Bu çalışmada 2018 yılında güncellenen Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan temel becerilerin 5, 6 ve 7’ nci sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında nasıl yer aldığı araştırılmıştır. Öğretim programında 27 adet temel beceri vurgulanmış ve bu beceriler tek tek açıklanmasa da her bir öğrenme alanında kazandırılması hedeflenen beceriler yer almıştır. Ancak bu becerilerin ders kitaplarına yansıyıp yansımadığı veya nasıl yansıdığı önemli bir problem durumu olarak görülmelidir. Nitekim temel becerilerin öğrencilere kazandırılmasında ders kitapları oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu amaçla bu çalışmada öğretim programında vurgulanan temel becerilerin sosyal bilgiler 5, 6 ve 7’nci sınıf ders kitaplarına nasıl yansıdığı ve dolayısıyla ders kitaplarında bu becerilerin, hangi öğrenme alanlarında, hangi örneklerle yer aldığı incelenmiştir. Bu doğrultuda doküman incelemesi yöntemi yoluyla sosyal bilgiler 5, 6 ve 7’nci sınıf ders kitapları incelenmiş ve her bir öğrenme alanında yer verilen örnekler, etkinlikler vs. analiz edilerek bu becerilerin ders kitaplarında nasıl yer aldığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Buna göre bu ders kitaplarında temel becerilerin çeşitli etkinlik ve içeriklerle örneklendirildiği ve öğretim programında ilgili öğrenme alanında kazandırılması hedeflenen becerilerin ön plana çıkarılmaya çalışıldığı görülmüştür. Özellikle 5’inci sınıf düzeyinde daha fazla temel beceriye yer verildiğini görmekteyiz. Diğer yandan gerek öğretim programında gerekse de incelenen ders kitaplarında bu becerilerin kazanımlarla ilişkilendirilmediği ve hangi becerilerin, hangi konular dahilinde öğrencilere kazandırılacağına dair bir ifadeye yer verilmediği görülmüştür.
In this study, it was investigated how the basic skills included in the Social Studies Curriculum updated in 2018 are included in the 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks. 27 basic skills were highlighted in the curriculum and although these skills were not explained individually, the skills that were aimed to be acquired in each learning area were included. However, whether or not these skills are reflected in textbooks or how they are reflected should be considered as an important problem situation. As a matter of fact, textbooks have a very important place in providing basic skills to students. For this purpose, in this study, it was examined how the basic skills emphasized in the program are reflected in the social studies 5th, 6th and 7th grade textbooks, and therefore, which learning areas and examples of these skills are included in the textbooks. In this direction, social studies 5th, 6th and 7th grade textbooks were examined through the document review method and examples, activities, etc. were included in each learning area. by analyzing, it has been tried to understand how these skills are included in textbooks. Accordingly, it has been observed that basic skills are exemplified in these textbooks with various activities and contents, and that the skills aimed to be gained in the relevant learning area in the curriculum are tried to be brought to the forefront. We see that more basic skills are included, especially at the 5th grade level. On the other hand, it was observed that both in the curriculum and in the textbooks studied, these skills were not associated with achievements, and there was no statement about which skills would be given to students in which subjects.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |