Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Viewpoints of Foreign Language Teaching at Early Childhood Period (Antalya Case)

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 438 - 453, 30.06.2018

Öz

Foreign Language Teaching at early childhood period has been of great importance recently. Foreign language teachers, linguists and preschool teachers have claimed different ideas on this topic. Foreign language teachers have explained that foreign language teaching at early childhood period helps children improve both their cognitive and linguistics development. Preschool teacher candidates share the same ideas with foreign language teachers. English Language Teacher candidates did not have the same ideas with both of the groups. In this study, English language teacher candidates’, preschool teacher candidates’ and teachers’ working as a language teacher at kindergartens ideas on language learning at early childhood period were examined. In this qualitative study, focus group design was used. 10 participants from each group joined in this research and the gathered data were analysed by Nvivo 10. The results have revealed that both preschool teacher candidates and preschool teachers think that foreign language learning at early childhood is important but English language teacher candidates stated that children can start foreign language learning when they have completed their mother tongue acquisition process. English Language teacher candidates have more conscious knowledge than preschool teacher candidates and preschool teachers. This is because English language teacher candidates have knowledge about child language learning and language acquisition in detail.

Kaynakça

  • Allen, V. F. (1983).Techniques in Teaching Vocabulary. : New York: Oxford University Press.
  • Bekleyen, N. (2016). Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bickerton, D. (1984). The language bioprogram hypothesis, Behavioral and Brain Sciences, 7 (2), 173-221.
  • Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2004). The primary English teacher guide. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. New York: Longman.
  • Çakıcı, D. (2010). Parents’ and English language teachers’ views about early foreign language education in Turkey. Participatory Educational Research. Vol: 1. Pp 33-42.
  • Comenius,J. A, (1964). Büyük Didaktika, (Çev: Hasip Aytuna). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler ‚ Dil Dergisi. Sayı 118. TÖMER Ankara Üniversitesi.
  • Dornyei, Z. (2013). The Psychology of Second Language Acquisition-Oxford Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
  • Elliot, A.(1981).Child language. New York: University of Cambridge.

Erken Çocuklukta Yabancı Dil Eğitimine Bakış (Antalya Örneği)

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 438 - 453, 30.06.2018

Öz

Erken çocuklukta yabancı dil öğretimi ülkemizde son zamanlarda en çok tartışılan konulardan birisidir. Bu konuda yabancı dil öğretmenleri, dilbilimciler ve okul öncesi öğretmenleri farklı görüşler bildirmektedirler. Yabancı dil öğretmenlerinin çoğu erken çocuklukta yabancı dil öğretiminin çocuğun hem bilişsel hem de dilsel gelişimine olumlu katkıda bulunacağını belirtmektedir. Okul öncesi öğretmen adayları bu konuda yabancı dil öğretmenleri ile aynı görüşü paylaşmaktadır. Erken yaşta yabancı dil öğretimi üzerine eğitim almış İngiliz Dili Eğitimi Öğretmen adayları ise her iki gruptan farklı düşünmektedirler. Bu çalışmada İngiliz Dili Eğitimi, Okul Öncesi Eğitimi öğretmen adaylarıyla anaokullarında İngilizce öğretmenliği görevi yapan eğitimcilerin erken çocuklukta yabancı dil öğretimine ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Nitel araştırma deseni kullanılarak yapılan çalışmanın verileri odak grup görüşmelerle toplanılmıştır. Araştırmaya her gruptan 10 katılımcı olmak üzere toplam 30 katılımcı dâhil edilmiştir. Veriler Nvivo 10 programı ile değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda okul öncesi öğretmen eğitimi öğretmen adayları ile yabancı dil öğretimi görevi üstlenen katılımcıların çocukların daha erken yaşta yabancı dil öğretimine başlamaları gerektiğine dikkat çekerken, İngilizce eğitimi öğretmen adaylarının anadili eğitimi edinildikten sonra yabancı dil öğretimine başlanması gerektiğini vurguladıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Allen, V. F. (1983).Techniques in Teaching Vocabulary. : New York: Oxford University Press.
  • Bekleyen, N. (2016). Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bickerton, D. (1984). The language bioprogram hypothesis, Behavioral and Brain Sciences, 7 (2), 173-221.
  • Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2004). The primary English teacher guide. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. New York: Longman.
  • Çakıcı, D. (2010). Parents’ and English language teachers’ views about early foreign language education in Turkey. Participatory Educational Research. Vol: 1. Pp 33-42.
  • Comenius,J. A, (1964). Büyük Didaktika, (Çev: Hasip Aytuna). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler ‚ Dil Dergisi. Sayı 118. TÖMER Ankara Üniversitesi.
  • Dornyei, Z. (2013). The Psychology of Second Language Acquisition-Oxford Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
  • Elliot, A.(1981).Child language. New York: University of Cambridge.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeliha Yazıcı

Binnur Genç İlter

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazıcı, Z., & Genç İlter, B. (2018). Erken Çocuklukta Yabancı Dil Eğitimine Bakış (Antalya Örneği). International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 438-453.