Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu

Yıl 2021, , 509 - 516, 31.12.2021
https://doi.org/10.29132/ijpas.980054

Öz

Deniz kazaları araştırmaları, kazalarda teknik, insani, operasyonel ve organizasyonel olmak üzere pek çok risk faktörünün önemli etkilere sahip olduğunu göstermektedir. Özellikle kritik öneme sahip olan lokasyonlarda olan kazaların sonuçları ciddi hasarlara ve yıkıma neden olabilmektedir. Mevcut risk değerlendirmelerinde teknik güvenlik sistemlerine odaklanırken, patlama modellemesi çalışmaları büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın ana amacı, İstanbul Boğazından geçen ve sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) taşıyan tankerlerde olası bir tank patlaması ve yangın durumunda kazanın etki alanlarını incelemektir. Çalışmada açık erişim olan ALOHA yazılım programı kullanılarak 10,000 m3’lük LNG tankında BLEVE senaryosu analiz edilmiştir. Patlamanın yaklaşık 4.4 km'lik tehdit bölgesinde binaların tahrip olmasına, ciddi yaralanmalara ve camların kırılmasına neden olabileceği belirlenmiştir. Ayrıca 2.0 km'lik tehdit bölgesinde 10.0 kW / m2 termal radyasyon oluşacağı ve 60 saniye içinde potansiyel olarak ölümcül olacağı saptanmıştır. Olası patlama modellemesi sonucunda İstanbul Boğazında çok büyük bir felaket yaşanacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • 33 CFR 165.1709, (2020). Security Zones: Liquefied Natural Gas Tanker Transits and Operations at Phillips Petroleum LNG Pier, Cook Inlet, AK. https://www.law.cornell.edu/cfr/text/33/165.1709
  • Betteridge, S. ve Phillips, L. (2015). Large scale pressurised LNG BLEVE experiments. Symposıum Serıes No 160.
  • Bhattacharya, R. ve Kumar, G.V. (2015). Consequence analysis for simulation of hazardous chemicals release using ALOHA software. International Journal of ChemTech Research, 8(4), 2038-2046.
  • Martinez, B.J.M., Perez, B.J. ve Ayala, M.J.A. (2011). Analysis of the explosion of a liquefied-natural-gas road-tanker. Seguridad y Medio Ambiente, 32, N127.
  • Çeti̇nyokuş, S. (2017). Sonuç analizi ile belirlenen etki mesafeleri üzerine atmosferik seçimlerin etkisi (ALOHA yazılımı). Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (1), 209-217. DOI: https://doi.org/10.5578/fmbd.52776
  • Dadashzadeh, M., Khan, F., Hawboldt, K. ve Amyotte, P. (2013). An integrated approach for fire and explosion consequence modelling. Fire Safety Journal, 61, 324–337. DOI: https://doi.org/10.1016/j.firesaf.2013.09.015
  • Dasgotra, A., Varun Teja, G.V.V., Sharma, A. ve Mishra, K.B. (2018). CFD modelling of large-scale flammable cloud dispersion using FLACS. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 56, 531–536. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jlp.2018.01.001
  • EPA. (2017). ALOHA Software. Erişim adresi: https://www.epa.gov/cameo/aloha-software
  • Hasani F. ve Nader N. (2016). Consequence modelling and analysis of gas export compression unit using PHAST software. International Journal of Advanced Biotechnology and Research, 7 (5), 1344-1349.
  • Hightower, M., Gritzo, L., Luketa-hanlin, A., Covan, J., Tieszen, S., Irwin, M., Kaneshige, M., Melof, B., Morrow, C., & Ragland, D. (2004). Guidance on Risk Analysis and Safety Implications of a Large Liquefied Natural Gas (LNG) Spill Over Water. Sandia Report, SAND2004-6258, 167. https://doi.org/10.2172/882343
  • Inanloo, B. ve Tansel, B. (2015). Explosion impacts during transport of hazardous cargo: GIS-based characterization of overpressure impacts and delineation of flammable zones for ammonia. Journal of Environmental Management, 156, 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2015.02.044
  • İnan, M. (1994). İstanbul Boğazı Kuzeyinin Hakim Rüzgar Yönleri Ve Dalga Yüksekliklerinin Etüdü. Yüksek Lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü, Klimatoloji ve Meteoroloji Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Küçükosman, B. ve Bilgin, G. (2019). Türk Boğazları ve Dünya Ham Petrol Ticareti: 2015-2018 Yılları Arasında Türkiye’den Geçen Ham Petrol Miktarı Analizi ve Petrol Piyasası Üzerine Olası Etkileri. Bilkent Enerji Notları, BEN 8. Erişim adresi: https://www.bilkenteprc.com/bilkentenergynotes
  • Meteoroloji Genel Müdürlüğü, (2021). https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/il-ve-ilceler-istatistik.aspx?m=ISTANBUL
  • Montreaux Sözleşmesi, (1936). https://www.kiyiemniyeti.gov.tr/userfiles/file/mevzuat/Montreux%20Bo%C4%9Fazlar%20S%C3%B6zle%C5%9Fmesi.pdf
  • Mulyana, C., Muhammad, F., Saad, A. H., Mariah ve Riveli, N. (2017). Failure analysis of storage tank component in LNG regasification unit using fault tree analysis method (FTA). AIP Conference Proceedings, 1827. Erişim adresi: https://doi.org/10.1063/1.4979430
  • NFPA 59A, (2019). Standard for the Production, Storage, and Handling of Liquefied Natural Gas (LNG). https://www.nfpa.org/codes-and-standards/all-codes-and-standards/list-of-codes-and-standards/detail?code=59A
  • Østvik, I., Vanem, E. ve Castello, F. (2005). HAZID for LNG tankers. SAFEDOR report D.4.3.1.
  • Özay M.E., Güzel P. ve Can E. (2021). Consequence Modelling and Analysis of Methane Explosions: A preliminary Study on Biogas Stations. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences, 6(1), 132-144. doi.org/10.28979/jarnas.890649
  • Özay M.E., Keskin U. ve Uçan R. (2020). Doğalgaz Kazannda Metan Gazı Patlaması İçin Katastrofik Yırtılma ve Sızıntı Senaryolarının Phast Modelleme Programı ile Değerlendirilmesi. 1. Uluslararsı Hazar Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 230-243.
  • Pitblado, R.M. (2007). Potential for BLEVE associated with marine LNG vessel fires. Journal of Hazardous Matterials, 140, 527-534.
  • Planas-Cuchi, E., Gasull, N., Ventosa, A. ve Casal, J. (2004). Explosion of a road tanker containing liquefied natural gas. Journal of Loss Prevention in Process Industries, 17, 315-321.
  • Siuta, D. Markowski, A.S. ve Mannan, M.S. (2013). Uncertainty Techniques in Liquefied Natural Gas (LNG) Dispersion Calculations. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 26(3), 418-426. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2012.07.020
  • Trávnícek, P., Kotek, L., Nejtek V., Koutný T., Junga P. ve Vítěz T. (2018). Quantitative analyses of biogas plant accidents in Europe. Renewable Energy, 122, 89–97. DOI: https://doi.org/10.1016/j.renene.2018.01.077
  • Tseng, J.M., Su, T.S. ve Kuo, C.Y. (2012). Consequence evaluation of toxic chemical releases by ALOHA. Procedia Engineering, 45, 384-389. DOI: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2012.08.175
  • Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Yönetmeliği, (2019). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/21.5.1426.pdf
  • Ünal, A.Y. (2020). Boğazları kullanan gemi sayısı 85 bine yaklaştı. Anadolu Ajansı, Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/bogazlari-kullanan-gemi-sayisi-85-bine-yaklasti/1700127
  • Vanem, E., Antão, P., Østvik, I. ve Comas, F.D.C. (2008). Analysing the risk of LNG carrier operations. Reliability Engineering and System Safety, 93(9), 1328–1344. https://doi.org/10.1016/j.ress.2007.07.007
  • Wang, K., Liu, Z., Qian, X. ve Huang, P. (2017). Long-term consequence and vulnerability assessment of thermal radiation hazard from LNG explosive fireball in open space based on full-scale experiment and PHAST. Journal of Loss Prevention in The Process Industries, 46, 13-22. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2017.01.001
  • Yadav, R., Chaudhary, S., Yadav, B.P., Varadharajan, S. ve Tauseef, S.M. (2020). Assessment of Accidental Release of Ethanol and Its Dangerous Consequences Using ALOHA. Advances in Industrial Safety, Springer Singapore.
  • Yedi Deniz. (2015). LNG gemileri 55 atom bombası gücünde. Erişim adresi: https://www.7deniz.net/m-haber-16220.html
  • Zareei, H., Nikou M.K. ve Shariati A. (2016). A consequence analysis of the explosion of spherical tanks containing liquefied petroleum gas (LPG). Iranian Journal of Oil & Gas Science and Technology, 5 (3), 32-44.

Transition Vulnerability in the Strait of Istanbul: Possible Tanker Explosion Simulation

Yıl 2021, , 509 - 516, 31.12.2021
https://doi.org/10.29132/ijpas.980054

Öz

Researches on maritime accidents show that many risk factors, including technical, human, operational and organizational, have important effects on accidents. The consequences of accidents, especially in critical locations, can cause critical damages and destructions. While focusing on technical safety systems in current risk assessments, explosion modeling studies has great importance. The main purpose of this study is to examine the impact area in the event of a possible tank explosion and fire in tankers carrying 10,000 m3 liquefied natural gas (LNG) passing through the strait of Istanbul. In this study, the BLEEVE scenario in the LNG tank was analyzed using the open access ALOHA software program. It has been determined that the explosion could cause the destruction of buildings, serious injuries and shattering windows in the threat area of approximately 4.4 km. Furthermore, it has been determined that 10.0 kW/m2 of thermal radiation will occur in the 2.0 km threat zone and will be potentially lethal within 60 seconds. As a result of the possible explosion modeling, it is forseen that there is a great disaster in the strait of Istanbul.

Kaynakça

  • 33 CFR 165.1709, (2020). Security Zones: Liquefied Natural Gas Tanker Transits and Operations at Phillips Petroleum LNG Pier, Cook Inlet, AK. https://www.law.cornell.edu/cfr/text/33/165.1709
  • Betteridge, S. ve Phillips, L. (2015). Large scale pressurised LNG BLEVE experiments. Symposıum Serıes No 160.
  • Bhattacharya, R. ve Kumar, G.V. (2015). Consequence analysis for simulation of hazardous chemicals release using ALOHA software. International Journal of ChemTech Research, 8(4), 2038-2046.
  • Martinez, B.J.M., Perez, B.J. ve Ayala, M.J.A. (2011). Analysis of the explosion of a liquefied-natural-gas road-tanker. Seguridad y Medio Ambiente, 32, N127.
  • Çeti̇nyokuş, S. (2017). Sonuç analizi ile belirlenen etki mesafeleri üzerine atmosferik seçimlerin etkisi (ALOHA yazılımı). Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (1), 209-217. DOI: https://doi.org/10.5578/fmbd.52776
  • Dadashzadeh, M., Khan, F., Hawboldt, K. ve Amyotte, P. (2013). An integrated approach for fire and explosion consequence modelling. Fire Safety Journal, 61, 324–337. DOI: https://doi.org/10.1016/j.firesaf.2013.09.015
  • Dasgotra, A., Varun Teja, G.V.V., Sharma, A. ve Mishra, K.B. (2018). CFD modelling of large-scale flammable cloud dispersion using FLACS. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 56, 531–536. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jlp.2018.01.001
  • EPA. (2017). ALOHA Software. Erişim adresi: https://www.epa.gov/cameo/aloha-software
  • Hasani F. ve Nader N. (2016). Consequence modelling and analysis of gas export compression unit using PHAST software. International Journal of Advanced Biotechnology and Research, 7 (5), 1344-1349.
  • Hightower, M., Gritzo, L., Luketa-hanlin, A., Covan, J., Tieszen, S., Irwin, M., Kaneshige, M., Melof, B., Morrow, C., & Ragland, D. (2004). Guidance on Risk Analysis and Safety Implications of a Large Liquefied Natural Gas (LNG) Spill Over Water. Sandia Report, SAND2004-6258, 167. https://doi.org/10.2172/882343
  • Inanloo, B. ve Tansel, B. (2015). Explosion impacts during transport of hazardous cargo: GIS-based characterization of overpressure impacts and delineation of flammable zones for ammonia. Journal of Environmental Management, 156, 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2015.02.044
  • İnan, M. (1994). İstanbul Boğazı Kuzeyinin Hakim Rüzgar Yönleri Ve Dalga Yüksekliklerinin Etüdü. Yüksek Lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü, Klimatoloji ve Meteoroloji Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Küçükosman, B. ve Bilgin, G. (2019). Türk Boğazları ve Dünya Ham Petrol Ticareti: 2015-2018 Yılları Arasında Türkiye’den Geçen Ham Petrol Miktarı Analizi ve Petrol Piyasası Üzerine Olası Etkileri. Bilkent Enerji Notları, BEN 8. Erişim adresi: https://www.bilkenteprc.com/bilkentenergynotes
  • Meteoroloji Genel Müdürlüğü, (2021). https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/il-ve-ilceler-istatistik.aspx?m=ISTANBUL
  • Montreaux Sözleşmesi, (1936). https://www.kiyiemniyeti.gov.tr/userfiles/file/mevzuat/Montreux%20Bo%C4%9Fazlar%20S%C3%B6zle%C5%9Fmesi.pdf
  • Mulyana, C., Muhammad, F., Saad, A. H., Mariah ve Riveli, N. (2017). Failure analysis of storage tank component in LNG regasification unit using fault tree analysis method (FTA). AIP Conference Proceedings, 1827. Erişim adresi: https://doi.org/10.1063/1.4979430
  • NFPA 59A, (2019). Standard for the Production, Storage, and Handling of Liquefied Natural Gas (LNG). https://www.nfpa.org/codes-and-standards/all-codes-and-standards/list-of-codes-and-standards/detail?code=59A
  • Østvik, I., Vanem, E. ve Castello, F. (2005). HAZID for LNG tankers. SAFEDOR report D.4.3.1.
  • Özay M.E., Güzel P. ve Can E. (2021). Consequence Modelling and Analysis of Methane Explosions: A preliminary Study on Biogas Stations. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences, 6(1), 132-144. doi.org/10.28979/jarnas.890649
  • Özay M.E., Keskin U. ve Uçan R. (2020). Doğalgaz Kazannda Metan Gazı Patlaması İçin Katastrofik Yırtılma ve Sızıntı Senaryolarının Phast Modelleme Programı ile Değerlendirilmesi. 1. Uluslararsı Hazar Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 230-243.
  • Pitblado, R.M. (2007). Potential for BLEVE associated with marine LNG vessel fires. Journal of Hazardous Matterials, 140, 527-534.
  • Planas-Cuchi, E., Gasull, N., Ventosa, A. ve Casal, J. (2004). Explosion of a road tanker containing liquefied natural gas. Journal of Loss Prevention in Process Industries, 17, 315-321.
  • Siuta, D. Markowski, A.S. ve Mannan, M.S. (2013). Uncertainty Techniques in Liquefied Natural Gas (LNG) Dispersion Calculations. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 26(3), 418-426. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2012.07.020
  • Trávnícek, P., Kotek, L., Nejtek V., Koutný T., Junga P. ve Vítěz T. (2018). Quantitative analyses of biogas plant accidents in Europe. Renewable Energy, 122, 89–97. DOI: https://doi.org/10.1016/j.renene.2018.01.077
  • Tseng, J.M., Su, T.S. ve Kuo, C.Y. (2012). Consequence evaluation of toxic chemical releases by ALOHA. Procedia Engineering, 45, 384-389. DOI: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2012.08.175
  • Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Yönetmeliği, (2019). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/21.5.1426.pdf
  • Ünal, A.Y. (2020). Boğazları kullanan gemi sayısı 85 bine yaklaştı. Anadolu Ajansı, Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/bogazlari-kullanan-gemi-sayisi-85-bine-yaklasti/1700127
  • Vanem, E., Antão, P., Østvik, I. ve Comas, F.D.C. (2008). Analysing the risk of LNG carrier operations. Reliability Engineering and System Safety, 93(9), 1328–1344. https://doi.org/10.1016/j.ress.2007.07.007
  • Wang, K., Liu, Z., Qian, X. ve Huang, P. (2017). Long-term consequence and vulnerability assessment of thermal radiation hazard from LNG explosive fireball in open space based on full-scale experiment and PHAST. Journal of Loss Prevention in The Process Industries, 46, 13-22. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2017.01.001
  • Yadav, R., Chaudhary, S., Yadav, B.P., Varadharajan, S. ve Tauseef, S.M. (2020). Assessment of Accidental Release of Ethanol and Its Dangerous Consequences Using ALOHA. Advances in Industrial Safety, Springer Singapore.
  • Yedi Deniz. (2015). LNG gemileri 55 atom bombası gücünde. Erişim adresi: https://www.7deniz.net/m-haber-16220.html
  • Zareei, H., Nikou M.K. ve Shariati A. (2016). A consequence analysis of the explosion of spherical tanks containing liquefied petroleum gas (LPG). Iranian Journal of Oil & Gas Science and Technology, 5 (3), 32-44.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müge Ensari Özay 0000-0002-4785-5503

Hasan Köten 0000-0002-1907-9420

Emine Can 0000-0003-1192-2994

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 22 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Ensari Özay, M., Köten, H., & Can, E. (2021). İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu. International Journal of Pure and Applied Sciences, 7(3), 509-516. https://doi.org/10.29132/ijpas.980054
AMA Ensari Özay M, Köten H, Can E. İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu. International Journal of Pure and Applied Sciences. Aralık 2021;7(3):509-516. doi:10.29132/ijpas.980054
Chicago Ensari Özay, Müge, Hasan Köten, ve Emine Can. “İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu”. International Journal of Pure and Applied Sciences 7, sy. 3 (Aralık 2021): 509-16. https://doi.org/10.29132/ijpas.980054.
EndNote Ensari Özay M, Köten H, Can E (01 Aralık 2021) İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu. International Journal of Pure and Applied Sciences 7 3 509–516.
IEEE M. Ensari Özay, H. Köten, ve E. Can, “İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu”, International Journal of Pure and Applied Sciences, c. 7, sy. 3, ss. 509–516, 2021, doi: 10.29132/ijpas.980054.
ISNAD Ensari Özay, Müge vd. “İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu”. International Journal of Pure and Applied Sciences 7/3 (Aralık 2021), 509-516. https://doi.org/10.29132/ijpas.980054.
JAMA Ensari Özay M, Köten H, Can E. İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu. International Journal of Pure and Applied Sciences. 2021;7:509–516.
MLA Ensari Özay, Müge vd. “İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu”. International Journal of Pure and Applied Sciences, c. 7, sy. 3, 2021, ss. 509-16, doi:10.29132/ijpas.980054.
Vancouver Ensari Özay M, Köten H, Can E. İstanbul Boğazı Geçişi Güvenlik Açığı: Olası Tanker Patlama Simülasyonu. International Journal of Pure and Applied Sciences. 2021;7(3):509-16.

154501544915448154471544615445