Although listening is the basis for other language skills, it has not been adequately studied. This study has been carried out mostly based on the opinions of Turkish teachers about listening periods, which are not emphasized much. In our country, lessons are taught mostly on the basis of listening skills, and the duration of the lessons is determined as 40 minutes in all education levels. However, teaching the lessons at the same time at all levels is an issue that needs to be discussed for students with developmentally different characteristics. The study was carried out in order to predict an average time for secondary school students' listening skills and to determine the types of texts that students prefer to listen more according to grade levels. The study is descriptive and scanning technique was used. A questionnaire developed by the researchers was used as a data collection tool. The survey results were analyzed using the SPSS program. In the survey study, 119 teachers were reached. According to the data obtained, the listening intervals were determined as 10-15 minutes in the 5th and 6th grades, and 15-20 minutes in the 7th and 8th grades. In the data obtained in terms of text types, the most preferred text type by students is fable; It was concluded that the 6th, 7th and 8th grades were stories.
Dinleme, diğer dil becerilerine temel oluşturmasına rağmen üzerinde yeterince çalışma yapılmamıştır. Bu çalışma, üzerinde çok durulmayan dinleme süreleri ile ilgili çoğunlukla Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayanarak ele alınmıştır. Ülkemizde dersler daha çok dinleme becerisi temele alınarak işlenmekte olup tüm eğitim-öğretim kademelerinde ders süreleri 40 dakika olarak belirlenmiştir. Fakat ders sürelerinin tüm kademelerde aynı süre ile işlenmesi gelişimsel olarak farklı özellikler taşıyan öğrenciler için tartışılması gereken bir durumdur. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin dinleme becerileri ile ilgili ortalama bir süre öngörebilmek ve sınıf düzeylerine göre öğrencilerin dinlemeyi daha çok tercih ettiği metin türlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma betimsel desenlidir ve tarama tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Anket sonuçları SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan anket çalışmasında 119 öğretmene ulaşılmıştır. Elde edilen verilere göre dinleme aralıkları 5 ve 6. sınıflarda 10-15 dakika, 7 ve 8.sınıflarda 15-20 dakika olarak belirlenmiştir. Metin türleri açısından ulaşılan verilerde ise öğrencilerin dinlemeyi en çok tercih ettikleri metin türü olarak ise 5.sınıfların fabl; 6, 7 ve 8.sınıfların ise hikâye olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 3 |