Sosyal bilgiler dersinde edebi ürünlerin kullanımı önem teşkil
etmektedir. Edebi ürünlerin ders materyali olarak kullanımı; dersi
sıradanlıktan çıkararak ilgi çekici hale gelmesine, öğrencinin konuyu farklı
açılardan ele almasına olanak sağladığı gibi bilgilerin kalıcılığına da olumlu
yönde etki etmektedir. Bu açıdan derslerde kullanılabilecek edebi ürünlerden
biri de seyahatnamelerdir. Seyahatname; bir kişinin gezip gördüğü yerlerdeki izlenimlerini
kendi bakışaçısı ile çoğunlukla betimleme tekniği kullanarak edebi bir üslubla yazdığı
eserlere denir. Seyahatnameler; mekansal olarak bilgi verir ve birinci elden
kaynak olma özelliği taşır. Tarihsel bir belge niteliği taşıyan, gerçeğe
dayanan ve ilgi çekici özelliği olan seyahatnamelerin sosyal bilgiler
öğretiminde kullanılması önemlidir. Bu önem doğrultusunda araştırmanın amacı; ilköğretim
sosyal bilgiler ders kitaplarında seyahatnamelerin kullanım durumunu ortaya
çıkarmaktır. Araştırmada; nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme
tekniği kullanılmıştır. Araştırmada doküman olarak Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler (4-7. sınıflar) ders kitapları ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndan (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar) yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda ders kitaplarında seyahatname kullanımının kısıtlı olduğu
sonucuna varılmıştır. Seyahatnamelerin ders kitaplarında ve derslerde nasıl
kullanılması gerektiğine dair bilgilendirici metinler arttırılabilir. Bu konu
üzerine akademik çalışmalar arttırılabilir.
The
use of literary products in social studies lesson is important. Use of literary
products as a course material; the course of interest to make it interesting,
the student to handle the subject from different perspectives, as well as a
positive effect on the permanence of the information. In this respect, one of
the literary products that can be used in lessons is the travel book. But
traveling; a person's impressions of the places he sees his own perspective and
often using a technique of depiction is called literary works. Travels; gives
spatial information and is the first source. It is important to use travelbooks
with a quality of a historical document, which are realistic and interesting,
in the teaching of social studies. The aim of this research is to ensure; to
reveal the use of travelbooks in primary school social studies textbooks. In
the study; Document analysis technique was used for qualitative research
methods. In the research, Social Studies (grades 4-7) textbooks prepared by the
Ministry of National Education and Social Studies Lesson Curriculum (Primary
and Secondary School 4, 5, 6 and 7 Classes) were used. As a result of the
research, it is concluded that the use of travel book in textbooks is limited.
Informative texts on how to use travelogues in textbooks and lessons can be
increased. Academic studies on this subject can be increased.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |