The Turkish cuisine is one of the richest international cuisines and is
fast making a name for itself on the worldwide culinary platform as well as in
USA. The number of Turkish restaurants has grown rapidly in the USA over the
last two decades. These restaurants are eager to introduce Turkish foods and
Turkish culture. but It is not easy for
them to compete or survive in American restaurant market. Global competition
affects the restaurants businesses as well as other organizations nowadays. The
desire of staying competitive procreated a branding phenomenon for the
restaurant establishments. Brand refers to how a corporation is perceived and
it is the generally accepted image of what a company stands for. In the modern society brands not only
represent the company but also have a strong association with perceived
quality, consumers’ life style, social class, taste etc. One of the crucial steps of the creation of
the brand is the determination of the name of the restaurants. Restaurant
enterprises try to create an effective image on the current and potential
customers by adding up various meanings to the preferred names. In this study, Turkish restaurant names were
examined by the content analysis method. The restaurant enterprises in USA were
chosen as examples. Restaurant names in several websites that serves for the
USA customers were analyzed in the research and it was determined that the
names of the restaurants were mostly Turkish names and mostly “a famous Turkish
touristic city”, or “famous historical place” or “a Turkish food’s name”
oriented.
Türk mutfağı en zengin uluslararası mutfaklardan biridir ve dünya mutfağında
olduğu gibi ABD'de de hızlı bir şekilde kendine yer edinmiştir. Son yirmi yılda
ABD'de Türk lokantalarının sayısı hızla artış göstermiştir. Bu restoranlar,
Türk yemekleri ve Türk kültürünü tanıtmak için oldukça heveslilerdir. Ancak
Amerikan restoranı pazarında rekabet etmeleri veya hayatta kalmaları kolay
değildir. Küresel rekabet, günümüzde restoran işletmelerinin yanı sıra diğer
kuruluşları da etkilemektedir. Rekabet etme isteği restoran işletmelerinde
markalaşma olgusu yaratmıştır. Marka, bir şirketin algılanış biçimi ve bir
şirketin neyi temsil ettiğinin genel kabul gören görüntüsünü ifade eder. Modern
toplumda markalar sadece firmayı temsil etmekle kalmaz aynı zamanda algılanan
kalite, tüketicilerin yaşam tarzları, sosyal sınıfları, tatları vb. ile güçlü
bir ilişkiye sahiptir. Markanın yaratılmasının en önemli adımlarından biri de
markanın adının belirlenmesidir. Restoran işletmeleri, tercih edilen isimlerine
çeşitli anlamlar ekleyerek mevcut ve potansiyel müşterilere etkili bir görüntü
yaratmaya çalışmaktadırlar. Bu çalışmada, Türk restoranlarının isimleri içerik
analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmada ABD müşterileri için hizmet
veren çeşitli web sitelerindeki Türk restoran isimleri analiz edilmiştir Analiz
sonucunda bu restoranların isimlerinin çoğunlukla "ünlü bir turistik
şehir" veya "ünlü tarihi yer" veya "Türk Gıda adı
"odaklı olduğu saptanmıştır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |