Nature Campuses are becoming increasingly widespread in the world and are projects with ecological sensitivities at the forefront. In this study, the student projects and the design process produced in the 2nd year Architectural Design studio of Munzur University Department of Architecture are discussed in order to bring applicable so-lutions to the Nature Campuses, which have examples in our country. The first stage of the studio work, which was carried out in three main stages, was the analysis of the 49.000 m2 of land on the banks of the Pülümür Stream in Örenönü, which was allo-cated to the Tunceli Provincial Directorate of National Education. In the second stage, examples of forest schools in the world and in Turkey were analysed. The concepts of ecological architecture, sustainable architecture, natural building mate-rials, permaculture, reduction, reuse, transformation and biophilic design were in-vestigated. Students made basic design decisions by making design studies at the site plan scale. Material boards and details to be used in the projects were prepared. The last stage, in which presentations were made to the project coordinators with three-dimensional visuals and animations, is the study step in which evaluations are made for learning outcomes. As a result of the studio work, students developed 8 projects, five of which are presented in this article. The projects, in which the use of natural building materials was preferred, were evaluated in terms of harmony with nature, functionality, technical and aesthetic aspects. As a result of the study, it has been revealed that the requested spaces can be designed with creative ecological so-lutions and a sustainable approach, without disrupting the philosophy of education in nature, without destroying nature, with natural and removable building materials and flexible space understanding.
nature campus forest school ecological architecture architectural design
Doğa Kampüsleri dünyada giderek yaygınlaşmakta olup ekolojik hassasiyetleri ön planda olan projelerdir. Bu çalışmada ülkemizde de örnekleri bulunan Doğa Kam-püslerine dair uygulanabilir çözümler getirebilmek amacıyla Munzur Üniversitesi Mimarlık Bölümü 2. Sınıf Mimari Tasarım stüdyosunda üretilen öğrenci projeleri ve tasarım süreci ele alınmıştır. Üç temel aşamada gerçekleştirilen stüdyo çalışmasının ilk aşaması, öğrencilerin Tunceli İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne tahsis edilmiş olan Örenönü Mevkiinde Pülümür Çayı kenarındaki 49.000 m2lik arazinin analizi çalış-masıdır. İkinci aşamada dünyadaki ve Türkiye’deki orman okulları örnekleri ince-lenmiştir. Ekolojik mimari, sürdürülebilir mimari, doğal yapı malzemeleri, perma-kültür, azaltma, yeniden kullanma, dönüştürme ve biyofilik tasarım kavramları araş-tırılmıştır. Öğrenciler vaziyet planı ölçeğinde tasarım çalışmaları yaparak temel ta-sarım kararlarını vermişlerdir. Projelerde kullanılacak malzeme panoları ve detayları hazırlanmıştır. Üç boyutlu görsellerle ve animasyonlarla proje yürütücülerine su-numların yapıldığı son aşama ise öğrenim çıktılarına yönelik değerlendirmelerin de yapıldığı çalışma adımıdır. Stüdyo çalışmasının sonucunda öğrenciler 8 adet proje geliştirmiş olup bunların beş tanesi bu makalede sunulmuştur. Doğal yapı malzeme-lerinin kullanımının tercih edildiği projeler, doğaya uyum, işlevsellik, teknik ve es-tetik açıdan değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda talep edilen mekanların do-ğada eğitim felsefesini bozmadan, doğayı tahrip etmeden, doğal ve sökülüp takılabi-len yapı malzemeleri ve esnek mekân anlayışıyla, yaratıcı ekolojik çözümler ve sür-dürülebilir bir yaklaşımla tasarlanabileceği ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimari Tasarım |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |