Akran zorbalığı bir çok dünya ülkesinde olduğu gibi Türkiye’de de eğitimin her kademesinde sıkça görülmeye başlamıştır. Fiziksel, ruhsal ve sosyal açıdan birçok olumsuz etkisi bulunan akra zorbalığı araştırmacıların da ilgilendiğikonulardan biri halini almış ve bu alanda farklı çalışmalar yapılmıştır Akran zorbalığının farklı sebepleri olsa da, araştırmalar okul öncesi dönemde en önemli sebeplerinden birini çocukların ekrandan öğrendiklerini sosyal çevrelerinde davranışa dönüştürmesi olarak ortaya koymuştur. Bu nedenle bu araştırmada;, okulöncesi dönem çocukları tarafından izlenen “RafadanTayfa” çizgi filminde akran zorbalığına sözel metinlerde ya da görsellerde yer verilme durumunun incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitelaraştırma yöntemlerinden içerik analizi türünde düzenlenmiştir. Örneklemi oluşturan, analiz edilecek olan bölümler, TRT Çocuk Youtube Kanalında yayınlanmış olan 127 bölüm içerisinden izlenme oranı en yüksek olan 20 bölümün seçilmesi ile oluşturulmuştur. Verilerin elde edildiği 20 bölümün tamamı içerik analiz türlerinden kategorisel içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular; Rafadan Taufa Çizgi filminde akran zorbalığına sözel metinlerde ve görsellerde çok yoğun olarak yer verilmediğini, göstermiştir. Örnekleme alınan bölümlerde; fiziksel zorbalık türlerinden hiç birine yer verilmediği sözel veya dolaylı zorbalık türlerinden bazılarını içerdiği bulgusu elde edilmiştir. İncelenen 20 bölümden beşinde hiçbir zorbalık davranışı yokken, 15 bölümde çoğunlukla alay etme davranışına yer verildiği gözlenmiştir.
Peer bullying has started to be seen frequently in all levels of education in many countries around the world as well as in Turkey. It has many negative physical and mental effects, and has recently become the focus of researchers. Although there are different reasons for peer bullying, studies have revealed that one of the most important reasons is that children transform what they learn from the screen into behavior in their social environment. For this reason, the aim of the research is to examine the situation of processing and visually presenting the issues related to peer bullying of the cartoon "Rafadan Tayfa" watched by preschool children. The research was designed as content analysis, which is one of the qualitative research methods. The episodes that make up the sample and will be analyzed were created by selecting the 20 episodes with the highest viewing rate among 127 episodes that have been broadcast on TRT Kids Youtube Channel so far. All of the 20 sections from which the data were obtained were analyzed using the categorical content analysis method, which is one of the content analysis types. When the Rafadan Tayfa cartoon was examined in terms of peer bullying, very intense bullying behaviors were not found. While it does not include any of the physical bullying types; it includes some types of verbal or indirect bullying. Also, there was no bullying behavior in 5 of 20 sections, its intensity was observed as mocking behavior in 15 of them.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |