The Todt Organization (Organization Todt, OT) was founded in 1933 under the leadership of Fritz Todt to gather civilian and military engineering units in Nazi Germany under a single roof. When the Second World War began, the OT became responsible for all the official engineering works in both Germany and the occupied areas. When a significant number of German workers employed in Nazi Germany were sent to the fronts, the OT needed to supply the labor force from the concentration camps and from voluntary workers in the occupied countries. Indeed, the last two years of the war between the years 1943-1945 OT made an intense propaganda activity to increase the workforce. In particular, OT intensified its propaganda activities in Italy, the ally of Nazi Germany. In this study, the propaganda activities carried out by the OT in order to seize the work force in Italy were tried to be put forward in the Second World War. For this purpose, four propaganda posters, which were determined by using the sampling method within the propaganda posters used by the OT, were examined using semiotic analysis method in the qualitative research methods. The propaganda posters determined within the scope of the study were analyzed in the light of the French Linguist Roland Barthes' semiotics concepts. In the findings, it was found that the messages reganding that the welfare of the people would increase and the Allied States would lose the war in a short time when the Italian people worked within the OT were given in posters.
Todt Teşkilatı (Organizasyon Todt, OT),
1933 yılında Nazi Almanyası'ndaki sivil ve askeri mühendislik birimlerini tek
çatı altında toplamak amacıyla Fritz Todt liderliğinde kurulmuştu. İkinci Dünya
Savaşı başladığında OT, hem Almanya'da hem de işgal edilen bölgelerdeki tüm
resmi mühendislik işlerinden sorumlu hale gelmişti. Nazi Almanyası'nda
çalıştırılan Alman işçilerin önemli bir kısmının cephelere gönderilmesi üzerine
OT iş gücü ihtiyacını toplama kamplarından ve işgal edilen ülkelerdeki gönüllü
işçilerden temin etme yoluna gitmişti. Nitekim savaşın son iki yılı olan
1943-1945 tarihleri arasında OT, bünyesindeki iş gücünü arttırabilmek için
yoğun bir şekilde propaganda faaliyetine girişmişti. Özellikle OT, Nazi
Almanyası'nın müttefiki İtalya'da propaganda faaliyetlerini yoğunlaştırmıştı.
Bu çalışmada İkinci Dünya Savaşı'nda OT'un İtalya'da iş gücü el etmek amacıyla
yürüttüğü propaganda faaliyetleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla OT
tarafından kullanılan propaganda posterleri içerisinden amaçlı örneklem metodu
kullanılarak belirlenen dört propaganda posteri nitel araştırma yöntemleri
içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz metodu kullanılarak incelenmiştir.
Çalışma kapsamında belirlenen propaganda posterleri Fransız Dil Bilimci Roland
Barthes'ın düzanlam, yananlam ve mit kavramları ışığında analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgularda, İtalyan halkının OT bünyesinde çalışmasının halkın
refah düzeyini arttıracağı ve Müttefik Devletleri'nin kısa sürede yenileceği
mesajlarının posterler üzerinden oluşturulmaya çalışıldığı bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |