Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teaching Turkish as a Foreign Language in Sudan

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 26 - 54, 30.06.2022

Öz

The aim of this study is to examine the studies of teaching Turkish in Sudan and the difficulties faced by Sudanese learning Turkish, since the relations between Sudanese and Turks are very old. Turkish institutions foundations in Sudan affect the history of Turkish teaching in Sudan and the demand for Turkish. On this way and using the descriptive scanning model, in this study, the data obtained from the reading, writing, and speaking records of the trainees learning Turkish in Sudan had been researched. The students made problems which is problems arising from the alphabet, problems with phonetics, problems with morphology, problems with syntax, problems with orthography and punctuation categorized. The indications had been evaluated based on the opinions and determinations of the instructors working in Sudan, and suggestions were presented for the solution of the problems.

Kaynakça

  • Barın, E. (2010), Yabancılara Türkçe Öğretimi Amacıyla Yazılan “Ecnebilere Mahsus Elifba Kitabı Üzerine, TÜBAR-XXVII.
  • Bozkurt, F. (2005), Türklerin Dili, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Demircan, Ö. (1990), Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri, Ekin Eğitim Yayıncılık ve Dağıtım, İstanbul.
  • Hasan, F. Y. (2006) Sudan Özelinde Türk-Afrika İlişkilerinin Bazı Yönleri, Çev. Hasret Dikici Bilgin, TASAM Yayınları, İstanbul.
  • Hoşça, F. (2020), Sudan’da Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Zorluklar, Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. Cilt:3. Sayı:1. 77-87.
  • İnan, R., Öztürk, M. (2015), Değişkenler Açısından Araplara Türkçe Öğretimi (Ürdün-Mısır Örneği), Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS Journal) (18), 377-39.
  • Kirik, E. (2018), Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Tespitler ve Teklifler: Sudan - Kur’an-ı Kerim ve İslami Bilimler Üniversitesi Örneği, Berikan Yayınevi.
  • Korkmaz, Z. (2009), Türkiye Türkçesi Grameri-Şekil Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Polat, H. (1998), Arapların Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar, Ankara Üniversitesi.
  • Şengül, K. (2014), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE) (3/1), 325-339.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, İ. Şeref, İ. (2015), Arap Öğrencilerin Türkçe Okuma Sesletim Becerilerinin Geliştirilmesinde Şiirden Yararlanma, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE) (4/3), 1213-1228.
  • Yılmaz, T. O. (2018), Türklerin Sudan’daki Hâkimiyeti ve İdaresi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 118 ( 147-180).
  • Zengin, İ. (2013), Geçmişten Günümüze Türkiye-Sudan İlişkileri, T.C. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı Cumhuriyet Tarihi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale.
  • Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (2014), Sudan’da TİKA’nın katkılarıyla Türkçe Öğrenenlerin Sayısı Her Geçen Gün Artıyor, https://www.tika.gov.tr/tr/haber/sudanda_tikanin_katkilariyla_turkce_ogrenenlerin_sayisi_her_gecen_gun_artiyor-6087 adresinden 25.04.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (2018), TİKA Sevakin Adasındaki İlk Çalışmalarını Tamamladı, https://www.tika.gov.tr/tr/haber/tika_sevakin_adasi_ndaki_ilk_calismalarini_tamamladi-41270 adresinden 25.04.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (2014), Nyala Sudan Türkiye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Açıldı, https://www.tika.gov.tr/tr/haber/nyala_sudan_turkiye_egitim_ve_arastirma_hastanesi_acildi-6025 adresinden 25.04.2022 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı, Türkiye - Sudan Siyasi İlişkileri, https://www.mfa.gov.tr/turkiye-sudan-siyasi-iliskileri.tr.mfa adresinden 13.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Yunus Emre Enstitüsü (2017), Uluslararası Afrika Üniversitesinde Türkçe Dersleri Başlıyor, https://www.yee.org.tr/tr/haber/uluslararasi-afrika-universitesinde-turkce-dersleri-basliyor adresinden 13.06.2022 tarihinde alınmıştır.

Sudan’da Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 26 - 54, 30.06.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı Sudanlılar ile Türklerin ilişkilerinin çok eskilere dayanması sebebiyle Sudan’da Türkçe öğretimi çalışmalarını ve Türkçe öğrenen Sudanlıların karşılaştıkları zorlukları incelemektir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde iki ülke arasındaki politik ve ekonomik ilişkilerin beraberinde getirdiği kamu diplomasisi büyük önem taşımaktadır. Sudan’da kurulan Türk kuruluşları, Sudan’da Türkçe öğretiminin tarihini ve Türkçeye talebi etkilemektedir. Bundan yola çıkarak ve betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan bu çalışmada, Sudan’da Türkçe öğrenen kursiyerlerin okuma, yazma ve konuşma kayıtlarından elde edilen veriler incelenmiştir. Öğrenicilerin yaptıkları hatalar; alfabeden kaynaklı sorunlar, ses bilgisiyle ilgili sorunlar, biçim bilgisiyle ilgili sorunlar, söz dizimiyle ilgili sorunlar, imla ve noktalamayla ilgili sorunlar başlıklarıyla kategorize edilmiştir. Bulgular, Sudan’da görev yapan öğreticilerin görüş ve tespitlerinden hareketle değerlendirilmiş; sorunların çözümüne yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Barın, E. (2010), Yabancılara Türkçe Öğretimi Amacıyla Yazılan “Ecnebilere Mahsus Elifba Kitabı Üzerine, TÜBAR-XXVII.
  • Bozkurt, F. (2005), Türklerin Dili, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Demircan, Ö. (1990), Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri, Ekin Eğitim Yayıncılık ve Dağıtım, İstanbul.
  • Hasan, F. Y. (2006) Sudan Özelinde Türk-Afrika İlişkilerinin Bazı Yönleri, Çev. Hasret Dikici Bilgin, TASAM Yayınları, İstanbul.
  • Hoşça, F. (2020), Sudan’da Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Zorluklar, Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. Cilt:3. Sayı:1. 77-87.
  • İnan, R., Öztürk, M. (2015), Değişkenler Açısından Araplara Türkçe Öğretimi (Ürdün-Mısır Örneği), Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS Journal) (18), 377-39.
  • Kirik, E. (2018), Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Tespitler ve Teklifler: Sudan - Kur’an-ı Kerim ve İslami Bilimler Üniversitesi Örneği, Berikan Yayınevi.
  • Korkmaz, Z. (2009), Türkiye Türkçesi Grameri-Şekil Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Polat, H. (1998), Arapların Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar, Ankara Üniversitesi.
  • Şengül, K. (2014), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE) (3/1), 325-339.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, İ. Şeref, İ. (2015), Arap Öğrencilerin Türkçe Okuma Sesletim Becerilerinin Geliştirilmesinde Şiirden Yararlanma, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE) (4/3), 1213-1228.
  • Yılmaz, T. O. (2018), Türklerin Sudan’daki Hâkimiyeti ve İdaresi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 118 ( 147-180).
  • Zengin, İ. (2013), Geçmişten Günümüze Türkiye-Sudan İlişkileri, T.C. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı Cumhuriyet Tarihi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale.
  • Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (2014), Sudan’da TİKA’nın katkılarıyla Türkçe Öğrenenlerin Sayısı Her Geçen Gün Artıyor, https://www.tika.gov.tr/tr/haber/sudanda_tikanin_katkilariyla_turkce_ogrenenlerin_sayisi_her_gecen_gun_artiyor-6087 adresinden 25.04.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (2018), TİKA Sevakin Adasındaki İlk Çalışmalarını Tamamladı, https://www.tika.gov.tr/tr/haber/tika_sevakin_adasi_ndaki_ilk_calismalarini_tamamladi-41270 adresinden 25.04.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (2014), Nyala Sudan Türkiye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Açıldı, https://www.tika.gov.tr/tr/haber/nyala_sudan_turkiye_egitim_ve_arastirma_hastanesi_acildi-6025 adresinden 25.04.2022 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı, Türkiye - Sudan Siyasi İlişkileri, https://www.mfa.gov.tr/turkiye-sudan-siyasi-iliskileri.tr.mfa adresinden 13.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Yunus Emre Enstitüsü (2017), Uluslararası Afrika Üniversitesinde Türkçe Dersleri Başlıyor, https://www.yee.org.tr/tr/haber/uluslararasi-afrika-universitesinde-turkce-dersleri-basliyor adresinden 13.06.2022 tarihinde alınmıştır.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Göktaş 0000-0003-1827-1098

Furkan Karataş 0000-0001-5500-3370

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göktaş, B., & Karataş, F. (2022). Sudan’da Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 5(1), 26-54.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: