinsiyet, iletişim becerileri eğitimi alma durumu, liderlik eğitimi alma durumu, yöneticilik yapma durumu, mesleki kıdem, sınıftaki öğrenci sayısı” bağımsız değişkenlerinin Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi etkili iletişim becerileri algılarını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |