Bireyin
içinde yaşadığı toplumun bir parçası olduğunun bilincine varması ve toplumsal
sorumluluklarını yerine getirmesi, onun toplumsal yaşamda gerekli olan sosyal
becerileri kazanması ile olanaklıdır. Gençlerin içine girecekleri toplumsal
yaşantı süreçlerinde toplumla bütünleşme ve sorumluluklar üstlenme, topluma
önderlik ve öncülük etme deneyimlerini kazanmaları noktasında değerler
eğitiminin büyük önemi olduğu açıktır. Genç sosyalleşme süreçlerinde temel
değerleri sosyal rollerine bağlı olarak öğrenir ve de içselleştirir. Bu durum
onların sadece sosyal gelişimleri için değil akademik ve duyuşsal gelişimleri
açısından da oldukça önem arz etmektedir. Bu yönüyle değerler eğitimi,
gençlerin kendilerine ve topluma ilişkin algılarını olgunlaştırması açısından,
sosyalleşme tecrübelerini değer odaklı bir bakış açısıyla ele almayı gerekli
kılmaktadır. Diğer yandan grup dinamiğinin anlaşılabilmesi ve toplumsal
reaksiyonun kavranabilmesi açısından da değerler eğitimi-sosyalleşme ilişkisi,
araştırmacılara oldukça önemli veriler sunmaktadır. Bu çalışma, değerler
eğitimine muhatap olan gençlerin, topluma yönelik farkındalıklarının ve
duyarlılıklarının arttığı, yaşamsal anlam arayışlarının daha fazla tatmin
olduğu, özgüvenlerinin geliştiği, grup içi işbirliğine etkin katılımlarının
gözlendiği, kendilerine ve topluma ilişkin algılarının olumlu yönde değiştiğine
dair güçlü ipuçları ihtiva etmektedir. “Değerler eğitiminin gençlerin sağlıklı
sosyalleşmelerine etkisi” araştırmasının nitel veri kaynaklarını,
araştırmacının proje süreci boyunca katılımcı gözlemci olarak yapmış olduğu
gözlemler ve paydaş kurum yetkilileri, öğrenciler ve veliler ile yapılan
görüşmeler oluşturmaktadır. Bulguların değerlendirilmesi aşamasında betimsel
bir yorumlama tercih edilmiş, böylelikle okuyucu açısından analizin rahat
yapılması hedeflenmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır.
Değerler eğitimi sosyalleşme özgüven işbirliği toplumsal sorumluluk
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3 |