Learning strategies, the most fundamental element in the process of learning of learning are one of the
most overworked subjects in recent years because of the fact that they provide the fastest access to
information resources. In the process of learning a foreign language, the learner needs to use a number
of strategies to accelerate this process. These strategies increase student performance in the foreign
language learning process and count the learner in the learning process. This study was conducted to
measure the impact of language learning strategies in the acquisition of speaking skills acquired more
difficult than reading, writing and listening skills. In the study, a descriptive method was used in
general survey modal in order to determine the language learning strategies and self-learning
awareness of the prospective foreign language teachers in the acquisition of foreign language
speaking skills. The universe of the research is composed of 175 English, 123 German and 74 French
prospective teachers majoring at the Atatürk University Kazım Karabekir Education Faculty, Foreign
Language Education Department. In the study, "Scale of Determining the Learning Strategies for
Acquisition of Foreign Language Speaking Skills" developed by the researcher was used as a data
collection instrument. The reliability coefficient of the scale was found as 0.87. In this study, it has
been determined that the use of learning strategies by prospective teachers differ according to gender
variable in metacognitive strategies dimension and sum of sub-dimensions in favor of male
prospective foreign language teachers, in favor of female prospective foreign language teachers in
cognitive strategies dimension. According to the graduated high school type variable, it has been
determined that the result of the prospective teachers’ use of learning strategies did not differ
significantly. When the foreign language teaching departments are compared in the use of foreign
language learning strategies, it seems that there is a significant difference in favor of English teaching
department in the metacognitive strategies dimension; in favor of English and German teaching
departments in cognitive strategies, social strategies dimensions and sum of sub-dimensions.
According to the class variable, it has been seen that there is a significant difference in favor of
preparatory and 1st grade in the social strategies dimension. In addition, it has been determined that
there is a positive and moderately significant relationship between metacognitive, cognitive and social
strategies.
Language learning strategies speaking skills in foreign language Language learning
Öğrenmeyi öğrenme sürecinde en temel öğe olan öğrenme stratejileri, bilgi kaynaklarına en hızlı
biçimde ulaşmayı sağlama nedeniyle son yıllarda üzerinde çok çalışılan konulardan biridir. Yabancı
dil öğrenme sürecinde öğrenen kişinin bu süreci hızlandırmak için bir takım stratejiler kullanması
gerekmektedir. Bu stratejiler yabancı dil öğrenme sürecinde öğrenci performansını artırarak öğreneni
sürece dahil etmektedir. Bu çalışma, okuma, yazma, dinleme becerilerine göre daha zor edinilen
konuşma becerisinin ediniminde dil öğrenme stratejilerinin etkisini ölçmek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada, yabancı dilde konuşma becerisinin kazanımında öğretmen adaylarının kullandığı
öğrenme stratejilerini ve kendi öğrenme farkındalıklarını belirlemek amacıyla genel tarama türünde
betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Atatürk Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi
bölümünde öğrenim gören, 175 İngilizce, 123 Almanca, 74 Fransızca öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen «Yabancı Dilde Konuşma Becerisi Ediniminde
Öğrenme Stratejilerini Belirleme Ölçeği» veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Geçerlik güvenirlik
çalışmaları yapılan ölçeğin güvenirlik katsayısı ,87 olarak bulunmuştur. Araştırmada öğretmen
adaylarının dil öğrenme stratejileri kullanımının cinsiyet değişkenine göre üstbilişsel stratejiler boyutu
ve tüm alt boyutlarda erkek yabancı dil öğretmen adayları lehine, bilişsel stratejiler boyutunda kadın
yabancı dil öğretmen adayları lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Anabilim dalları
değişkenine göre üstbilişsel stratejiler boyutunda İngilizce öğretmenliği bölümünün lehine; bilişsel,
sosyal-duyuşsal stratejiler boyutlarında ve tüm alt boyutların toplamında yine İngilizce ile Almanca
öğretmenliği bölümünün lehine farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf değişkenine göre ise
öğretmen adaylarının dil öğrenme stratejileri kullanımının hazırlık ve 1. sınıflar lehine anlamlı bir
şekilde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, üstbilişsel, bilişsel ve sosyal-duyuşsal stratejiler
arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Dil öğrenme stratejileri yabancı dilde konuşma becerisi. Dil öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |