This research aims to identify the teachers' opinion on 8. Grade Turkish coursebook activities’ effect on creativity. For this purpose interviews were conducted with teacher. The study group of the research, which used qualitative research method and phenomenology design, was determined as seventeen Turkish teachers working in secondary schools within the body of Ardahan provincial directorate of national education The interviews with the teachers were made with a semi-structured interview form. Obtained interview data were analyzed by content analysis technique. According to the teachers' opinions, while the activities for writing skills support creativity, it has been concluded that other Turkish textbook activities do not contribute enough to creativity as they constantly repeat themselves and mostly measure knowledge. The suggestions of the teachers regarding the Turkish Lesson Curriculum and textbook activities are to include practices that require active participation such as dramatization in the activities, to enrich the lesson environments, to create original activities by not being satisfied with the activities in the textbooks when necessary, to diversify with activities enriched with different question styles instead of repeating the same type of question patterns. providing and promoting cooperation.
Bu araştırmanın amacı 8. Sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinin yaratıcılığa katkısına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi ve olgu bilim deseni kullanılan araştırmanın çalışma grubu Ardahan il merkezi ve merkez ilçeye bağlı köylerdeki ortaokullarda çalışan on yedi Türkçe öğretmeni olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yapılmıştır. Elde edilen görüşme verileri içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Öğretmen görüşlerine göre yazma becerisine yönelik etkinlikler yaratıcılığı desteklerken, diğer Türkçe ders kitabı etkinlikleri sürekli kendini tekrar ettiği ve çoğunlukla bilgi ölçtüğü için yaratıcılığa yeterli düzeyde katkı sunamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin Türkçe Dersi Öğretim Programı ile ders kitabı etkinliklerine yönelik önerileri ise etkinliklerde dramatizasyon gibi aktif katılım gerektiren uygulamalara yer verilmesi, ders ortamlarının zenginleştirilmesi, öğretmenlerin gerektiğinde ders kitaplarındaki etkinliklerle yetinmeyerek özgün etkinlikler oluşturması, kendini tekrar eden aynı tür soru kalıpları yerine farklı soru stilleriyle zenginleştirilmiş etkinliklerle çeşitlilik sağlanması ve iş birliğinin ön plana çıkarılması şeklinde sıralanabilir
Türkçe dersi öğretim programı ders kitabı etkinlikleri yaratıcılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |