Bireylere ait olan farklılıkların artması
ile birlikte öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının sınıf içi çeşitliliğe bakış
açılarının ve farklılıklara karşı düşüncelerinin değerlendirilmesi konusu
öğretmen yetiştirme programları için önem kazanmıştır. Bu çalışmanın amacı
öğretmen adaylarının çokkültürlü deneyimlerini ve Türkiye’deki kültürel ve
sosyal gruplara yönelik düşüncelerini belirlemektir. Çalışma nicel araştırma
yöntemlerinden tarama modeline uygun olarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Narvaez vd.
(2010)’nin geliştirdiği Çokkültürlü Deneyimler Anketi kullanılmıştır. Anket
Türkçeye uyarlanmış, 2 soru Türkiye’deki alt kültürlerin varlığı doğrultusunda
yeniden düzenlenmiştir. Ölçme aracı, İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir eğitim
fakültesinde 189 öğretmen adayına uygulanmıştır. Veriler bilgisayar ortamına
aktarılarak SPSS paket programı aracılığıyla yorumlanmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre öğretmen adaylarının çokkültürlü deneyimlerinin yetersiz
olduğu ve Türkiye’deki kültürel ve sosyal gruplara yönelik bakış açılarının
büyük oranda nötr seviyede olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğretmen adayları
Türkiye’deki bazı gruplara toplum tarafından çoğu zaman negatif ayrımcılık
yapıldığını düşündüğü çoğu gruba yönelik herhangi bir ayrımcılık yapılmadığı
düşüncesinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra öğretmen
adaylarının düşünceleri cinsiyet ve coğrafi bölge değişkenine göre
incelenmiştir. Çalışma sonunda öğretmen adaylarının çokkültürlü deneyimlerini
artıracak, Türkiye’deki kültürel ve sosyal gruplara yönelik olumlu tutum
geliştirebilmelerini sağlayabilecek çeşitli öneriler sunulmuştur.
The
aim of this study is to assess teacher candidates’ multicultural experiences
and examine their thoughts about the cultural and social groups that exist
within Turkey. The study employed quantitative research methods. Narvaez,
Endicott and Hill (2010) developed the Multicultural Experiences Questionnaire (MEQ),
which was used as the data collection instrument. The questionnaire was adapted
to Turkish, and two questions were rearranged. This questionnaire was given to
189 teacher candidates in an education facility located in the Central Anatolia
Region of Turkey. According to the results of the research, the teacher
candidates' multicultural experiences are inadequate and the study participants
don’t really have any positive or negative thoughts about most of the groups.
Their points of view regarding the cultural and social groups that exist within
the country are neutral. In addition, while the teacher candidates who
participated in the study often think that society tends to discriminate
against some groups living within Turkey, they have concluded that most
cultural and social groups within Turkey do not face discrimination. The study
concludes with proposals aimed at assisting teacher candidates to improve their
multicultural experiences and develop positive attitudes regarding the cultural
and social groups that exist within in Turkey.
Multiculturalism Cultural and Social Groups Teacher Candidate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9 - HAZİRAN |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.