Akademik
camiamızda duyuru/tanıtım afişlerinin göstergebilimsel analizi konusunu ele
alan araştırmaların “Türkiye’de kütüphane ve kütüphanecilik tarihi” bakımından
mevcut araştırmalar dikkate alındığında yetersiz oluşu muhtemelen yöntemin
bizde henüz yeni olmasından ve bu sahada henüz yeterince tatbik edilmemesinden
kaynaklıdır. Devlet kurumları ya da özel kurumlar, topluma ve insanlara vermek
istedikleri mesajları çeşitli araçlarla ulaştırabilmektedir. Bilhassa 20.yy
içinde bu araçlardan biri de “tanıtım afişleri” olmuştur. Halen tesirini
muhafaza eden tanıtım afişleri, toplumun kültürel ve sosyal yapısını
aksettirmek bakımından mühim bir rol üstlenmektedir.
Göstergebilimsel
analiz metoduyla yazılı ve görsel materyallerin hangi amaç/amaçlar için
kullanıldığını, ne türden açık ve gizli mesajlar içerdiğini ve bu mesajların anlam
katmanlarının deşifre edilmek ya da tefsir edilmek suretiyle niyetini
(intentio) açık etmek mümkündür.
Bu makale
kapsamında T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı Kütüphaneler ve Yayımlar
Genel Müdürlüğü web sayfasında yer alan Kütüphane Haftası tanıtım afişlerinden
yedisi göstergebilim (semiyotik metot)
açısından incelenmiştir. Bu bakımdan makalenin amacı “kütüphane haftası”
duyuru/tanıtım afişlerinin semiyotik analiz yöntemi kullanılarak içeriğindeki
verilmek istenen mesajların çözümlenmesidir. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel
Müdürlüğü web sayfasından seçilen toplam afiş sayısı yedidir. Araştırma
kapsamında amaçlı örneklem tekniği kullanılmış
Türk Kütüphanecilik Tarihi Kütüphane Haftası Tanıtım Afişleri Göstergebilim
Research on the
semiotic analysis of announcements/publicity posters in our academic community
is inadequate because the method is new in terms of “library and Library
History in Turkey”. State institutions or private institutions can convey the
messages they want to give to society and people through various means. These
tools was “promotional posters” especially in the twenty century. Promotional
posters, which still maintain their influence, play an important role in
promoting the cultural and social structure of society.
It is possible to
explain the purpose of the written and visual materials for which
purpose/purposes are used by the method of semiotic analysis, what kind of
clear and secret messages are used, and the intention of the meaning of these
messages to be deciphered or interpreted.
In this article
seven of The Library Week publicity posters on the web page of the Turkish
Republic General Directorate of libraries and Publications of the Ministry of
Culture and Tourism have been examined from semiotics. In this regard, the
purpose of the article is to analyze the messages that are intended to be
conveyed in the content by means of the semi-analytical method of
announcement/advertisement posters. The total number of posters on the Web page
of the General Directorate of libraries and Publications is 7. Purpose sampling
was performed within the scope of the research. In semiological analysis,
Roland Barthes’s method was used.
History of Turkish Library Library Week Publicity Posters Semiotics.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 12 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.