Bu araştırmanın amacı, sanal
ortamlardaki öğretmen-öğrenci arkadaşlığının çeşitli değişkenler açısından
değerlendirilmesidir. Çalışma grubunu İstanbul ilinde görev yapan 340 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmaya ilişkin verileri toplamak için Akkoyunlu ve diğerlerinin (2015)
geliştirdiği “Facebook’da öğrencilerimle arkadaşım” ve “Facebook’da
öğrencilerimle arkadaş değilim” ölçeklerinden faydalanılmıştır. Araştırma nicel
araştırma desenlerinden biri olan tarama modelinde oluşturulmuştur. Elde edilen
veriler analiz programıyla t-test ve
ANOVA testleriyle analiz edilip, sonuçlar tablolar halinde sunulmuştur. Analizlerde,
sanal ortamlardaki öğretmen-öğrenci arkadaşlığının hangi boyutta olduğu,
öğretmenlerin sanal ortamlarda öğrencileriyle arkadaş olma durumunun cinsiyet,
yaş, mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılaşması ve öğretmenlerin sosyal
medya arkadaşlığının öğretmenlik algısı ile ilişkisi incelenmiştir. Sonuç
olarak; öğretmenlerin sanal ortamlarda öğrencileriyle arkadaşlık kurma düzeyinin
düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun sebepleri öğretmen-öğrenci
ilişkilerinin resmi olması gerektiğini düşünme, rahat paylaşım yapamamaktan
çekinme, otoritesinin sarsılacağını düşünme, özel hayatın korunmasının
gerektiğini düşünme gibi sebepler olarak belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin
sosyal medya arkadaşlığını önemsemediğini sonucuna ulaşılmıştır. Sanal
ortamlarda öğrencileriyle arkadaş olan ve olmayan öğretmenlerin çalışma
saatlerinde sosyal medya hesaplarını kontrol etme durumu incelendiğinde iki
grupta da çalışma saatlerinde sosyal medya hesaplarını kontrol eden
öğretmenlerin okul algısının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma sonuçları genel olarak incelendiğinde öğretmenlerin sanal ortamlarda
öğrencileriyle arkadaş olup olmama durumlarının sorumluluk, öğrenci, mesleki
kimlik ve okul algısıyla ilişkili olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to
evaluate teacher-student friendship in virtual environments in terms of various
variables. The working group consist of 340 teachers working in the province of
Istanbul. To collect data related to the research, it is used the scale of
"I am friends with my students on Facebook" and "I am not
friends with my students on Facebook" developed by Akkoyunlu and others
(2015). The study was conducted in a screening model, which is one of the
quantitative research designs. The obtained data were analyzed by t-test and
ANOVA tests with analysis program, and the results were presented in tables. In
the analyzes, the aspects of teacher-student friendship in virtual
environments, the differentiation of teachers being friends with students in
virtual environments in terms of their gender, age, occupational seniority
variables and the relationship between of social media friendship and
perception of teaching were investigated. As a result; the level of teachers'
friendship with their students in virtual environments is found to be low. The
reasons for this have been determined as to think that teacher-student
relations should be official, to feel not comfortable sharing, to think that
the authority is shaken, to protect private life. It is also concluded that
teachers do not care about the social media friendship. When the situation of
controlling social media accounts in working hours of teachers who are friends
and not friends with students in virtual environments is examined, it is
concluded that teachers who control social media accounts during working hours
in both groups have higher level of school perception. When the results are
examined in general, it is concluded that friendship with students in the
virtual environment is not related to responsibility, student, professional
identity and school perception.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 16 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10 - ARALIK |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.