İnsanlar veya örgütler, kaynakların elde edilmesi veya çoğaltmasına yönelik girişimlerde bulunurlar. Kişisel girişimlerden biri de evlilik veya akrabalık bağı kurma ya da sosyal bağları kullanarak kaynak artırmaktır. Sosyal bağların kaynakları artırmaya dönük çabası olarak nepotizmi değerlendirmek mümkündür. Nepotizm, genellikle insan kaynakları yönetimi ve kültürel perspektiften ele alınmaktadır. Nepotizm ve kişiliğin davranışsal özellikleriyle meydana gelen kombinasyonla bu araştırma, kendinden öncekilerden farklılaşmaktadır. Bu araştırmada, kaynak yaratma stratejisiyle ünlenen Makyavelizmin nepotizme etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmada, klinik olmayan Makyavelist kişilik özelliklerinin insan kaynakları yönetimi işlevlerinden terfi ve işe alma sürecini etkileyişine yönelik kavramları birleştirmeye odaklanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Adana’daki enerji sektöründe faaliyet gösteren şirketler oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak araştırmada anket tekniği kullanılmıştır. Kolayda örnekleme tekniğiyle 243 katılımcıya ulaşılmıştır. Makyavelizm ile terfide kayırmacılık ve işe alımda kayırmacılık arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunduğu görülmüştür. Bu araştırma, örgütlerde sosyal bağları olmayan çalışanlara ilişkin çıktıları ele almamaktadır ve sadece kişilik psikolojisi bağlamında Makyavelistlerin, nepotizmden faydalanma eğilimlerine odaklanmaktadır.
People or organizations initiate to obtain or multiply resources. One of the personal initiatives is to increase resources by establishing marriage or kinship or using social networks. It is possible to evaluate nepotism as an effort of social networks to increase resources. Nepotism is often handled through a human resource management and cultural perspective. This research differs from the previous researches due to the combination of nepotism and behavioral traits of personality. In this research, it is aimed to examine the effect of Machiavellianism, which has become famous for its fundraising strategy on nepotism. The research focuses on combining the concepts of non-clinical Machiavellian personality traits influencing the recruitment process and promotion from human resource management functions. The universe of the research consists of companies serving in the energy sector in Adana. Questionnaire technique has been used as data collection method in the research. 243 participants have been reached through the convenience sampling technique. It has been seen that there is a positive and significant relation between Machiavellianism, nepotism in promotion and nepotism in recruitment. This research does not examine the outputs of employees who do not have social networks in organizations but deals with the Machiavellian tendencies to take advantage of nepotism only in terms of personality psychology.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 19 Sayı: 1 |