Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Resource for the Social Studies Course: Güvenilir Çocuk Dergisi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 38 - 55, 29.05.2022
https://doi.org/10.53046/ijotem.1117474

Öz

Social studies is a course that is directly related to values due to its aims and nature. In this context, values have an important place in the social studies course. Teachers, curriculum and textbooks stand out in terms of gaining values to students in social studies lessons. This study aims to introduce the “Güvenilir Çocuk Dergisi” to support social studies textbooks. The research is designed within the principles of qualitative research, the data source is documents. According to the findings, Güvenilir Çocuk Dergisi is a magazine that combines national, humanitarian and religious values. The magazine confirms the use of values in daily life and the support of families in values education for their children as its basic publication policy. Most of the root values in the social studies curriculum were brought together with the readers as a subject in the Güvenilir Çocuk Dergisi. The magazine has both a rich content and aesthetic design. As a result, the Güvenilir Çocuk Dergisi is recommended as a source publication for the social studies course.

Kaynakça

  • Akyol, Y. (2015). Ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında kullanılan okuma metinlerinde yer alan değerler. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 194-207.
  • Aslan. E. (2016). Geçmişten günümüze sosyal bilgiler. D. Dilek (Ed.), Sosyal bilgiler eğitimi içinde (s. 3-52) Ankara: Pegem Akademi
  • Aydemir, M. (2017). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan beceriler açısından incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 1-17.
  • Bektaş Öztaşkın, Ö. (2016). Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler. R. Turan ve T. Yıldırım (Ed.) Sosyal bilgilerin temelleri içinde (s. 2-34). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal. 9(2). 27-40.
  • Demir, Z. (2019). Bilim çocuk dergisindeki konuların sosyal bilgiler dersinde kullanılması. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
  • Deveci, H. & Belet, D. & Türe, H. (2013). Dede Korkut hikayelerinde yer alan değerler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 294-321.
  • Doğan, Y. & Torun, F. (2018). Sosyal bilgiler ders kitapları nereye doğru gidiyor? The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences. 4(2), 111-125.
  • Dolmaz, M. & Kaya, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 54-67.
  • Duru, A. (1985). Dünyayı hayvanlar idare ediyor. İstanbul: Özden Yayınları
  • Er, H. & Ünal, F. & Gürel, D. (2016). Sosyal bilgiler dersinde değer aktarımı açısından Sadî Şirazî’nin “Bostan” ve “Gülistan” isimli eserlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 225-242.
  • Erbaş, A. A. (2021). Sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlerin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansımaları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1), 23-40.
  • Evans, R. W. (2004). The social studies wars: What should we teach the children?. New York: Teachers College Press.
  • Gülersoy, A. E. (2013). İdeal ders kitabı arayışında sosyal bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE). 2(1), 8-26.
  • Güvenilir İnsan Yetiştirme Vakfı. (2021). Vakfın gayesi. http://www.guvenvak.org/kurumsal/3/vakfin-gayesi.html
  • Karacan, H. (2018). Beşinci sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve ders kitaplarında yer alan milli ve evrensel değerlerin analizi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(1), 1-10.
  • Kuş, Z. & Merey, Z. & Karatekin, K. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6, 7. sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686- SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Oğuz Haçat, S. & Demir, F. B. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarının değerler açısından incelenmesi. Journal of History School, (49), 4443-4466.
  • Oruç, Ş. & Ateş, H. (2019). Ders materyali olarak TRT Çocuk Dergisi’nin sosyal bilgiler programı açısından incelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(1), 76-103.
  • Oruç, Ş. & Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 215-229
  • Öğreten, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki temel becerileri kazandırmada ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler ders kitabı içeriğinin yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşleri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu, Türkiye.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C. Öztürk (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde. (s.1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tonga, D. (2016). Transforming values into behaviors: A study on the application of values education to families in Turkey. Journal of Education and Learning, 5(2), 24-37.
  • Tonga, D. (2017a). Sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir değerlendirme. The Journal of Turk & Islam World Social Studies, 4(12), 187-201.
  • Tonga, D. (2017b). Rol model olarak sosyal bilgiler öğretmeni. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 17-30.
  • Turan, R. & Belenli, T. & Kiriş, A. (2010). Mesnevi ve Mesnevi'nin sosyal bilgiler programında yer verilen değerler çerçevesinde incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 30(1). 169-202.
  • Ünlü, İ. & Kaşkaya, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2656-2679.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Bilgiler Dersi için Bir Kaynak: Güvenilir Çocuk Dergisi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 38 - 55, 29.05.2022
https://doi.org/10.53046/ijotem.1117474

Öz

Sosyal bilgiler amaçları ve doğası gereği değerler ile doğrudan ilgili bir derstir. Bu bağlamda sosyal bilgiler dersinde değerlerin önemli bir yeri vardır. Sosyal bilgiler dersinde değerlerin öğrencilere kazandırılması hususunda öğretmen, müfredat ve ders kitapları ön plana çıkmaktadır. Bu çalışma, sosyal bilgiler ders kitaplarına destek olmak için Güvenilir Çocuk Dergisini tanıtmayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma prensipleri dahilinde tasarlanmıştır, veri kaynağı dokümanlardır. Elde edilen verilere göre Güvenilir Çocuk dergisi, milli, insani ve dini değerleri bünyesinde toplayan bir dergidir. Dergi, değerlerin günlük yaşamda kullanılmasını ve ailelerin çocuklarına değer eğitimi konusunda destek olmalarını temel yayın politikası olarak kabul etmektedir. Sosyal bilgiler müfredatında yer alan kök değerlerin çoğu Güvenilir Çocuk dergisinde konu olarak okuyucular ile buluşturulmuştur. Dergi hem zengin bir içeriğe hem de estetik bir tasarıma sahiptir. Sonuç olarak, Güvenilir Çocuk dergisi sosyal bilgiler dersi için kaynak bir yayın olarak önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akyol, Y. (2015). Ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında kullanılan okuma metinlerinde yer alan değerler. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 194-207.
  • Aslan. E. (2016). Geçmişten günümüze sosyal bilgiler. D. Dilek (Ed.), Sosyal bilgiler eğitimi içinde (s. 3-52) Ankara: Pegem Akademi
  • Aydemir, M. (2017). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan beceriler açısından incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 1-17.
  • Bektaş Öztaşkın, Ö. (2016). Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler. R. Turan ve T. Yıldırım (Ed.) Sosyal bilgilerin temelleri içinde (s. 2-34). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal. 9(2). 27-40.
  • Demir, Z. (2019). Bilim çocuk dergisindeki konuların sosyal bilgiler dersinde kullanılması. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
  • Deveci, H. & Belet, D. & Türe, H. (2013). Dede Korkut hikayelerinde yer alan değerler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 294-321.
  • Doğan, Y. & Torun, F. (2018). Sosyal bilgiler ders kitapları nereye doğru gidiyor? The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences. 4(2), 111-125.
  • Dolmaz, M. & Kaya, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 54-67.
  • Duru, A. (1985). Dünyayı hayvanlar idare ediyor. İstanbul: Özden Yayınları
  • Er, H. & Ünal, F. & Gürel, D. (2016). Sosyal bilgiler dersinde değer aktarımı açısından Sadî Şirazî’nin “Bostan” ve “Gülistan” isimli eserlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 225-242.
  • Erbaş, A. A. (2021). Sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlerin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansımaları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1), 23-40.
  • Evans, R. W. (2004). The social studies wars: What should we teach the children?. New York: Teachers College Press.
  • Gülersoy, A. E. (2013). İdeal ders kitabı arayışında sosyal bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE). 2(1), 8-26.
  • Güvenilir İnsan Yetiştirme Vakfı. (2021). Vakfın gayesi. http://www.guvenvak.org/kurumsal/3/vakfin-gayesi.html
  • Karacan, H. (2018). Beşinci sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve ders kitaplarında yer alan milli ve evrensel değerlerin analizi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(1), 1-10.
  • Kuş, Z. & Merey, Z. & Karatekin, K. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6, 7. sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686- SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Oğuz Haçat, S. & Demir, F. B. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarının değerler açısından incelenmesi. Journal of History School, (49), 4443-4466.
  • Oruç, Ş. & Ateş, H. (2019). Ders materyali olarak TRT Çocuk Dergisi’nin sosyal bilgiler programı açısından incelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(1), 76-103.
  • Oruç, Ş. & Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 215-229
  • Öğreten, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki temel becerileri kazandırmada ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler ders kitabı içeriğinin yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşleri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu, Türkiye.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C. Öztürk (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde. (s.1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tonga, D. (2016). Transforming values into behaviors: A study on the application of values education to families in Turkey. Journal of Education and Learning, 5(2), 24-37.
  • Tonga, D. (2017a). Sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir değerlendirme. The Journal of Turk & Islam World Social Studies, 4(12), 187-201.
  • Tonga, D. (2017b). Rol model olarak sosyal bilgiler öğretmeni. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 17-30.
  • Turan, R. & Belenli, T. & Kiriş, A. (2010). Mesnevi ve Mesnevi'nin sosyal bilgiler programında yer verilen değerler çerçevesinde incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 30(1). 169-202.
  • Ünlü, İ. & Kaşkaya, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2656-2679.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Deniz Tonga 0000-0002-8367-8778

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tonga, D. (2022). Sosyal Bilgiler Dersi için Bir Kaynak: Güvenilir Çocuk Dergisi. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 5(1), 38-55. https://doi.org/10.53046/ijotem.1117474

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032