Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞ STRESİNİN ÇALIŞANLARIN KARİYER ALGILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 6, 205 - 224, 15.06.2019
https://doi.org/10.29064/ijma.557819

Öz

Küreselleşme süreci günümüzde hızını giderek
arttırmasıyla beraber dünya düzeni değişmekte, rekabet koşullarının daha sert
ve karşı konulamaz hale gelmesi, tüketici algılarında meydana gelen değişimler
toplumsal hayatın bir parçası olan iş dünyasını işletmeleri de bir değişim ve
dönüşüm içine sokmaktadır. Bu değişim sürecinde İşgörenler, işverenler
kendilerini mevcut rakiplerinden veya muhtemel rakiplerinden bir adım önde
olabilmeleri için hem kendilerini hem de çevrelerini geliştirmenin yollarını
aramaktadırlar. Bu doğrultuda; İşgörenler kendi kariyer planlarını yaparken
işletmeler de nitelikli, gerekli yetkinliğe sahip işgörenlerinin işletmelerinde
kalmalarını sağlamak amacıyla kariyer planları yapmaktadırlar. Toplumsal
hayatta meydana gelen değişimler bireylerin kendi içlerinde bir takım olumlu
etkiler oluşturmakla beraber olumsuz etkileri oldukça fazla olmaktadır.
İşgörenler toplumsan hayatta karşılaştıkları sorunların benzerlerini de iş
yaşamında da karşılaşmakta buda stres meydana getirmektedir. İşgörenlerin
yaşadıkları stres nedenleri işletmelerde bireysel olmakla beraber iş çevresinde
meydana gelen birçok unsurda bunu etkilemektedir. Çalışmanın amacı iş stresinin
çalışanların kariyer yönetimi algılarını nasıl etkilediğini belirleyebilmek ve iş
stresi üzerinde demografik faktörlerin ( yaş, cinsiyet, kıdem, medeni durum,
sahip olunan pozisyon gibi) etki düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını
tespit etmektir. Araştırmada nicel veri toplama tekniklerinden birisi olan
anket (yazılı soru sorma) tekniği kullanılmış, bu kapsamda online anketten
yararlanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde; işgörenler tarafından
algılanan örgütsel kariyer uygulamaları ile iş tresi arasında negatif yönlü ve
orta şiddetli bir ilişkinin olduğu, İş stresi ile bireysel kariyer arasında ise
negatif yönlü ve zayıf şiddette bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, E. G. (2007). “Kariyer Yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi”, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. 2005. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı, İstanbul: Avcı Ofset.
  • Argüden, M. (1998). “ Örgütsel Kariyer Yönetimi ve Yapı Kredi Bankası Uygulamaları”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Cam, E. 2004. Çalışma Yaşamında Stres ve Kamu Kesiminde Kadın Çalışanlar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt.1. Sayı.1.
  • Camkurt, M. Z. 2007. İşyeri Çalışma Sistemi ve İşyeri Fiziksel Faktörlerinin İş Kazaları Üzerindeki Etkisi. TÜHİS İş Hukuku ve İktisat Dergisi. Cilt.20, Sayı.6, Cilt.21, Sayı.1, Mayıs / Ağustos.
  • Can H., Akgün A. ve Kavuncubaşı Ş. (1998). Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi, 4. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Carey, L. 2001. Measuring and evaluating school learning. USA: Allyn& Bacon.
  • Cascio, W.F. (1992). “Managing Human Resources; Productivity, Quality of Work Life, Profits”, McGraw-Hill, Inc., New York., pp. 302-303.
  • Cronbach, L. J. 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests, Psychometrika. 16(3): 297-334.
  • Davis, K., İşletmelerde İnsan Davranışı, Çeviren: Kemal TOSUN vd., İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, No: 199, İstanbul
  • Küçük, M. 2012. Kariyer yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Banka Çalışanları Üzerindeki Etkinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans, Çanakkale.
  • Netemeyer, R. G. vd. 2005. Conflicts in theWork–FamilyInterface: Links to Job Stress, Customer Service Employee Performance, and Customer Purchase Intent. Journal of Marketing, Vol. 69.
  • Orpen, C. (1994). “The Effects of Organizational and Individiual Career Management on Career Success”, International Journal Of Manpower, Vol. 15, No.1.
  • Sekaran, U. 2003. Research methods for business: A skill building approach, 4th Edition, New York: John Wiley& Sons.
  • Soysal, A. 2009. İş Yaşamında Stres . Çimento İşveren Dergisi. 23(3): 17.
  • Sökmen, A. 2005. Konaklama İşletmelerinin Yöneticilerinin Stres Nedenlerinin Belirlenmesinde Cinsiyet Faktörü: Adana’da Ampirik Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. Güz( 1).1-27.
  • Şimşek, M.Ş. ve Öge H.S. 2014. İnsan Kaynakları Yönetimi (6. Baskı). Eğitim Kitapevi Yayınları, Konya.
  • Tahiroğlu, F. (2002). “Düşünceden Sonuca insan Kaynakları”, Hayat Yayıncılık.
  • Taşcı, D.(2004). “İnsan Kaynakları Yönetimi”. 1. Baskı (6.-7. Bölüm). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Tunçer, P. (2012). “Değişen İnsan Kaynakları Yönetimi Anlayışında Kariyer Yönetimi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 203-233.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Karakulle

Ömer Karademir Bu kişi benim

M. Volkan Armağan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2019
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Karakulle, İ., Karademir, Ö., & Armağan, M. V. (2019). İŞ STRESİNİN ÇALIŞANLARIN KARİYER ALGILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. International Journal of Management and Administration, 3(6), 205-224. https://doi.org/10.29064/ijma.557819