Araştırma, okul yöneticilerinin güç merkezi oluşturma taktikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu nedenle ilişkisel tarama modeliyle desenlemiştir. Araştırma evrenini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Uşak merkez ilçedeki devlete bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 2798 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi ise, kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilen 350 öğretmendir. Araştırmada, öğretmenlerin okul yöneticilerinin güç merkezi oluşturma taktiklerini kullanma düzeyine yönelik algıları, düşük düzeyde olduğu anlaşılmaktadır. Okul yöneticilerinin güç merkezi oluşturma taktiklerine yönelik öğretmen algıları, görev yapılan okul düzeyi, cinsiyet, kıdem yılı değişkenleri açısından farklılaşmamaktadır. Bununla birlikte öğretmen algıları mezuniyetleri çalıştıkları okuldaki öğretmen sayısı ile aynı okulda çalışma süresi değişkenine göre farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin işe tutkunlukları yüksektir. Öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdem yılına, mezuniyet durumuna, çalıştıkları okulda öğretmen sayısına ve aynı okulda çalışma süresi değişkenlerine göre algıları arasında anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Okul yöneticilerinin güç merkezi oluşturma taktikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasında anlamlı, negatif yönlü, orta düzey ilişkiler bulunmaktadır. Yine araştırmada okul yöneticilerinin güç merkezi oluşturmak için başvurduğu taktiklerinden patronluk taktiği öğretmenlerin işe tutkunluklarını yordamaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin işe tutkunluklarının olumsuz etkilenmemesi için, okul yöneticilerinin güç merkezi oluşturmak için kullanacağı doğru taktikleri uygulayabilme yeterliliklerinin artırılması önerilebilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Güç merkezi oluşturma, politik oyun, çalışmaya tutkunluk, dinçlik, işe yoğunlaşma.
Güç merkezi oluşturma poltik oyun çalışmaya tutkunluk dinçlik işe yoğunlaşma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: I |