Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitim Müdürlerinin Uzaktan Yönetimde Karşılaştıkları Sorunlar

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 53 - 66, 01.07.2023

Öz

Covid 19 Pandemisi ile birlikte uzaktan öğretimin eğitim sistemlerinin önemli bir uygulaması olduğu anlaşıldı. Uzaktan eğitim-öğretimin üç boyutu uzaktan öğretim, uzaktan yönetim ve uzaktan denetimdir. Alanyazında özellikle uzaktan öğretimle ilgili çalışmalar kısmen yönetici görüşleri de alınarak yapılmıştır. Ancak hem uzaktan yönetim ile ilgili hem de milli eğitim müdürleri ile ilgili çalışma neredeyse yoktur. Bu araştırmanın amacı, milli eğitim müdürlerinin uzaktan yönetimde karşılaştıkları sorunları belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma deseninde görüşme yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada çalışma grubu 2021-2022 öğretim yılında İzmir ilinde görev yapan 20 İlçe Milli Eğitim Müdüründen oluşmaktadır. Veri toplamak için araştırmacılar tarafından geliştirilen ve görüşme formu kullanılmış ve milli eğitim müdürlerinin uzaktan yönetime ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla milli eğitim müdürleri ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları itibariyle milli eğitim müdürlerinin uzaktan yönetimde karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak en fazla sorun; kurum içi öğeler, okul yöneticileri mevzuat, iletişim, etkileme ve denetim ile ilgili bulunmuştur. Araştırmada öneri olarak her bir sorun bazında gerek uygulamadakilere gerekse araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2000). Etkili öğrenme ve öğretme. 3. Baskı. Kanyılmaz Matbası, İzmir,
  • Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: an empirical ınvestigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49-82.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Beytekin, O. F. (2014). High school administrators perceptions of their technology leadership preparedness. Educational Research and Reviews, 9(14), 441-446.
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2) , 85-124. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/34117/378446.
  • Cabı, E. (2018). Uzaktan eğitim ile bilgisayar okuryazarlığı öğretimi: Eğitmen deneyimleri [Teaching computer literacy via distance education: Experiences of the instructors]. Başkent University Journal of Education, 5(1), 61-68.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(2), 11-53.
  • Çakmak, Z., & Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (EBA) platformu [Views of social studıes teachers on education information network (EBA) platform]. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 284-295.
  • Çalık, T., Çoban, Ö. ve Özdemir, N. (2019). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlikleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(1), 83-106.
  • Demir-Kaymak, Z. ve Horzum, M. B. (2013). Çevrimiçi öğrenme öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşluk düzeyleri, algıladıkları yapı ve etkileşim arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1783-1797.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020), Covıd-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği, Milli Eğitim Dergisi, 49 (1), 273-292, DOI: 10.37669/milliegitim.775620
  • Demirtaş, H., & Kavuk, E. (2021). COVID-19 Pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan öğretimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi (e-upad), 1(1), 55-73.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. Akademik Bilişim Konferansı, 9-11 Şubat, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Doğan, S. ve Koçak, E. (2020). EBA Sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme, Journal of Economics and Social Research Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14). 111-124.
  • Ersoy, M. (2008) Uzaktan eğitim öğretimin yönetimi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fidan. M. (2020), Covid-19 belirsizliğinde eğitim: ilkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri,Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24- 43
  • Flanagan, L. and Jacobsen, M. (2003), Technology leadership for the twenty‐first century principal, Journal of Educational Administration, 41(2), 124-142.
  • Göksoy, S. (2022) Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ile etkileşim nedir ve nasıl olmalıdır? İçinde Pedagojik Anlayışın Uzaktan Eğitime Uyarlanması: Eğitimi Geliştirme, Uygulama ve Değerlendirme (Ed: İ. Genç – M.Koç – H. K. Keskin – A. Adıgüzel) Ankara: Pegem Akademi (2.Baskı), 29-32.
  • Günbaş, N. ve Gözüküçük, M. (2020). Views of elementary school children’s parents about distance education during the covid-19 pandemic, Sakarya University Journal of Education, 10(3), 686-716. doi:
  • Han, F., Demirbilek, N. ve Demirtaş, H. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin koronavirüs (covid-19) salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime ilişkin görüşleri, Cumhuriyet International Journal of Education, 10(3), 1168-1193.
  • Hamzah, M. I. M., Nordin, N., Jusoff, K., Karim, R. A., & Yusof, Y. (2010). A quantitative analysis of malaysian secondary school technology leadership. Management Science And Engineering, 4(2), 124-130.
  • Harris, A. & Jones, M. (2020). COVID 19-School leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40(4), 243-247.
  • Horzum, M. B. (2007). İnternet tabanlı eğitimde transaksiyonel uzaklığın öğrenci başarısı, doyumu ve özyeterlilik algısına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İbicioğlu, H. ve Antalyalı, Ö. L. (2005). Uzaktan eğitimin başarısında imkân algı motivasyon ve etkileşim faktörlerinin etkileri: karşılaştırmalı bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 325-338.
  • Karaçorlu, A. T., & Atıcı, B. (2019) EBA platformundaki kavram haritaları ve infografiklerin kullanımına dair öğretmen ve öğrenci görüşleri [Opinions of teacher and student about use of concept maps and infographics in the EBA platform]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 77-96.
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi. 21, 73-94.
  • Külekçi Akyavuz, E., Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Mc Greal, R., Davis, S., Murphy, T. & Smith, C. (2006). Skill enhancement for health: An evaluation of an online pilot teaching module on epidemiology. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 7, 41-48.
  • Ölmez-Ceylan, Ö. (2022). COVID-19 Distance Education process from different perspectives: being a school stakeholder during the pandemic, International Journal of Curriculum and Instruction 14 (1), 326-349.
  • Saklan, H., & Ünal, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri [Opinions of science teachers on the status of EBA among digital education platforms]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Şentürk, H. (2020). Milli eğitimde DYK kurslarının uzaktan eğitim yoluyla yürütülmesine yönelik incelenmesi [Examination of DYK courses in national education for distance education]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 4(1), 50-66.
  • Telli Yamamoto, G. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi [The coronavirus and the rising of online education]. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Toprakçı, E. ve Ersoy, M. (2008). Uzaktan öğretimde öğretmen rolleri, II. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (Sözel Bildiri). Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi 16-18 Nisan 2008 Kuşadası/IZMIR Erisim:https://www.erdalToprakçı.com.tr/wp-content/uploads/2020/12/uzaktan-egitim-öğretmen-rolleri.pdf
  • Toprakçı, E. (2017). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Toprakçı, E. ve Hepsöğütlü, Z. B. (2022). Anadolu lisesi öğretmenlerinin uzaktan öğretime ilişkin sorun kaynağı algıları. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED) 6(2), 1-14.
  • Toprakçı, M.S., Hepsöğütlü, Z. B. & Toprakçı, E. (2021) The perceptions of students related to the sources of problems in distance education during the covid-19 epidemic (example of İzmir Anatolian High School. International Journal of Pedandragogy (e-ijpa) 1(2), 41-61
  • Toprakçı, E.(2021) “Değerlerli” uzaktan öğretim, Hürriyet Gazetesi, Eğitim Haberleri (04.01.2021), https://www.hurriyet.com.tr/egitim/degerlerli-uzaktan-ogretim-41705164
  • Toprakçı, E. (2005). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin evlerindeki bilgisayarı mesleki amaçlı kullanım profilleri (Sivas ili örneği) The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET Volume 4, Issue 2, Article 8, April 2005 ISSN: 1303-6521 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1102629.pdf
  • Toprakçı, E. (2006). Obstacles in integration of the schools into information and communication technologies according to the opinions of the teachers and principals of primary and secondary schools in Turkey, The e-Journal of Instructional Science and Technology (e-JIST) 9 (1) 2006 https://ascilite.org/archivedjournals/e-jist/docs/vol9_no1/papers/commentary/toprakci.htm
  • Toprakçı, E. (2007) Perceptions related to ınformation and communication technologies (ıct) by managers and teachers in the primary and the secondary schools (The example of Sivas)-Eurasian Journal of Educational Research (EJER)- 24 https://www.erdaltoprakci.com.tr/wpcontent/uploads/2019/01/perceptions-related-to-ICT2.pdf
  • Turan, S. (2020), Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği, Milli Eğitim Dergisi, 49 (1), 175-199, DOI: 10.37669/milliegitim.788133.
  • Tümkaya, S. ve Asar, Ç. (2017), İlkokul yöneticilerinin yeterliliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26 (1), 242-253.
  • Tümkan, F. & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi döneminde eğitime verilen zorunlu aranın ilkokullardaki eğitim açısından yarattığı değişimin etkilerinin değerlendirilmesi, Turkish Studies, 15(4), 1163-1184.
  • Tüysüz, C. ve Aydın, H. (2007). Web tabanlı öğrenmenin ilköğretim okulu düzeyindeki öğrencilerin tutumuna etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 73-78.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 278-296.
  • Yanar, A. İ. & Toprakçı, E. (2022). Yönetim Süreci Döngü ve Öğelerini Kullanabilme Ölçek Bataryasının (YÖSDÖKÖ-B) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13 (6), 173-193. Erişim: http://www.e-ijer.com/tr/download/article-file/2769227.
  • Yavuz, B. & Toprakçı, E. (2021). Covid-19 pandemisi sebebiyle okulların uzaktan öğretim yapması ile ilgili internet forumlarında paylaşılan görüşler. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi / Karaelmas Journal of Educational Sciences 9 (2021) 120-139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1699013
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

Serdal Şimşek 0000-0002-9025-819X

Erdal Toprakcı 0000-0001-9552-9094

Erken Görünüm Tarihi 12 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 12 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek, S., & Toprakcı, E. (2023). Milli Eğitim Müdürlerinin Uzaktan Yönetimde Karşılaştıkları Sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 7(1), 53-66.